Uithuiszetting / Verdwenen spullen

Duralexia
Topic Starter

Uithuiszetting / Verdwenen spullen

#1 , 08 aug 2015 00:55

Dit is mijn eerste post hier en vond geen geschikte subforum waarvoor sorry.
(*EDIT* ondertussen subforum gevonden)
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 8&start=50

In't kort :
2 maand geleden uit huis gezet door deurwaarder en aantal "werkmannen" .

Gelukkig snel herpakt en appartement + werk gevonden echter bij het ophalen blijkt er wel erg veel verdwenen te zijn :

- Pannenset (recent aangekocht)
- Zitzak (Fatboy)
- Bestek (recent aangekocht)
- Horloges, systeemcamera(+300eur), ... :evil:
Oh ja, mijn weliswaar oude maar toch werkende koelkast én gasvuur stonden ook niet bij m'n spullen in de gemeentelijke opslag. :shock:

In een antwoord op mijn schrijven gebaart de deurwaarder (assistent?) van krommen aas en verwijst met uittreksel dat ik mijn spullen binnen 6 maand moet ophalen.
Spullen zijn binnen de 2 maand opgehaald dus van beslag kan geen sprake zijn.

Wat is er hier aan de hand? Diefstal bij de werkmannen?
Is de deurwaarder niet verantwoordelijk en moet deze geen controle / lijst bijhouden?
Waar kan ik klacht indienen en bij wie?

Alvast bedankt voor nuttige tips.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2015 12:16

In principe gebeurd een uithuiszetting nadat er een vonnis is geveld door de rechtbank ( vrederechter) - met alle voorafgaande correspondentie.
Hiervan hebt u de nodige documenten ontvangen
Later krijgt u ook een brief van de deurwaarder met dag en uur.
Deurwaarder is daar om met enkele van zijn helpers alles wat in beslag genomen wordt om de kosten te betalen in te laden
Normaliter is er ook een wagen van de gemeente deze nemen alles mee dat naar opslagruimte gaat ( bewaarneming 6 maand) gezien wet waarin bepaald wordt dat alles dat op trottoir staat moet meegenomen worden ( res nullius).
De niet bij te houden zaken gaan met een wagen van de dienst reiniging ( vuilkar) naar een stort ... ook alle voedingswaren.
Vroeger werden niet geopende verpakkingen naar OCMW gedaan maar dat is sedert meerdere jaren verboden ( oa dioxinecrisis en andere)
Normaal is ook de politie aanwezig- er wordt door hen of door gemeente een lijst opgesteld van de weggenomen goederen.
(Ik dacht dat politie dat nu niet meer moest doen - gezien administratieve taak van de gemeente maar ben er niet zeker van)

Nu dat mijn tekst er staat ....dit gevonden.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... iszetting/

mava105

#3 , 08 aug 2015 15:56

Al eens een uiteenzetting mede gemaakt? Ik heb er een paar tientallen van zeer nabij, naast de deurwaarder, meegemaakt.
Als de koelkast te vol zit met geopende dingen, gaat die gewoon de achterklep van de vuilniswagen in, zowel koelkast Idem met kasten, idem met inhoud, die te vol zitten en soms zelfs te vuil om aan te pakken. Gewoon de vuilniswagen in. Als ze dat meepakken naar de gemeentelijke opslagplaats kunnen ze laten met ongedierte komen te zitten, en dat willen ze niet.

Reclame

Duralexia
Topic Starter

#4 , 10 aug 2015 16:52

"kunnen ze laten met ongedierte komen te zitten, en dat willen ze niet."
Zal ik eens een foto plaatsen van de rattenstront in al mijn dozen?

Nu goed, daar kan ik nog in meegaan alleen betreft het hier :

- Volledig PROPER bestek in besteklade
- Volledige reeks potten/pannen , PROPER
- Zitzak IDEM (zwart dus vuil onzichtbaar ;)

EEn lijst wordt niet opgemaakt, er zijn ook waardevolle spullen verdwenen (horloge's en camera)

Duralexia
Topic Starter

#5 , 10 aug 2015 16:53

IDeurwaarder is daar om met enkele van zijn helpers alles wat in beslag genomen wordt om de kosten te betalen in te laden
Niet correct, er is géén inbeslagname !!!

Franciscus

#6 , 10 aug 2015 18:42

Zijn de kosten betaald ... de huur de gerechtskosten.
Alleen al om die reden zal er een beslag op bepaalde zaken zijn.

Voor de rest zie Mava105.

sloeberken

#7 , 10 aug 2015 18:57

Je kan daar een rechtszaak van maken, maar of je die ook gaat winnen is een andere zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Duralexia
Topic Starter

#8 , 10 aug 2015 21:13

En dat weet u hoe?
De documenten bij een beslag zijn andere dan die van een uitdrijving.
Ik stel dus voor u te informeren of te onthouden van commentaar.

Duralexia
Topic Starter

#9 , 10 aug 2015 21:13

Je kan daar een rechtszaak van maken, maar of je die ook gaat winnen is een andere zaak.
Ben ik van plan, te beginnen met klacht uiteraard :evil:

sloeberken

#10 , 10 aug 2015 22:57

Ben ik van plan, te beginnen met klacht uiteraard :evil:
Dat is u volste recht, maar dan zou ik eerst zorgen dat u bewijzen hebt dat deze verdwenen zijn, anders sta je nergens.
Normaal moet de deurwaarder alles opschrijven wat hij laat buitenhalen.

