#9 , 30 mei 2015 12:14
Eerst en vooral: hadden de buren duidelijk gemaakt dat ze bij het bij-isoleren van de woning, ook de wachtmuur zouden aanpakken?
Heeft u hen dan al dan niet toestemming gegeven?
Was dit allemaal mondeling of via mail of dergelijke?
Indien bij mail bevestigd dat u toelaat of gedoogd (het dus niet verbieden) dat ze hun huis bij-isoleren (al dan niet met de vermelding van bij-isoleren van de wachtmuur) zal het moeilijker zijn dan als het mondeling zonder enige vorm van toestemming is aangekondigd (want dat laatste is woord tegen woord).
Volgens mij ligt de bewijslast echter in het kamp van de buren, dus moet u zich er geen zorgen over maken.
Trouwens, hoe ging de muur worden opgericht? Tegen hun wachtmuur, of met een al dan niet geïsoleerde spouw? Als je een spouw had voorzien, kan je de geste doen dat jullie beide de helft betalen om die spouw te isoleren. Zij zullen in hun gat gebeten zijn dat ze hun EPS isolatie (dus piepschuim) moeten verwijderen die ze habben gekocht. Was de muur er tegen voorzien, dan zal de isolatie zeker verwijdert dienen te worden en zal er geen mogelijke geste zijn waardoor de buur goed zal vloeken en eventueel dreigen. Tenzij u natuurlijk de geste doet dat u indien plaatse een kleine spouw voorziet (3-4 cm) die u isoleert (na-isoleren met inblaastechnologie lijkt me nog een slimme zet). U verliest niet veel ruimte, buren hebben hun isolatie moeten verwijderen maar hebben dan toch iets van isolatie.
Ik denk dat de kans groot is dat de burensituatie zich kan verzuren door dit voorval. Probeer dus iets te regelen met de buur. Bijkomen: met de juiste isolatie, zit men met een zeer goede geluidsbarrière tussen jullie twee. De isolatie waarde maakt dan voor u niet veel uit, bij de buur zal dat wel zijn omdat hun oude wachtmuur bij het na-isoleren van hun woning een koudebrug zal vormen (als ze langs buiten bij-isoleren natuurlijk). Ik stel dus voor dat u hen duidelijk maakt dat het niet mag/kan en proberen te zoeken naar een oplossing. Zal het best zijn kijkend naar de toekomst.