Aanplanten Haag

Janssensa
Topic Starter

Aanplanten Haag

#1 , 01 nov 2015 14:47

Beste,

Heb een vraag over de plaatsing van een beukenhaag.
Kleine situatieschets : wij zijn met 4 eigenaars en hebben enkele jaren geleden grond gekocht met uitzicht op weilanden en bos, de weilanden zijn beschermd en eigendom van een boer iets verder in de straat.
Nu heeft die boer beslist om op het einde van ons perceel maar wel net op zijn weiland een Haag aan te planten en hij gaat deze Haag minstens 2m hoog laten worden.
Dit met de reden om ons mooie uitzicht af te pakken.......
Mag dit zomaar?
Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 01 nov 2015 15:05

En wat is net op zijn weiland? Welke afstand tot de perceelsgrens is het volgens u? Bij woonzone moet het een halve meter van de perceelsgrens zijn, en ik dacht bij landbouwgrond 5 meter. En het is beschermd, misschien dan eens navragen bij de gemeente of hij dat wel zomaar mag. Het kan zijn dat het omwille van bescherming niet toegelaten is daar een haag te plaatsen. Maar dus ik zou naar de stedenbouwkundige dienst van de gemeente gaan om dat na te vragen.

Janssensa
Topic Starter

#3 , 01 nov 2015 16:59

Beste,

Bedankt voor de snelle reactie, de Haag staat net op de perceelsgrens.
Ik zal idd eens navraag gaan doen bij de gemeente.
Is er toevallig geweten hoe hoog hij de Haag mag laten groeien?

Alvast bedankt,

Reclame

mjers

#4 , 01 nov 2015 22:15

2m20.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2015 23:23

Op de perceelgrens ...dan toch met toestemming van beide aanlandige eigenaars bij mijn weten.
Kan zelfs zijn dat het vergunningsplichtig is dus navragen bij gemeente.
Eventueel info bij of via natuurpunt - zeker als het in beschermd gebied ligt.
en bij http://www.natuurenbos.be/

mjers

#6 , 02 nov 2015 07:36

2m20.
Typfoutje, ik bedoel natuurlijk 2.00m... Excuses.

Uiteraard is het de boer toegelaten om zijn grond af te palen met een haag.
Wel moet hij op een halve meter van de erfgrens blijven. (afstand center haag to erfgrens).

een bezoek aan de gemeente kan zijn nut hebben maar de kans is heel klein dat dit door één of andere uizondering niet toegelaten zou zijn. Reken er maar niet op.

mjers

#7 , 02 nov 2015 07:36

En wat is net op zijn weiland? Welke afstand tot de perceelsgrens is het volgens u? Bij woonzone moet het een halve meter van de perceelsgrens zijn, en ik dacht bij landbouwgrond 5 meter. En het is beschermd, misschien dan eens navragen bij de gemeente of hij dat wel zomaar mag. Het kan zijn dat het omwille van bescherming niet toegelaten is daar een haag te plaatsen. Maar dus ik zou naar de stedenbouwkundige dienst van de gemeente gaan om dat na te vragen.

Ik zie niet in waarom de haag op 5 meter zou moeten... Waarschijnlijk verwar je dit met bebossing...?

BrechtS

#8 , 02 nov 2015 08:21

Nu je het zegt, ik zal me hebben vergist met bebossing. Maar dat neemt niet weg dat de boer een afstand tot de perceelsgrens moet respecteren. Dat zal dan een 50 cm zijn volgens het veldwetboek. Met een maximale hoogte van 2 meter. Tenzij anders aangegeven in plaatselijke voorschriften.

bartvdv

#9 , 02 nov 2015 08:49

Er zijn gemeenten waar een haag veel hoger dan twee meter mag worden en toch maar op 83 cm moet aangeplant worden (wat het onderhoud wel erg bemoeilijkt of onmogelijk maakt). Het komt er eigenlijk op neer dat de TS, 'ik ben mijn uitzicht kwijt' niet kan gebruiken als argument.

Terug naar “Andere”