Erfdienstbaarheid of iets anders?

Arne
Topic Starter
Berichten: 2

Erfdienstbaarheid of iets anders?

#1 , 06 feb 2006 10:11

Mijn pa is boomkweker van beroep en hij mag al sinds 15 jaar op de grond van een kennis (die grond ligt naast het huis van die kennis) bomen kweken. Nu belde die kennis plots en zei dat mn pa daar (snel) weg moet omdat hij zijn huis + die grond samen verkocht heeft. Mijn pa en die kennis hebben nooit een contract ofzo afgesloten, het was een mondeling akkoord. Wat kan mijn pa nu doen? Kan er iemand me wat raad geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 06 feb 2006 11:41

M.i. kan de kennis zijn grond NIET verkopen, zonder dat uw vader voorkoopRECHT heeft. (art. 48 Pachtwet, 4 nov. 1969)

Gast

#3 , 07 feb 2006 17:03

ik denk dat de pachtwet hierop niet van toepassing is aangzien art. 1 van die wet letterlijk stelt: de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op:
1? de pacht van onroerende goederen die, hetzij vanaf de ingenottreding van de pachter, hetzij krachtens een overeenkomst van partijen in de loop van de pachttijd, hoofdzakelijk gebruikt worden in zijn landbouwbedrijf, met uitsluiting van de bosbouw. onder landbouwbedrijf wordt verstaan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen mhet het oog op het voortbrengen van landbouwprodukten die in hoofdzaak bestemd zijn voor verkoop.
2? ...

ik denk ook niet dat het hier gaat om een erfdienstbaarheid daar een erfdienstbaarheid een last op een erf ten voordele van een ander erf is.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2006 17:40

Het zou kunnen gaan om pacht.

1. Wordt er een pachtprijs betaald? Als de grond gratis mag gebruikt worden is het geen pacht.

2. Is het de bedoeling om de bomen te verkopen (boomkwekerij), dan valt het onder de pachtwet. Als het louter de bedoeling is de grote bomen te vellen om aan houtwinning te doen, dan valt het niet onder de toepassing van de pachtwet (zie HERBOTS, J.H., PAUWELS, C., DEGROOTE, E., , "Overzicht van rechtspraak. Bijzondere Overeenkomsten (1988-1994)", T.P.R. 1997, 434).

scorpioen

Terug naar “Andere”