Beste,
Momenteel bevind ik mij in een zeer nare situatie. Ik probeer het hele verhaal zo kort doch duidelijk mogelijk te schetsen:
Ik ben op 21 jarige (2008) leeftijd in zee gegaan met m'n ouders om een woning te kopen. Dit leek een goed idee.
Ik werd naakte eigenaar van het gehele pand en m'n ouders kregen het vruchtgebruik van de 2 bovenste verdiepen.
We hebben deze woning verbouwd in 2 appartementen . De gelijkvloers +/- 60 m² (het mijne), 2 bovenverdiepen +/- 100 (ouders)
Rekening houdende dat de lening voor het gehele pand 50/50 wordt betaald. (ouders/ik)
Officieel is de woning 600/1000 voor mij en 400/1000 voor ouders. Zoals u ziet klopt dit al zeker niet. Dit betekent dat ik een pak meer grondlasten betaal.
Door de jaren heen is de relatie met de ouders enorm verzwakt omdat er vele zaken naar boven kwamen die ik als jongeman niet zag. (In de veronderstelling dat ik, als zoon, mijn ouders 100% kon vertrouwen en zij mij enkel maar zouden willen helpen.)
Helaas is het voor mezelf niet meer leefbaar: naast het feit dat de relatie met m’n ouders tot een verschrikkelijk laagtepunt is gekomen, blijkt het voor mij onmogelijk om op deze +/- 60m² te blijven leven. Een gezin starten is namelijk zo goed als onmogelijk gezien mijn woonst maar 2 kamers bevat. Ik heb mijn ouders dan ook voorgesteld om de kelder volledig te benutten en hiervan een extra kamer te maken maar ook dit voorstel wimpelden zij af. (Nu is de kelder 50/50 verdeeld)
Nu heb ik met m'n ouders verscheidene gesprekken gehad. Helaas zijn zij niet zo gewillig om hun zoon op een zo positief mogelijke manier verder te helpen:
Ze willen de leningen over nemen (hypothecair & verbouwingslening)
Voor de reeds betaalde maanden willen ze me niets geven.
Daarnaast eisen ze ook dat de wijziging in de notariele akte 50/50 wordt betaald.
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat zij me, door mijn blind vertrouwen, al zeker voor … euro verlies hebben doen lijden…
Normaliter verdien je op een huis kopen, verbouwen & verkopen. In mijn geval verlies ik enorm veel geld aangezien dat als ik hen me laat uitkopen, ik weg stap met 0 euro, met daar bovenop nog extra kosten voor de notaris e.d.
Nu mijn vragen hierbij:
Wat zijn mijn rechten als naakte eigenaar? (In lekentaal aub – de uitleg online is nl onverstaanbaar)
Bestaat er een regeling waarbij het hele pand kan verkocht worden? (Ouders/vruchtgebruikers gaan niet akkoord)?
Alvast bedankt,