Appartementsgebouwen achter tuin

KKME
Topic Starter
Berichten: 8

Appartementsgebouwen achter tuin

#1 , 08 okt 2015 14:21

Beste,

Aan de achterzijde van ons rijhuis en achter onze tuin is een grote bouwgrond. Daar zullen 5 appartementsblokken worden gebouwd (vroeger stond er 1 huis). 1 van die gebouwen heeft een hoogte van 9m25. Deze staat recht achter onze tuin (breedte onze tuin is maar 4m65) en die van de buren, op minder dan 9 meter. De inrit van de ondergrondse garages voor het hele appartementencomplex dat er komt, is ook pal achter onze tuin, op amper 2 meter (dus eerst de inrit met daarachter het gebouw).

Kan dit zomaar, dat men zo dicht bij de aangrenzende percelen aanbouwt, percelen met kleine rijhuizen? Er wordt gesproken over de 45 graden-regel maar dan blijft 9.25 meter afstand toch nog wel heel klein tot onze tuin... om maar te zwijgen over zonverlies tijdens de wintermaanden (als die dan eindelijk schijnt). Is er geen wettelijke minimumafstand die eerst moet worden aangehouden voor de 45 graden-regel van tel is?
Alvast bedankt voor uw tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 08 okt 2015 14:37

Er is voor elk stuk bouwgrond een zone voorzien waar je kan bouwen. Vraag op de gemeente de kadasterplannen en bouwplannen en dien bezwaar in indien nodig.
Die 45° regel dat hoeft niet als de aanpalende buur het plan mee ondertekend. Voordeel voor de buur dat hij aan die kant zeker even diep kan bouwen.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 08 okt 2015 15:11

Je gaat hier niet veel aan kunnen doen... alles lijkt mij volgens de algemene voorschriften...

@chantika, op basis van wat zou TS dan bezwaar indienen? Ik zie het niet...

Reclame

KKME
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 08 okt 2015 15:14

Bedankt Chantika,
er is dus geen minimumafstand, buiten de 45 graden-regel dan? Dus ze kunnen zomaar die appartementen bouwen als ze 9.25 (hoogte gebouw) van ons perceel blijven? Is het daaronder, dan kan ik bezwaar indienen he?

chantika
Berichten: 961

#5 , 08 okt 2015 15:33

@chantika, op basis van wat zou TS dan bezwaar indienen? Ik zie het niet...

Er is inderdaad geen kans dat ze een vergunning krijgen voor iets wat niet binnen de voorschriften valt. Ts mag zich niet laten vangen door de plannen mee te ondertekenen.

Waar ik wel weet van heb is foutje tijdens de bouw. Ondergrondse garage vergeten en 1 verdiep te hoog. Gebouw staat er nog.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 okt 2015 15:33


mjers
Berichten: 1788

#7 , 08 okt 2015 15:41

Bedankt Chantika,
er is dus geen minimumafstand, buiten de 45 graden-regel dan? Dus ze kunnen zomaar die appartementen bouwen als ze 9.25 (hoogte gebouw) van ons perceel blijven? Is het daaronder, dan kan ik bezwaar indienen he?
Wees er maar gerust in dat bouwfirma's deze fout niet gaan maken. Als ze iets bouwen zal het wel volgens de regels van de ruimtelijke ordening zijn.

Terug naar “Andere”