Verplaatsen schutting

NanoGe
Topic Starter

Verplaatsen schutting

#1 , 21 jan 2015 23:13

Hallo allemaal,

Deze zomer heb ik een vrijstaande woning gekocht. De tuin is afgesloten met betonnen schuttingen.

Nu wil de buurman de oude bestaande schutting afbreken en verplaatsen op wat volgens hem de scheiding is. Met een afgeprint plannetje en een meetlint heeft hij aan het meten geweest waar de schutting volgens hem zou moeten komen. Dit zou betekenen dat ik aan het huis een 80cm zou verliezen, maar achteraan meer dan 2 meter moet inleveren, waardoor ik een oud thuinhuis/kippenhok (stond er al bij de aankoop)en een betonnen terrasje zou moeten afbreken en ik niet meer met een aanhangwagen in de tuin zou geraken.

De huidige schutting bestaat uit betonnen palen met betonnen platen tussen en is door de vorige eigenaren gezet.

Kan hij zomaar de oude schutting weghalen en een nieuwe zetten? Is er geen verjaringstermijn voor zulke situaties?

Wat is jullie advies hierover? Of heeft er iemand al ervaringen gehad met zulke zaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2015 09:08

Staan op dat plannetje van de buurman maten genoteerd? Want meten op een plannetje is niet de goede manier van werken. Wie zegt dat de print op de juiste schaal werd uitgevoerd? Best is natuurlijk laten nameten door een landmeter, en dan op gedeelde kosten.
Indien de schutting er la meer dan 30 jaar staat is er verjaring, en kan hij dat niet meer eisen.

NanoGe
Topic Starter

#3 , 23 jan 2015 21:07

Op het plannetje stonden geen maten of schaalverdeling.

De schutting staat er meer dan 30 jaar.

Als ik het laat opmeten, gaat de landmeter dan niet af op de situatie zoals op het plan getekend staat?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2015 21:14

schutting staat er al > 30 jaar dus elke claim van die buur is verjaard.
In uw akte zal ook staan wie (mede-eigenaar)is van de schutting vermoedelijk ieder de helft.
U moet geen landmeter aanstellen... en zijn landmeter heeft - gezien niet aangesteld door rechter - geen enkele bevoegdheid.
Dus laat duidelijk horen dat de schutting blijft staan waar ze staat.

Turaki

#5 , 24 jan 2015 01:38

schutting staat er al > 30 jaar dus elke claim van die buur is verjaard.
Niet helemaal correct. TS moet aantonen dat de schutting er al meer dan 30 jaar staat (luchtfoto's, getuigenissen, dateerbare foto's van de tuin, ...), en moet zich zelf beroepen op de "verkrijgende verjaring". Dit kan op elk moment tijdens de eventuele rechtszaak.

Alles wat TS moet doen, is weigeren dat de buurman de schutting mag verzetten, en aangeven dat deze dit altijd voor de rechtbank mag brengen.

Terug naar “Andere”