Ik heb een vraagje. Je hebt het hier over aluminium ramen en hun inbraakveiligheid. Hoe zit dat in vergelijking met PVC en hout? Ik weet dat hout gekend staat voor zijn werking. Maar heeft de krimp van hout ook dezelfde effecten of niet? Hetgeen ik wel weet van hout, is dat ze zulke ramen openkrijgen door een gaatje erdoor te boren en weet ik veel wat te doen. Hier in de buurt zijn er redelijk wat woningen met houten ramen (verkaveling jaren 90) en op een dag betrapte iemand een inbreker die bezig was een gaatje te boren in zijn houten raam. Het gaatje is minuscuul klein. Die persoon heeft de inbreker niet te pakken kunnen krijgendoor enkele gezondheidsproblemen. Daarna is hij dat in de buurt rond komen vertellen en zijn er bij meerdere huizen geboorde gaatjes ontdekt. Dus die inbreker zal op voorronde zijn geweest want er was nog niets gestolen.Aluminiumramen komen als volgt tot stand:
- Er zijn (multinationale) fabrikanten van profielsystemen, dewelke profielen op 6 meter lengte, samen met tal van verbindings-accessoires en rubbers op de markt aanbieden.
- Die half-fabrikaten worden vervolgens aangekocht door raamconstructeurs die de 6 meter profielen en de accessoires en de rubbers verwerken tot afgewerkte raamgehelen.
Op 01/02/1995 ontdekte ik (als architect/raamconstructeur) een universele conceptfout op die halffabrikaten (van die multinationals dus), dewelke de raamconstructeurs
stilzwijgend dwingt... tot het korter zagen van de raamvleugels. Zoniet, kunnen die ramen in de zomer niet open en dicht gemaakt worden ingevolge de uitzetting van het aluminium in de zon.
Wanneer nu TWEE zo'n korter gezaagde raamvleugels, toevallig naast elkaar komen te zitten in een dubbel opendraaiend raam,
dan reduceert de sluitpuntverkankering (in het midden van het raam) van de voorziene 3 mm naar amper nog 1 mm.
En wanneer 's nachts de inbrekers buitenkomen (en de zon is gaan slapen)... dan kunnen de inbrekers létterlijk binnenwandelen,
zonder ook maar het minste spoor van inbraak na te laten.
Géén behoefte aan klopsleutels, geen behoefte aan een 'plaatje', NIKS !
Sinds 01/02/1995 heb ik er alles -maar dan ook alles- aan 'proberen' doen:
- Justitie is omgekocht door die multinationals en ik werd verkeerdelijk in het ongelijk gesteld in het conflict met mijn (multinationale) leverancier.
- FOD economie, (dienst BUTGB, die instaat voor de kwaliteit van bouwproducten) trad me aanvankelijk -schriftelijk- bij, doch trok nadien haar staart in)
- FOD binnenlandse zaken (dienst nationale veiligheid) schrok zich een hoedje toen ik alles duidelijk maakte dankzij twee horizontaal doormidden gezaagde ramen.
Prompt daarop, verzocht men mij hier absoluut niet mee naar de media te stappen onder volgende motivaties hunnentwege:
1°) Alle spoed-afdelingen zouden op een avond vol te komen te liggen met hart-infarcten van panikerende gepensioneerden.
2°) De alu-sector zou crashen... met alle werkloosheid tot gevolg.
3°) Zelfs brave burgers zouden wel eens malafide ideëen kunnen krijgen en inbreker wensen te worden
- Diverse verzekeringsfirmas (die ik ook contacteerde) hebben niks liever dan inbrekers zonder spoor van inbraak.
(zo wordt iedereen in buurt van een gepleegde inbraak angstig, en gaat iedereen in de buurt zijn polis verhogen)
Sinds 2005, heeft de overheid subsidies verleend voor supplementaire inbraakbeveiliging.
(we denken hier aan paddestoelsluitingen in plaats van de klassieke gladde cilindervormige sluitingen)
Nu lees ik op internet, dat de 6e staatshervorming die subsidie overhevelt van het federale nivo, naar het Vlaamse gewest en...
dat die subsidie vanaf 1 januari 2015 wordt afgeschaft.
Met de alsmaar toenemende profieldiktes (want bredere isolatiestrips ingevolge verstrengde isolatiewetgeving) zullen de gevolgen van die
conceptfout nog een grotere impact hebben.
Ik hou alvast mijn hart vast, wanneer iemand straks voor het raam zal staan terwijl het stormt.
Er bestaan trouwens zelfs specifiek gereedschap dat nog makkelijker toelaat om een cilinderslot te openen en dat geen sporen nalaat zoals een klopsleutel.