verhuren als handelspand of als woonhuis?

melroke
Topic Starter
Berichten: 4

verhuren als handelspand of als woonhuis?

#1 , 17 sep 2007 16:30

Hallo

Kan iemand duidelijkheid scheppen over het volgende:

Als ik mijn woning wil verhuren aan mensen die er een crèche willen in uitbaten moet ik dan verhuren als handelspand of mag dit als woonhuis.
Ze hebben geen btwnr, werken op forfait.
Als ik het als handelspand verhuur, betaal ik dan veel belastingen? En hoeveel stijgt mijn KI dan?
Graag antwoordje..... :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 sep 2007 10:48

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder...vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Er dient dus onderzocht of de ‘hoofdverblijfplaats’ of de ‘uitbating van de crèche’ hoofdovereenkomst is.

“Art.7.§1.Inkomsten van onroerende goederen zijn : 2° voor verhuurde onroerende goederen :a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid :...- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft...c)...of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

In beide gevallen dus kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct.

“Art.494.§ 1. Buiten de algemene perekwaties gaat de administratie van het kadaster over :2° tot de herschatting van de kadastrale inkomens van de vergrote, herbouwde of aanzienlijk gewijzigde onroerende goederen van alle aard...”(WIB).

‘aanzienlijk gewijzigde’ zou dus ook kunnen betrekking hebben op functiewijzigingen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Andere”