Beste forumgangers,
Na het verstrijken van de termijn voor bouwvergunning + 3 dagen (30 dagen volledigheidsonderzoek + 105 dagen + 3 dagen) eindelijk de bouwvergunning verkregen (gunstig advies onder voorwaarden).
Het betreft de aanvraag voor een gesloten bebouwing op een driehoekig terrein, voorzien langs 1 zijde tegen de buur, langs andere zijde met wachtgevel.
Nu was één der voorwaarden dat er een minimale breedte van het voetpad moet gevrijwaard worden, een stuk verder dan de oorspronkelijk aangrenzende bebouwing en voorzien op plan. Dit door kosteloze grondafstand.
Nu heb ik het lastig met de onmogelijkheid die deze voorwaarde impliceerd. Het bouwvolume is door de driehoekige vorm van het perceel immers niet verschuifbaar naar achteren zonder over de perceelsgrenzen heen te gaan. Deze maatregel betekent dus dat het niet mogelijk is om de vergunde plannen uit te voeren.
Moest de aanvraag dan niet alsnog geweigerd worden? Wat indien de buur, welke oorspronkelijk akkoord ging met de vergunde plannen, zich niet kan vinden in de situatie waarbij een deel van zijn scheidingsmuur nu buitenmuur wordt? Moet ik die delen dan afwerken?
Het lijkt me dus dat ik in welke situatie ook verplicht ben een bouwovertreding te begaan.
Voor de bouwaanvraag werd trouwens een pré-advies aangevraagd waarbij de vraag naar rooilijn ook gesteld werd. Toen bleken er (mondeling) nog geen voorwaarden gesteld.
Vandaar ook mijn ongenoegen.
Alvast bedankt voor jullie raadgevingen.