Schenking bouwgrond aan 2 kinderen - bouwvergunning & start

Leentje8
Topic Starter

Schenking bouwgrond aan 2 kinderen - bouwvergunning & start

#1 , 17 feb 2015 12:16

Van mijn ouders krijg ik een bouwgrond naast de deur cadeau. Prachtig geschenk! Nog dit jaar zou ik willen bouwen, liefst zo snel mogelijk.
Van zodra de bouwvergunning in orde is (want ik moet toch weten of ik erop mag bouwen of niet) zouden mijn ouders de grond schenken aan mijn broer en mijzelf. Daarna betaal ik mijn broer zijn deel uit.

Weet iemand hoe lang deze procedure duurt? Hoe lang duurt het ongeveer eer het dossier opgemaakt is? En kan ik mijn broer direct uitbetalen op het moment dat ik de grond ontvang of moet daar ook nog een apart dossier voor opgemaakt worden?

Om in Vlaanderen met de bouwwerken te starten, moet ik eigenaar zijn van de grond. Dat kan dus pas nadat de grond aan mij geschonken is. Mogen de werken al starten als ook mijn broer nog eigenaar is van de grond? Of moet ik hem eerst uitkopen?

Bedankt voor de info. :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2015 12:42

Voor de administratieve goedkeuring van de gemeente kan het tussen de 75 en 120 dag duren voor uw vergunning er is. (openbaar onderzoek, event. bezwaarschiften)
Maar daarvoor moet uw architect al de plannen hebben opgemaakt. Hoe lang dat duurt hangt een beetje van de architect af, en natuurlijke ook van jezelf (veel veranderen aan de voorstudie bvb, trage beslissingen.....) Maar reken ook op een periode van 4 tot 12 maanden.

BloodNight

#3 , 17 feb 2015 13:44

Best even bij de gemeente navragen. Het is bv niet nodig om de eigenaar van de grond te zijn om de vergunningen aan te vragen. Mogelijks kan u dus nu al de vergunningen aanvragen indien u al plannen heeft. Zodoende kan u zeker weten dat u mag bouwen vooraleer je broer uit te kopen.

Mvg

Reclame

Leentje8
Topic Starter

#4 , 17 feb 2015 14:01

Amai, da's lang...

En hoe lang zou een procedure voor schenking duren? De notaris zal daar ook een dossier moeten van opmaken veronderstel ik. Hoe lang zou de duur zijn tussen opstart van de schenking en het effectief kunnen tekenen?

BloodNight

#5 , 17 feb 2015 14:04

Dat kan u best vragen aan de notaris. Dat zal ervan afhangen hoe druk hij/zij het heeft. Welke opzoekingen er dienen te gebeuren. Dat kan allemaal redelijk snel gaan als het moet.

Terug naar “Andere”