(De documenten bij een beslag zijn andere dan die van een uitdrijving. )

Dat klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#11 , 10 aug 2015 23:42

Dus er waren geen kosten meer te betalen?

Uiteraard zijn de documenten van een uitdrijving anders ... dat is het vonnis waarin een uitdrijving wordt toegewezen.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen kosten meer te betalen waren en er dus tegelijkertijd een beslagname is gebeurd van zaken die kunnen verkocht worden.

Hoe ik dat weet ?
Daarom mijn vragen ...maar het antwoord staat in #2 met de verwijzing naar de website.
en ook dit eens lezen
http://www.elfri.be/uitdrijving-en-uithuiszetting

Voor de rest is de wet gevonden en verloren voorwerpen van toepassing.
Dat wil zeggen dat er effectief een lijst moet zijn van de door de gemeente meegenomen goederen.
( zie ook mijn antwoord #2)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet.

Het is de bedoeling dat we trachten door het stellen van vragen een betere kijk op de zaak te krijgen.
Ik vermoed dat de 'werkmannen' gedeeltelijk van de deurwaarder zijn nl. diegene die het appartement leegmaken en
diegene die het in de wagen laden ( op straat stelling) van de gemeente die dan het nodige ofwel naar magazijn overbrengen ofwel in vuilkar gooien.
Gemeente heeft geen zaken met wat deurwaarder doet - die maakt het appartement leeg op dat moment.
Appartement dat nog niet leeg was en waar u de nodige tijd voor gehad hebt. U wordt trouwens op voorhand ( zie teksten) in kennis gesteld dat op datum X een uitdrijving zal gebeuren. U kan die zelfs nog tegenhouden door de reden van de uitdrijving weg te nemen.
U had ook aanwezig kunnen zijn ( wat veel gebeurd) op de uitdrijving.
Gemeente heeft wel een lijst van de zaken die in gemeentelijk magazijn zijn opgeslagen.
Ik vermoed dat u bij ophalen hebt moeten aftekenen op deze lijst.

Vraag is en blijft of er voorafgaandelijk aan de uitdrijving toch geen opschrijven van uw goederen is geweest zeker als er al een vonnis zou zijn wegens niet betalen van de huur. Op dat ogenblik worden alle verkoopbare zaken opgeschreven door de GDW - meestal steekt er dan ook een ander slot en staat de brief op de tafel. Sleutel dan meestal af te halen bij politie.

En net zoals mava105 heb ik wel wat ervaring met uitdrijvingen/op straat zetting en de gevolgen ervan .

Aan u om uw voordeel te doen met de antwoorden die we hier naar best vermogen geven.

Duralexia
Topic Starter

#12 , 11 aug 2015 00:33

"Het is de bedoeling dat we trachten door het stellen van vragen een betere kijk op de zaak te krijgen."
Uiteraard en ik apprecieer alle hulp maar dan wel onderbouwd.

"er dus tegelijkertijd een beslagname is gebeurd van zaken die kunnen verkocht worden."
Dat is geen vraag maar een vaststelling en die is niet correct. Ander had ik die documenten ontvangen. (betekend )

"Vraag is en blijft of er voorafgaandelijk aan de uitdrijving toch geen opschrijven van uw goederen is geweest zeker als er al een vonnis zou zijn wegens niet betalen van de huur. Op dat ogenblik worden alle verkoopbare zaken opgeschreven door de GDW - meestal steekt er dan ook een ander slot en staat de brief op de tafel. Sleutel dan meestal af te halen bij politie."
Nope, nein, nada, njet. Anders zou ik oa mijn dure (carbon pro)MTB niet hebben meegekregen.

"Ik vermoed dat u bij ophalen hebt moeten aftekenen op deze lijst."
Lijst is zéér summier : X aantal dozen/zakken. Geen inhoud/paklijst.

"U had ook aanwezig kunnen zijn ( wat veel gebeurd) op de uitdrijving."
Was ik ook. Zwaar ziek, afgevoerd met ambulance tijdens uitdrijving.

"Heeft u een klacht over een gerechtsdeurwaarder, dan kunt u deze indienen bij de Syndicus-Voorzitter of de Verslaggever van de Raad van de Arrondissementskamer. "
Dat is mijn volgende stap. Weliswaar na aangetekende ingebrekestelling.

Franciscus

#13 , 11 aug 2015 21:19

Waarom bent u dan uitgedreven?
Daar moet toch een reden voor geweest zijn want enkel de vrederechter kan dit bevelen in en vonnis en zomaar wordt er geen uitdrijvingsvonnis afgeleverd door de vrederechter.

Duralexia
Topic Starter

#14 , 11 aug 2015 23:42

Niet betalen huur uiteraard, wat anders ?

Duralexia
Topic Starter

#15 , 13 aug 2015 14:51

Reactie DW : "Inzake kan ik U melden dat bruikbare goederen naar het stadsmagazijn worden gebracht (zonder opstelling inventaris) en de rest naar het containerpark."

Terug naar “Andere”