vruchtgebruik woning + verkoop

bochebol
Topic Starter
Berichten: 1

vruchtgebruik woning + verkoop

#1 , 25 sep 2007 21:04

Hallo,
Ik heb al veel gelezen maar zie nu helemaal niet meer het licht in de tunnel.
Mijn vader is 2 jaar geleden overleden en mijn moeder heeft het vruchtgebruik van het huis. Zij is 65 jaar. Nu wilt zij het verkopen om een appartement te kopen , hetgeen ik volledig begrijp. Blijft zij het "vruchtgebruik" houden van de verkoopsom en toekomstig appartement of stopt hier het vruchtgebruik ? Ik heb vandaag de akte gelezen en er wordt alleen gesproken over de woning. Zo waren ze zeker dat de langstlevende in het huis kon blijven wonen. Die achterdocht werd gewekt door ondertussen ex van mij en is de relatie nu met mijn moeder uitgesproken en hersteld tot normale moeder-dochter relatie.

Heeft zij ook mijn handtekening nodig bij de verkoop ?Of heb ik tot haar dood geen recht op mij erfdeel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 sep 2007 21:55

Mijn vader is 2 jaar geleden overleden en mijn moeder heeft het vruchtgebruik van het huis. Zij is 65 jaar.

Wellicht heeft ze méér dan het VG alleen. Als het huis van beiden was, heeft ze de 1/2 in volle eigendom en het VG op de andere 1/2.
((als ze alleen maar VG heeft, dan was het huis van wuvader alleen))


Zij kan niet verkopen zonder uw akkoord (eventueel kan ze naar de rechter stappen als u dwarsligt).
Normaal gezien leidt de verkoop tot een definitieve regeling van de verkoopprijs en krijgen alle partijen hun geld in volle eigendom. Men moet overeenkomen wat haar VG waard is op moment verkoop.

Niets belet U evenwel om het nieuwe appartement in dezelfde verhoudingen aan te kopen en te laten noteren dat het een wederbelegging is.

*****************

Ik heb vandaag de akte gelezen en er wordt alleen gesproken over de woning. Zo waren ze zeker dat de langstlevende in het huis kon blijven wonen. Die achterdocht werd gewekt door ondertussen ex van mij en is de relatie nu met mijn moeder uitgesproken en hersteld tot normale moeder-dochter relatie.

Welke akte??

***************

Of heb ik tot haar dood geen recht op mijn erfdeel ?

Zo is het. Maar U bent wel blote eigenaar en op die manier kan U nu al 'ontvangen' door een verkoop (maar uw % zal lager zijn dan wat U denkt).

Reclame

Terug naar “Andere”