domicilieverandering thuis -> ..

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

domicilieverandering thuis -> ..

#1 , 25 sep 2007 16:02

hallo,

ik zit met volgende situatie:
Vorige maand ben ik als pas-afgestudeerde beginnen werken. Hiervoor krijg ik een auto ter beschikking, waarvoor ik een bijlage moet betalen. Aangezien deze bijlage afhangt van de woon-werk-afstand, is het voordeliger om in een straal van 25km te wonen. Daarom twijfel ik om mn domicilie te veranderen, het zou mij +- 40eur per maand meer opleveren (-> 400-500 per jaar).

Nu zou ik willen weten wat voor invloed dit zou hebben op andere factoren. Ik ben hier al op zoek voor gegaan, maar op dit moment zie ik het bos door de bomen niet meer:

- aangezien mn domicilie niet meer op die van mn ouders zou staan, brengt dit extra kosten voor hen/mij met zich mee? Kindergeld ontvangen ze waarschijnlijk niet meer, aangezien ik nu vast werk.

- zorgt 'alleen wonen' nog voor extra administratie/kosten? Ik denk hierbij aan oa verzekeringen & gemeentebelastingen. Weetje hierbij is dat de nieuwe domicilie ook geregistreerd staat op naam van mn ouders.

- heeft dit ook invloed op het loon dat ik ontvang?

Indien er nog andere dingen zijn waar ik rekening mee moet houden, zeg maar!

bedankt,

Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 25 sep 2007 16:37

Gaat u ook effectief gaan wonen op dat nieuwe adres? U moet wettelijk gezien wonen op het adres waar u gedomicilieerd bent (of deze locatie toch als hoofdverblijfplaats hebben) ... al wordt daar blijkbaar heel vaak mee gefoefeld.

Alleen gaan wonen kost altijd meer dan ergens inwonen en daar eventueel kosten betalen. Die 40 euro die u extra gaat verdienen, zal u heel gauw kwijt zijn aan elektriciteit, gas e.d. dat u helemaal alleen moet betalen. En inderdaad, u draait ook alleen op voor alle taksen.

Ik zou de beslissing om alleen te gaan wonen niet alleen baseren op geld. U zou er nog bedrogen mee kunnen uitkomen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 25 sep 2007 18:09

Het nieuwe adres ga ik inderdaad gebruiken als hoofdverblijfplaats. Dat doe ik zowieso, dus die gas/elektriciteit/... ben ik allesinds al kwijt.

Het enige dat dus nog onduidelijk blijft, zijn de taksen etc.

groeten,

Sven

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 25 sep 2007 21:37

U bent geen persoon ten laste meer voor uw ouders; noch zullen zij nog kindergeld ontvangen: geen verschil dus.

Uw loon (bedrijfsvoorheffing) verandert niet.

Zal U bijkomend moeten bekostigen (tenzij dat al gebeurt):

* brandverzekering (geen wettelijke verplichting)
* niet meer verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid via polis ouders
(voor zover zij dat hadden)
* idem reisbijstand
* idem rechtsbijstand
* de meeste gemeentebesturen vorderen een taks huisvuil per wooneenheid (maar voor domicilie-klanten is dat meestal lager dan voor 2de verblijven).

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 25 sep 2007 23:23

U bent geen persoon ten laste meer voor uw ouders; noch zullen zij nog kindergeld ontvangen: geen verschil dus.

Uw loon (bedrijfsvoorheffing) verandert niet.

Zal U bijkomend moeten bekostigen (tenzij dat al gebeurt):

* brandverzekering (geen wettelijke verplichting)
* niet meer verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid via polis ouders
(voor zover zij dat hadden)
* idem reisbijstand
* idem rechtsbijstand
* de meeste gemeentebesturen vorderen een taks huisvuil per wooneenheid (maar voor domicilie-klanten is dat meestal lager dan voor 2de verblijven).
Provincietaks is er ook nog, zeker?

Maarreuh ... brandverzekering niet verplicht? Qué???

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Heye
Berichten: 468

#6 , 26 sep 2007 10:45

mapleleiah schreef
Maarreuh ... brandverzekering niet verplicht? Qué???
Klopt inderdaad. Er zijn bij wet maar 2 verzekeringen verplicht, nl:

1. Groepsverzekering voor werkgevers
2. Verzekering voor voertuigen

mvg
Andy

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 03 okt 2007 16:56

* brandverzekering (geen wettelijke verplichting)
* niet meer verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid via polis ouders
(voor zover zij dat hadden)
* idem reisbijstand
* idem rechtsbijstand
* de meeste gemeentebesturen vorderen een taks huisvuil per wooneenheid (maar voor domicilie-klanten is dat meestal lager dan voor 2de verblijven).
Provincietaks is er ook nog, zeker?
Zijn deze zaken nog niet gecovered, aangezien de woning op naam van mn ouders staat? Of zijn deze gebonden aan de 'officiele' inwoners?
Kan het ook zijn dat burgerlijke aansprakelijkheid door mn bedrijf wordt verleend?

Ik ga dit alvast nog eens checken, enkel kan ik niet direct aan de nodige documenten.

groeten,

Sven

master in law
Berichten: 55

#8 , 17 nov 2007 04:05

De woonplaats ,in juridische zin, is de plaats waar een persoon zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij geacht wordt te verblijven voor het uitoefenen van zijn rechten en het nakomen van zijn verplichtingen.Het begrip woonplaats moet aldus onderscheiden worden van een feitelijke verblijfplaats.Een persoon kan benevens in zijn hoofdverblijfplaats , regelmatig of zelfs het grootste deel van zijn tijd aanwezig zijn op andere plaatsen(bv. studentenkamer, vakantiewoning,zakenverblijfplaats).
Het is fiscaal gezien voordeliger om uw domicilie bij uw ouders te houden zodat u de woonst die u zal huren als beroepskost kan inbrengen en waardoor u dan mogelijkerkwijs op basis van een lagere inkomensschijf zal belast worden.
damihi factum dabo tibi ius

master in law
Berichten: 55

#9 , 17 nov 2007 04:17

Gewoon even voor de duidelijkheid vermits daar veel verwarring over bestaat:
Je moet dus niet in hoofdzaak effectief verblijven op je hoofdverblijfplaats.Wel is het noodzakelijk dat je op die plaats je rechten en plichten uitoefent.Dit impliceert o.a. dat je schuldeisers zullen komen aankloppen op je hoofdverblijfplaats en niet op je feitelijke verblijfplaats;Je erfenis zal openvallen op je hoofdverblijfplaats en niet op je feitelijke verblijfplaats...
damihi factum dabo tibi ius

Terug naar “Andere”