Starten escape room

escape room
Topic Starter

Starten escape room

#1 , 17 jul 2015 11:40

Graag zou ik in mijn woonhuis (gelegen in een verkaveling) een escape room willen starten. (Escape Room: mensen worden opgesloten in een kamer en moeten door middel van raadsels op te lossen uit die kamer trachten te geraken binnen het uur)

Nu was mijn eerste vraag:
- moet ik hiervoor een vergunning aanvragen? ==> wijziging van de woonfuntie

Als ik opzoek op https://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Bele ... ewijziging" onclick="window.open(this.href);return false; ???

Ja dus, want ik voldoe niet aan al de vrijstellingsvoorwaarde: namelijk het is strijdig met de verkavelingsvoorschriften, waarin staat: bestemming van de woning: eengezinshuis.

Ik moet dus een verkavelingswijziging en een stedenbouwkundige vergunning aanvragen.

Maar: ik wil zo snel mogelijk starten, het bovengenoemde zou een half jaar kunnen duren... Mag ik voor dit jaar gebruik maken van volgende punt bij de vrijstellingen van vergunningen op diezelfde site en al 90 dagen openhouden:

"Een tijdelijke gebruikswijziging van een gebouw, met een maximale duur van negentig dagen per jaar, is ook van vergunning vrijgesteld."

Hartelijke dank voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 jul 2015 14:07

De wijziging is niet tijdelijk, ook na de 90 dagen wil u het toch zo houden?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2015 14:10

Alle andere zaken zijn reeds in orde neem ik aan? Verzekering? Indien de deelnemers moeten betalen: u bent zelfstandige (eventueel in bijberoep)? Etc etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

escape room
Topic Starter

#4 , 17 jul 2015 14:28

@Gebruiker21: zelfstandige in bijberoep, ondernemingsnummer, verzekeringen, .... kan heel snel in orde zijn. Wil ik pas doen als ik zeker ben dat ik een vergunning heb en ook snel kan beginnen.

@ LeenW: "Een tijdelijke gebruikswijziging van een gebouw, met een maximale duur van negentig dagen per jaar, is ook van vergunning vrijgesteld.

Voorbeeld: De familie Jacobs heeft een fruitbedrijf. Tijdens het oogstseizoen willen ze de garage inrichten als tijdelijke verkoopsruimte. Zolang dit gebruik per jaar niet langer duurt dan 90 dagen per jaar is hiervoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist."

Ik kan het dus dit jaar (hopelijk) tijdelijk nog 90 dagen doen.... en dan hoop ik tegen dan de nodige vergunningen in orde te hebben. Hoop ik, en dat is dus de vraag....

Ik wil namelijk geen half jaar meer wachten.

Mvg.

LeenW

#5 , 17 jul 2015 14:41

@Gebruiker21: zelfstandige in bijberoep, ondernemingsnummer, verzekeringen, .... kan heel snel in orde zijn. Wil ik pas doen als ik zeker ben dat ik een vergunning heb en ook snel kan beginnen.

@ LeenW: "Een tijdelijke gebruikswijziging van een gebouw, met een maximale duur van negentig dagen per jaar, is ook van vergunning vrijgesteld.

Voorbeeld: De familie Jacobs heeft een fruitbedrijf. Tijdens het oogstseizoen willen ze de garage inrichten als tijdelijke verkoopsruimte. Zolang dit gebruik per jaar niet langer duurt dan 90 dagen per jaar is hiervoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist."

Ik kan het dus dit jaar (hopelijk) tijdelijk nog 90 dagen doen.... en dan hoop ik tegen dan de nodige vergunningen in orde te hebben. Hoop ik, en dat is dus de vraag....

Ik wil namelijk geen half jaar meer wachten.

Mvg.
Ik interpreteer dat toch anders, bij u is toch de bedoeling dat het na die 90 dagen hetzelfde blijft? Dat is geen "tijdelijke gebruikswijziging" maar een langdurige. Dat is toch iets anders dat het tijdelijke voorbeeld dat u geeft.

escape room
Topic Starter

#6 , 17 jul 2015 14:44

Ik kan het nu ook tijdelijk uitproberen of dit mij ligt... om dan volgend jaar voor de vergunning te gaan, indien het aanslaat, meevalt qua werkbelasting,...? Een reden temeer dat ik eigenlijk die 90 dagen wil 'proberen'. De vraag blijft, val ik daar met mijn verhaal onder?

Terug naar “Andere”