Negatief advies domicilie

Blackaround
Topic Starter

Negatief advies domicilie

#1 , 07 jan 2015 12:38

Hallo,

Ik ben 20 jaar en heb eind 2014 een appartement aan zee gekocht (nieuwpoort).

Om de woonbonus nog mee te pikken, is alles geregeld voor 31/12/2014. De akte is verleden op 22/12, aanvraag van adreswijziging is gebeurt op 23/12.
Op dat moment zat er nog altijd een huurder in van de vorige eigenaar, maar we waren tot een akkoord gekomen dat we voor de maand Januari samen zouden wonen.

Om even te schetsen wat mijn toekomstplannen zijn.
Ik werk nu op 5 minuten van mijn ouderlijk huis (vorig adres). Ik volg op maandag ook nog een lerarenopleiding in Antwerpen.
De bedoeling is vanaf ik ben afgestudeerd (binnen 6 maand), ander werk te zoeken als leraar hier in de buurt van de kust.

De wijkagent is in totaal 2x komen controleren.
De 1ste keer was ik naar mijn ouders hun huis (mijn vorig adres) om nog spullen en kleren op te halen (150km van hier). De wijkagent zei toen dat hij nog meerdere keren ging komen controleren.
Op het moment dat de wijkagent was komen controleren, was ik in het ziekenhuis. Ze hadden mijn meter gevonden (mama van mijn vader) en die was toen in levensgevaar.
Op 30/12 had ik nog een afspraak bij de kiné, die afspraak was ervoor al gemaakt voordat de akte al getekend was. Op de parking van de kiné heb ik dan naar de wijkagent gebeld om uit te leggen waarom ik niet aanwezig was in mijn appartement. Ik kreeg toen een hele uitleg van waarom ik in nieuwpoort wil wonen als ik op 5 minuten woonde van mijn werk. Toen heel vriendelijk gezegd dat ik bijna ben afgestudeerd en ik een hele nieuwe toekomst wil uitbouwen in Nieuwpoort. Ik heb ook gezegd dat ik een kitesurfer ben, dat ik graag kite-instructeur zou voor in de weekends en in de schoolvakanties.

Toen heeft mijn moeder in die middag nog eens gebeld om te zeggen dat mijn meter op sterven lag en ik constant in het ziekenhuis was. Mijn moeder zei toen tegen de wijkagent dat ze mij naar huis ging sturen en ik mijn meter achter moest laten tot de wijkagent geweest was. Toen zei de wijkagent dat het niet nodig was want ze kwamen toch niet meer voor nieuwjaar controleren, dus ik bleef in het ziekenhuis.

Wanneer is de wijkagent komen controleren? Op diezelfde dag nog! Toen hij zei dat ik niet speciaal naar huis moest komen voor de controle en dat ze toch niet meer voor nieuwjaar kwamen controleren!
Daarna heb ik de wijkagent niet meer gezien. Met de feestdagen was ik met nieuwjaar bij mijn nicht blijven slapen.

Vanaf de avond van 1 januari (19u), ben ik tot nu 24/24 binnen geweest. Mijn moeder is hier bij vrienden blijven slapen om voor mij naar de bakker, winkel te gaan zodat ik niet meer buiten moest om de wijkagent zeker te kunnen zien!

Een uurtje geleden een telefoon gekregen van mijn ouders dat ze een brief hebben ontvangen met ongunstig advies.

Dit is toch niet eerlijk gebeurt allemaal?
Ik zit hier al een week binnen, nog geen enkele keer buiten gegaan. Ze zijn ook maar 2 keer komen controleren. waardoor ze de 2de keer zelf zeiden dat ze nietmeer kwamen voor nieuwjaar en dat ik die dag in het ziekenhuis mocht blijven!

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 jan 2015 12:49

Ik kreeg toen een hele uitleg van waarom ik in nieuwpoort wil wonen als ik op 5 minuten woonde van mijn werk. Toen heel vriendelijk gezegd dat ik bijna ben afgestudeerd en ik een hele nieuwe toekomst wil uitbouwen in Nieuwpoort.

Het is niet omdat je in de toekomst ergens zal gaan wonen dat je daar nu reeds kan worden gedomicilieerd.
Het domicilie moet kloppen met de huidige feitelijke situatie en die is dat u 150 km daarvandaan woont én werkt én studeert.

