postinterventiedossier

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

postinterventiedossier

#1 , 26 nov 2014 17:22

Waar vind ik de wetgeving ivm het opstellen van een postinterventiedossier en meer bepaald wat er minimum moet instaan?
In een recent PID staat enkel dat we de scharnieren van de deuren af en toe moeten smeren en de vloeren kuisen met een niet agressieve zeep.
De veiligheidscoördinator bestaat niet meer. De promotor (bestaat nog wel) toont me een documnt ondertekend door de voormalige veiligheidscoördinator en
hemzelf.
M.a.w. we beschikken over NUL nuttig informatie ivm het bouwsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2014 19:50

Is weer één van de lasten die de prijs van een gebouw opdrijven, en totaal NUTTELOOS zijn, zoals bodemattest, EPC, keuring Electro, veiligheidscoördinator, enz...Gewoon pestattesten, die niemand, maar dan ook niemand nakijkt. Er zijn ook geen of nauwelijks boetes voorzien voor het niet opmaken ervan.

patjebrussel

#3 , 26 nov 2014 19:59

Die wetgeving is er niet en is er nog nooit geweest.
Een postinterventiedossier is gewoon een map met vanalles in. Hoe indrukwekkerder, hoe dikker de map, hoe liever de koper het blijkbaar heeft.
Waarom tekens de 'veiligheidscoordinator' in een adem wordt vermeld met een pid, is mij een raadsel. Vaak wordt dat 'werk' aan die persoon gegeven, dan doen ze iets voor hun veel te hoog factuur.
In mijn huidig beroep bekijk ik vaak de 'pid's', een map dus met plannen, en gegevens (afgedrukt van het internet of een copij van de handleiding) Eerlijk gezegd ben ik daar wel iets mee, want dan moet ik het zelf niet gaan opzoeken.
m.a.w. je zal niemand kunnen aanvallen.
Waarom ze dat in het leven hebben geroepen, en vooral wie dat heeft gedaan, ik heb geen idee, maar als je een goede architect hebt, met een goed plan en lastenboek, dan ben je daar stukken meer mee. Al de rest zijn weer onkosten voor niks.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2014 20:03

Waarom ze dat in het leven hebben geroepen, en vooral wie dat heeft gedaan,.
Zal ons aller Freya wel weer geweest zijn. Die moeide zich nogal graag met dergelijke zaken om het eigenaars moeilijk te maken.

roharro
Topic Starter

#5 , 26 nov 2014 20:16

Ik ben volledig akkoord dat dit in het rijtje van maatregelen past die er enkel toe strekken om bepaalde politici ook eens de kans te geven om op te vallen met een poging om de gemiddelde mediocriteit van hun ras te overtreffen (vooral diegenen die groen! achter hun oren zijn of rood van binnen)).
Maar het is en blijft een parodie als er -zoals in de PID die ik hier heb- enkel over het olieën van binnendeuren en het schuren van keramische vloeren wordt gesproken, zeker als men weet dat deze PID hoort bij een ondergronds garagecomplex waar er geen binnendeuren zijn en ook geen keramische vloerbekledingen.
Echter, als ik mijn eigendom in dit complex zou verkopen dan moet ik wel een goede PID kunnen voorleggen aan de koper, zoniet mag hij eisen dat ik er een op mijn kosten laat opmaken.
Ergens moet toch een wetsartikel of uitvoeringsbesluit bestaan waarin de minimumvereisten van een PID worden opgesomd?
Maar ik vind het niet en blijkbaar anderen ook niet.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel

#6 , 26 nov 2014 20:49

Ik heb het eens opgezocht op site van de wet :

Art. 34. Het <postinterventiedossier> is het dossier dat de voor de veiligheid en de gezondheid nuttige elementen bevat waarmee bij eventuele latere werkzaamheden moet worden rekening gehouden en dat aangepast is aan de kenmerken van het bouwwerk.

Art. 35. Het <postinterventiedossier> is verplicht op alle bouwplaatsen waar een coördinatie moet worden georganiseerd.

Art. 36. Het <postinterventiedossier> bevat ten minste :
1° de architecturale, technische en organisorische elementen in verband met de verwezenlijking, de instandhouding en het onderhoud van het bouwwerk;
2° de informatie voor de uitvoerders van te voorziene latere werkzaamheden, inzonderheid de herstelling, vervanging of ontmanteling van installaties of constructie-elementen;
3° de relevante verantwoording van de keuzen in verband met, inzonderheid, de toegepaste uitvoeringsmethoden, technieken, materialen of architecturale elementen.

Art. 43. § 1. Een <postinterventiedossier>, waarvan de inhoud beantwoordt aan deze omschreven in de artikelen 34 en 37, wordt opgesteld voor de werken die betrekking hebben op de structuur, op de essentiële elementen van het bouwwerk, of op toestanden die een aantoonbaar gevaar inhouden.
§ 2. Het in § 1 bedoelde <postinterventiedossier> wordt opgesteld door de opdrachtgever of door een door hem aangestelde derde.
De opdrachtgever ziet er tevens op toe dat het <postinterventiedossier> wordt aangepast aan de eventuele wijzigingen die tijdens de verwezenlijking van het bouwwerk aan het project worden aangebracht.
---
Voila :-)

patjebrussel

#7 , 26 nov 2014 20:54

Die wetgeving is er niet en is er nog nooit geweest.
Mezelf eens corrigeren,... 'k moet niet overdrijven
Die is er eigenlijk wel, maar vrij algemeen. Zie vorige post.

Terug naar “Andere”