Hypothecaire lening

Jadr
Topic Starter

Hypothecaire lening

#1 , 01 jan 2016 10:32

De vervaldag voor onze hypothecaire lening is de eerste van de maand.

Normaal wordt ons loon altijd de voorlaatste werkdag van de maand gestort, maar de betaling van december gebeurt pas in januari. Daardoor stond er nu te weinig geld op zichtrekening voor de terugbetaling van onze lening.

We hadden dit te laat gezien en hebben ondertussen onze zichtrekening aangezuiverd, maar waarschijnlijk is het al te laat.

Wat zijn hiervan de gevolgen of zou de bank nogmaals proberen afhalen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 01 jan 2016 10:48

Federaal ambtenaar veronderstel ik? U zal moeten zien hoe de bank het doet maar in vele gevallen wordt het geld ook pas de eerste bankwerkdag gedebiteerd dus ik ben niet zeker dat het te laat zal zijn voor u. Anders maandagochtend eens bellen met uw kantoor en dan onmiddellijk de betaling doen. Als het maar éénmalig is zal het geen gevolgen hebben maar die weddebetaling in januari is een weliswaar zeer vervelend maar gekend fenomeen, u dient dus gewoon een provisie aan te leggen om die paar dagen te overbruggen. Zo weet u ook onmiddellijk waarvoor de eindejaarspremie dient.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

willyboy

#3 , 01 jan 2016 12:03

Wees gelukkig dat bank afrekent op 1 ste van de maand .Andere doen het op de 28ste (kan zelfs op 26 zijn als 28 in weekend valt)van de vorige maand .Daardoor stelen ze 30 dagen interest per jaar .Op 20 jaar ....tel maar uit wat ze stelen van klanten .(ongeveer 2 jaar interest).
Als je toch moest geld krijgen (hangt van bank tot bank af)Dan zullen ze hiervoor rond 10 procent interest tellen .Dit per dag negatief gerekend.

Reclame

willyboy

#4 , 01 jan 2016 12:07

Bij niet iedere bank zijn dezelfde regels ....maar hier een voorbeeld

Waarom in het rood gaan?

Heb je een dringende reparatie aan je auto of zijn er nog openstaande facturen? Door gebruik te maken van de KBC-Budgetfaciliteit kun je tijdelijk onder nul gaan. Je betaalt alleen debetrente voor het bedrag waarmee je werkelijk onder nul gaat en alleen voor het aantal dagen dat je rekening onder nul staat.

Kredietlimiet

Je kunt tot 1.250 euro in het rood gaan.

Weer een positief saldo

Zodra de rekening minstens één dag een positief saldo heeft gehad, kun je opnieuw onder nul gaan en heb je opnieuw drie maanden de tijd om boven nul te komen.

Maandelijks overzicht

Als je tijdens de maand onder nul gaat, ontvang je de maand daarop een overzicht bij je rekeningafschriften. Daarop vind je de debet- en creditrente.

Onbepaalde duur

Als je een contract ondertekent om een KBC-Budgetfaciliteit te openen, dan is dat voor onbepaalde duur.

Xenophon

#5 , 01 jan 2016 12:45

Al die kleine kredietfaciliteiten dienen enkel om banken vet te mesten want de debetrente tikt serieus aan. Mensen die ermee beginnen eindigen meestal in een jojo-beweging waarbij het vullen van de put van de vorige maand resulteert in een klein positief saldo dat snel terug onder nul duikt. Structureel is dat onhoudbaar. Hou uw budget in evenwicht en zet de tering naar de nering. Geen krediet = minder kosten. Op mijn rekeningen staat die 'faciliteit' gewoon af.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”