Wanneer je bent afgestudeerd en op je nieuwe adres gaat wonen kan u zich probleemloos inschrijven.
Nu zal dat niet gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blackaround
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 12:51

Maar ik woon hier in Nieuwpoort nu in mijn appartement. Alleen nog voor een maand samen met die huurder dit er nog inzat van de vorige eigenaar. Ik rij voor die 6 maand, op en af voor mijn werk. Is toch mijn probleem, en niet dat van de politie?
Ik ben denkik niet de enige dat ver van zijn woonst werkt.
Meubels staan klaar om hierheen te brengen, maar er is afgesproken dat die pas komen nadat de huurder hier met zijn zetel, tafel, stoelen, ... uit is.

Voor de woonbonus in orde te krijgen, was dit het enige probleem dat ik dan voor 6 maand op en af moest rijden, wat voor mezelf geen probleem is.
Ik heb op maandag les, maar 50% gebeurt via afstandsonderwijs.

Ze zijn gewoon 2 keer komen controleren toen ik niet thuis was.
Laatst gewijzigd door Blackaround op 07 jan 2015 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro

#4 , 07 jan 2015 12:57

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waar de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden”.

Blackaround
Topic Starter

#5 , 07 jan 2015 13:01

Van dinsdag tot vrijdag ben ik van 7u30 tot 16u op mijn werk. De overige uren ben ik thuis, in Nieuwpoort. Na de werkuren, in de weekends, verlofdagen zoals nu, ...
Als je dat gaat uitrekenen ben ik het meeste hier in Nieuwpoort, want vanaf Juli kom ik niet meer op mijn werk. Dus is dit toch niet toepasbaar op mijn situatie?

roharro

#6 , 07 jan 2015 13:15

Van dinsdag tot vrijdag ben ik van 7u30 tot 16u op mijn werk. De overige uren ben ik thuis, in Nieuwpoort. Na de werkuren, in de weekends, verlofdagen zoals nu, ...
Als je dat gaat uitrekenen ben ik het meeste hier in Nieuwpoort, want vanaf Juli kom ik niet meer op mijn werk. Dus is dit toch niet toepasbaar op mijn situatie?
Maar dat zijn allemaal zaken die in de toekomst liggen! Wat telt is de huidige situatie.
In het advies zal een verwijzing staan naar een mogelijke beroepsprocedure. Daar kun je eventueel een beroep op doen indien u overtuigd bent van uw gelijk.

Blackaround
Topic Starter

#7 , 07 jan 2015 13:27

Maar ik ben hier in mijn appartement in Nieuwpoort toch het meeste Roharro?
Dat wil zeggen als iemand 8u per dag werkt met een grote afstand van zijn huis, dat hij nooit een domicilie kan hebben door die afstand en door de uren werk?
Ik ben 4 dagen in de week, in totaal met pauze uitgerekend, 34uur op mijn werk. Daarvan ben ik 12u onderweg. Dus ik ben 46 uur weg van huis om te werken.
In een week zijn 120 uren, dan ben ik toch het meeste in Nieuwpoort waar ik nu woon maar waar mijn aanvraag afgekeurd wordt?

Ik slaap hier elke dag, ik ben hier altijd! Alleen niet voor te werken. Ze kunnen mij hier toch niet weghouden omdat ik ver van huis werk?
Als je het gaat uitrekenen, ben ik hier het meeste. Als je dan nog eens de toekomst erbij neemt, dat ik binnenkort hier in de buurt werk, is er toch geen probleem? Ik ben nu al het meeste in Nieuwpoort.

roharro

#8 , 07 jan 2015 13:47

U zal deze argumenten moeten gebruiken in uw beroepsprocedure.
Maar ik kan u uit goede bron meedelen dat vooral de kustgemeenten zeer strikt zijn geworden omdat het dikwijls over "verborgen" tweede verblijven gaat.
In een naburige kustgemeente van Nieuwpoort worden inschrijvingen van werkenden op 150 km afstand systematisch geweigerd. Ook veel ambtshalve schrappingen de laatste
jaren om die reden.

Er rest u enkel de beroepsprocedure maar ik vrees voor het resultaat.

