Aankoop bouwgrond stopzetting

Archi
Topic Starter

Aankoop bouwgrond stopzetting

#1 , 12 sep 2015 09:27

Ik ben al een tijdje in contact met de verkoper van een bouwgrond. Ik heb hem gemeld dat ik de bouwgrond zou aankopen, waarop de notaris is gestart met de opmaak van een compromis. Ik wens echter op mijn beslissing terug te komen. Kan ik kostenloos de intentie tot aankoop annuleren zolang ik het compromis niet ondertekend heb? Riskeer ik een schadevergoeding te moeten betalen? Zo ja, hoeveel? Kan de verkoper dit voor een rechtbank afdwingen? Gebeurt dit in de praktijk? Of moet ik een minnelijker schikking proberen te treffen met de verkoper.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 sep 2015 09:43

Door het akkoord dat u heeft met de verkoper, is de koop reeds gesloten. Alle navolgende stappen (compromis, akte, betaling, overdracht) vormen enkel de uitvoering van het akkoord. Dus ja, u loop het risico dat de verkoper een schadevergoeding gaat eisen (max 10%), desnoods via de rechtbank. Verkoper kan voor de rechtbank ook eisen dat de koop verplicht wordt uitgevoerd. Ja, dit gebeurt wel (beide mogelijkheden). Uiteraard is het beter mocht u dit minnelijk kunnen regelen, en er is ook altijd de mogelijkheid dat de verkoper geen schadevergoeding zal eisen.

sloeberken

#3 , 12 sep 2015 10:22

de notaris is gestart met de opmaak van een compromis.
Veronderstel dat de notaris al kosten heeft gemaakt. Met u goedkeuring sluit je een verkoopcontract af, dat u aan iets bindt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Andere”