Beste,
Wij hebben een juridische vraag, maar we hebben geen idee onder welke categorie ze valt.
Een aantal jaar geleden kochten wij een huis. Achter onze tuin loopt een beek ( Lavondelbeek te Denderwindeke ). Eens de beek aan ons perceel komt gaat deze over van een open bedding naar een ingebuisde beek.
Deze buizen zijn meer en meer in slechte toestand. Het gaat nog om buizen die gewoon tegen elkaar gelegd werden en waar de voeg toegemetst werd. Op veel plaatsen begint de voeg af te brokkelen of is ze er niet meer, met tot gevolg dat er daar putten ontstaan in onze tuin. De eerte keer dat we dit zagen hebben we de dienst openbare werken van de stad Ninove gecontacteerd hierover. Ze hebben daarop een ploeg gestuurt om deze gaten tijdelijk op te lappen. Enkele maanden erna hebben we ze nog eens gecontacteerd om andere gaten te komen oplappen, wat ook weer gebeurde.
Na enkele maanden erna zaten we weer met hetzelfde probleem.
Omdat we liever een structurele oplossing wouden hebben we hiervoor de dienst nog eens gecontacteerd met de specifieke vraag om een bezoek bij ons om de problematiek wat beter te kunnen aanpakken.
Tijdens dat bezoek was er ook iemand aanwezig van de provincie, het is blijkbaar een waterloop van 2e categorie waarvoor de provincie verantwoordelijk is. Tijdens dat bezoek opperde deze mijnheer dat de inbuizing van de beek heel waarschijnlijk door ons gedaan was ( niet door ons maar door een vorige eigenaar van de woning en aangezien wij de woning kochten zijn wij daar dan ook eigenaar van geworden. )
Aangezien wij, volgens die mijnheer, eigenaar zijn van de inbuizing zijn wij er dan ook voor verantwoordelijk. Ergens een redenering die ik kan volgen.
Ik heb dan gevraagd of kan nagegaan worden of wij inderdaad de "eigenaar" zijn van de inbuizing, wij vielen hierover wat uit de lucht. Een aantal weken later kregen wij van het stadhuis en de provincie het bericht dat zij nergens documenten terug vinden over het inbuizen van de beek, dus wij zullen dat wel gedaan hebben zonder bouwaanvraag. In die tijd zou dat schering en inslag geweest zijn en is het voor hun dus bewezen dat wij hiervoor verantwoordelijk zijn.
Ik vind het echter moeilijk om aan te nemen dat wij hiervan eigenaar zijn. De beek begint inderdaad aan ons perceel in buizen maar dit gaat zo verder op een ander perceel en dan kruist het nog een deel van de openbare weg in dezelfde inbuizing. Ik heb dan ook een vermoeden dat de stadsdiensten minsten betrokken zijn geweest bij het plaaatsen van de inbuizing. Ook zijn ze reeds 2 maal herstelingswerken komen uitvoeren aan de buizen, hier is nooit een probleem van gemaakt tot op de moment dat de provincie ermee betrokken is geraakt.
Wat ook raar is in het dossier is dat boven de buizen op ons perceel is toegelaten om een garage te bouwen ( wat eigenlijk niet mag, maar waarvoor destijds wel een vergunning is afgeleverd ) en nu zou je aan elke kant van een beek 5m moeten wegblijven ( heb ik begrepen, hier ben ik niet 100% zeker van ) wat betekend dat ons huis ook te dicht op de buizen staat.
Kunnen wij op een manier van onze stadsdiensten verkrijgen dat zij verantwoordelijk zijn en blijven van de inbuizing? Of is dit een verloren zaak?
Alvast bedankt voor jullie reactie's en advies.
Tomas Devriese