Beroepsmogelijkheid via:
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
Algemene Directie Instellingen en Bevolking
Park Atrium
Koloniënstraat 11
1000 Brussel

Blackaround
Topic Starter

#9 , 07 jan 2015 14:13

Oke.
Belachelijk eigenlijk.. Ik snap dat er veel mensen willen 'sjoemelen', maar ik word dan eigenlijk gestraft, terwijl ik hier effectief wil wonen!
Van mijn part mogen ze elke dag komen controleren.

Als de beroepsprocedure nu ook wordt afgekeurd, wat gebeurt er dan?
De woonbonus zal zoizo vervallen denkik? En het wordt dan 2de verblijf?
Mag ik hier dan constant wonen als het 2de verblijf wordt volgens hun? Want ik ga op mijn ouderlijk adres niet meer wonen of niet meer zijn.

giserke

#10 , 07 jan 2015 15:03

Als U nu effectief elke dag in dat appartement permanent verblijft, heeft de gemeente geen voet om op te staan om U die domicilie te weigeren.
Tenminste als het toegestaan is dat die appartementen een domicilieadres mogen hebben, en dat het geen vakantieappartementen zijn.
Remember Steve Bull?
En ja de kustgemeenten zijn zeer streng in het toekennen van een domicilieadres.

U moest aan de politie een aantal uren opgeven wanneer U zeker thuis bent, en zorg dan dat U er effectief bent. Maak me niet wijs dat dit niet mogelijk is.
En kom dan weer niet af met 'ja ik moest naar het ziekenhuis' want die verhaaltjes kennen ze wel bij de politie.

Blackaround
Topic Starter

#11 , 07 jan 2015 16:19

Voila, dat denk ik dus ook!
Het is hier toegestaan om een domicilieadres te hebben.

Maar het was echt uitzonderlijk. Mijn meter was in levensgevaar en de dokters hadden gezegd dat ze weinig kans had om erdoor te komen, dus het was eigenlijk al afscheid nemen.
Ik ben hier ALTIJD buiten mijn werkuren en de uren dat ik onderweg ben. Maar hoe gaan ze mij ooit kunnen geloven tijdens die beroepsprocedure..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jan 2015 16:43

Maar de controles waren negatief.
Trouwens wijkinspecteur/kwartierinspecteur komen niet op afspraak maar onverwacht.
Dit tussen 05 en 21 uur soms later maar dan hoeft u niet meer open te doen voor de politie.... nu op andere momenten ook niet hoor als ze geen bevelschrift of gelijkgesteld hebben.
U vraagt aan de gemeente een nieuwe controle aan ..politie zal terug langskomen en controleren of u aan te treffen bent.
U mag er vermoedelijk zeker van zijn dat de politie daarna nog regelmatig zal komen controleren...

Blackaround
Topic Starter

#13 , 07 jan 2015 16:58

Omdat het echt uitzonderlijk was dat ik op dat moment niet thuis (Nieuwpoort) was. 1 keer om spullen op te halen, 1 keer omdat ik in het ziekenhuis was.
Ze zijn maar 2 keer komen controleren.

Ik moet ook naar de winkel, naar de bakker , ... Dan mogen ze vind ik wel meer als 2 keer komen controleren vind ik. Ze moeten ook niet komen controleren tussen de werkuren want dan ben ik er niet. Ik heb ook mijn verplichtingen.
Ik heb ze deze week al zien passeren met de fiets, maar telkens te laat om ze tegen te houden.
En als ze dan zeggen dat ze zeker niet komen controleren en dat ik in het ziekenhuis mag blijven dat ze het snappen, en dan toch komen controleren, vind ik gewoon smerig!

Kan ik gewoon een nieuwe aanvraag doen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jan 2015 18:51

U mag dat smerig vinden maar u WAS er niet ...
Politie komt ook op zaterdag en zondag controleren hoor
Maar twee maal komen controleren ... wat wilt u dat ze elke dag langskomen.... u kan dat vragen.
U doet gewoon een nieuwe aanvraag ...dat lijkt me het eenvoudigste.
Trouwens dat had ik al geschreven.

Blackaround
Topic Starter

#15 , 07 jan 2015 23:36

Klopt.
Ze kunnen toch van niemand verwachten om 24/24 binnen te blijven?
Een dag heeft 24uur, dan is er toch wel een kans dat je eens 5 minuten weg bent van huis denk ik dan.

Terug naar “Andere”