gemeenschappelijke regenpijp

Barbaracallewaert
Topic Starter

gemeenschappelijke regenpijp

#1 , 22 dec 2015 18:04

Beste allen, ik vroeg mij het volgende af: Ik heb een regenpijp die door mijn zolder loopt, een zogenaamde 'koudebrug. Nu wil ik mijn zolder isoleren maar dat heeft niet zoveel zin als ik die koudebrug laat zitten. Een nieuwe regenpijp laten steken en langs de voorgevel laten gaan is niet zo eenvoudig aangezien de buurman met zijn dakgoot op mijn gevel zit, onder mijn dakgoot.
Ik vroeg hem of ik een klein stukje buis/regenpijp kon laten gaan vanuit mijn dakgoot naar de zijne. Zo zou een nieuwe regenpijp niet nodig zijn.
Daar heeft hij geen oren naar. 'Ieder zijn eigen regenpijp', zegt ie. Terwijl hij er nota bene zelf geen heeft en aangesloten is op die van de buren.
Nu is mijn vraag: Kan de buurman mij verplichten om mij een volledige regenpijp te laten steken? (Met de wetenschap ook dat zijn afdak daarvoor in de weg zit en ik verplicht ben om langs de andere kant te passeren. Sowieso extra werk dus ook extra kosten.)
Heeft er iemand hier enige ervaring mee of kennis rond?
Alvast hartelijk dank,
vriendelijke groeten,
Barbara

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2015 19:56

Ik denk dat je de benamingen door elkaar slaat.
Een goot die over de zolder loopt wordt een bakgoot genoemd en geen koudebrug.
De uitleg op Wikipedia voor een koudebrug:
Een koudebrug, ook wel een warmtebrug of thermische brug genoemd, is een verbinding in de buitenschil (gevel, dak of vloer) van een gebouw, waar bovenmatig warmteverlies plaatsvindt. De voornaamste vorm van warmteuitwisseling in koudebruggen is geleiding. Een koudebrug ontstaat doorgaans door (lokale) slechte thermische isolatie. Een koudebrug verlaagt de isolatiewaarde van gebouwen en is over het algemeen ongewenst

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 dec 2015 20:13

Zoveel verliest u niet qua isolatie door die goot over uw zolder te handhaven hoor, dat is maar een kleine fractie van hetgeen u wint door uw zolder goed te laten isoleren. Indien u zich daar zorgen over maakt: steek een plastic buis om het regenwater af te voeren en bouw het geheel in in een geïsoleerde omkisting. Als het goed afgewerkt is, is het warmteverlies verwaarloosbaar. Natuurlijk minder elegant dan een afvoer langs de voorkant maar goed, als de buur niet mee wil....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Andere”