Onbewoonbaar laten verklaren

lieke001
Topic Starter

Onbewoonbaar laten verklaren

#1 , 21 apr 2015 21:16

Beste forumleden,

Ik zou graag wat meer info krijgen over een probleem dat ik voorheb.

Mijn vader (waarmee ik geen contact meer mee heb) heeft een paar jaar geleden het huis geërfd van zijn moeder( mijn grootmoeder). Hij is daar samen met zijn broer ingetrokken. Het probleem is nu dat zij alletwee voor veel overlast zorgen. Ik ken de buren en die hebben mij recent aangesproken dat het voor hen niet meer draaglijk is om naast hen te wonen.( buren van beide kanten) en die vroegen aan mij of ik zelf iets zou kunnen ondernemen om hen daar weg te krijgen door het huis onbewoonbaar te laten verklaren. Ik ga een paar punten vermelden:
- Tijdens de warmere maanden hebben beide buren stankoverlast want op de koer zou het onkruid meters hoog staan en laten ze de vuilniszakken weken/maanden buitenstaan. Ook hebben ze last van ongedierte.
- De buren hebben last ( beide kanten) van vocht op de muren.
- De buren hebben ook gezien dat het huis helemaal verwaarloosd is zowel binnen als buiten. De laatste keer dat ik daar binnengeweest ben werkte de verwarming niet meer en was alles verouderd vanbinnen.
Het huis ziet er vanbinnen uit als een vuilnisbelt. Overal ligt er afval enz... De buren hebben vanuit hun raam gezien dat ook in het huis overal afval ligt want de deur van hun koer sluit niet meer.
- De electriciteit is nooit vernieuwd geweest en alle leidingen hebben ook hun beste tijd gehad.
- De zolder is totaal niet geïsoleerd. De buren hebben zelfs gemerkt dat er grote gaten in het dak zijn.
onlangs was er een lek in de goot van het dak en de buren hadden wateroverlast daardoor.Ze hebben toen bij hen aangebeld om voor een oplossing te zorgen. Ze hebben het gewoon opgelost door een supermarktzak er rond te binden waar het lek is...
Die mensen voelen zich daar niet meer veilig en ze zijn echt bang aan het worden want het zijn ook alcoholiekers.
Mijn vraag is of wij er iets aan kunnen doen ( buren en ikzelf).

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2015 07:32

Ik zie niet in waarom die buren u daarvoor nodig zouden hebben... Zij kunnen op eigen initiatief naar de vrederechter gaan voor stankoverlast, vocht en dat lek in de goot. Voor een mogelijk onveilige situatie van de woning dienen ze naar de burgemeester of brandweer gaan (best eens informeren bij de stedebouwkundige dienst van uw gemeente, die zullen direct de contactpersoon kunnen aangeven).

Dat u de zoon/dochter bent van iemand die daar woont, doet niets ter zake, behalve mocht er eventueel een reden zijn voor collocatie, wat, behalve bij extreem alcoholgebruik, me niet het geval lijkt, zelfs al zijn ze extreme vuilaards.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2015 10:56

Ook kunnen ze via sociale dienst gemeente een bevel burgemeester vragen - wordt uitgevoerd door commissaris van politie samen met een ingenieur stad of BW en met aantal diensten van gemeente onderzoek huis uitvoeren.

U kan net zoals elke andere belanghebbende persoon collocatie vragen - mogelijk syndroom van Korsakov - hiervoor kan de wet gebruikt worden.
http://www.elfri.be/collocatie#wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Pr ... vatie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/search?client=ubun ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

giserke

#4 , 22 apr 2015 12:29

Ik zie niet in waarom die buren u daarvoor nodig zouden hebben... Zij kunnen op eigen initiatief naar de vrederechter gaan voor stankoverlast, vocht en dat lek in de goot. Voor een mogelijk onveilige situatie van de woning dienen ze naar de burgemeester of brandweer gaan (best eens informeren bij de stedebouwkundige dienst van uw gemeente, die zullen direct de contactpersoon kunnen aangeven).

Dat u de zoon/dochter bent van iemand die daar woont, doet niets ter zake, behalve mocht er eventueel een reden zijn voor collocatie, wat, behalve bij extreem alcoholgebruik, me niet het geval lijkt, zelfs al zijn ze extreme vuilaards.
Persoon kan mede-eigenaar zijn als erfgenaam...

Terug naar “Andere”