garage op achter perceelgrens

balleke
Topic Starter
Berichten: 6

garage op achter perceelgrens

#1 , 20 jul 2014 15:27

Allen,

Een buur wil een garage op de achter perceelgrens plaatsen en heeft hiervoor een bouwaanvraag ingediend.
Ik heb hiervoor geen toestemming gegeven en zie dit dus ook niet zitten....

De stedenbouwkundige dienst van de gemeente ziet hier echter geen probleem omdat het volgens hun om een oude woning gaat waar geen verkavelingsvoorschiften voor bestaan :shock: Met andere woorden, men is vrij om deze garage te plaatsen waar men wil

Mijn vraag :

Kan dit zomaar ?? Ik geloof eerlijk gezegd van niet, maar kan geen sluitende info vinden op het internet....

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jul 2014 16:20

Zo lang de buur pal op de scheidingslijn bouwt of juist binnen zijn eigen perceel kan dat wel.

balleke
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 21 jul 2014 15:53

Kan je ook zeggen waarom ? Hetgene ik kan vinden op ruimtelijke ordening, is dat je een bijgebouw op 2 meter van de zijperceelgrens en op 1 meter van de achter perceelsgrens moet plaatsen....

Ook gaat er gekeken worden naar de ruimtelijke ordening van de omgeving...

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 jul 2014 19:53

Gemeenten kunnen hiervan afwijken, als ze er het nut van inzien. Mogelijks stond de woning er al voor het goedkeuren van de Ruimtelijke Ordening voorschriften.

comes
Berichten: 2

#5 , 21 jul 2014 22:00

Zonder expert ter zake te zijn:

Het staat mij voor dat een openbaar onderzoek nodig is wanneer er wijzigingen aan de perceelsgrens plaatsvinden. Zelfs als het om de perceelsgrens in de achtertuin gaat.
Art. 3 § 3 - 13°
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... nderzoeken

Kan dit kloppen?

Ik zou het voor de zekerheid toch eens navragen bij je gemeentebestuur.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 22 jul 2014 00:38

Zonder expert ter zake te zijn:

Het staat mij voor dat een openbaar onderzoek nodig is wanneer er wijzigingen aan de perceelsgrens plaatsvinden. Zelfs als het om de perceelsgrens in de achtertuin gaat.
Art. 3 § 3 - 13°
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... nderzoeken

Kan dit kloppen?

Ik zou het voor de zekerheid toch eens navragen bij je gemeentebestuur.
Nope, punt 3 gaat over gebouwen met een opp van 500m² of meer, en 13 gaat over gemene muren, niet over tuinafscheidingen. Andere punten daartussen lijken mij evenmin van toepassing.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 22 jul 2014 11:05

“Art.2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :… 11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter…”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘Een buur wil een garage op de achter perceelgrens plaatsen en heeft hiervoor een bouwaanvraag ingediend’

‘de perceelgrenzen’ omvat ook de ‘achter perceelgrens’ zodat een bouwvergunning vereist is. Wat geldt voor een klein bijgebouw geldt des te meer voor een grotere garage. Dien hiertegen bezwaar in.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

balleke
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 22 jul 2014 11:27

@ J.Demoor,

Alvast bedankt voor de reacties (alle reacties trouwens), De info van art 2.1 had ik ook reeds gevonden, ik vraag me dan ook af waarom de bouwdienst van de gemeente (waar de brochures met deze info ook te vinden zijn) mij hier niet op wijzen en gewoon zeggen dat er geen verplichtingen zijn voor oudere gebouwen ?? Deze regelgeving is toch in het leven geroepen om ALLE bouwkavels - woningen richtlijnen - wetten op te leggen ?

Ik heb gewoon een vermoeden dat de persoon van de gemeente de aanvragers kent, maar dat mag je niet zeggen natuurlijk.
Voor het overige kan ik weining vinden over deze materie.
Het gaat om een bijgebouw van +40m², dus een bouwaanvraag is verplicht, ik volg J.Demoor dan ook als hij zegt dat als er voor kleinere (-40 m²) reeds voorschriften bestaan, dat deze dan zeker moeten gelden voor grotere constructies...

Gr

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 22 jul 2014 11:34

Gemeente zal uw bezwaar meenemen, en dan een beslissing nemen. Als u niet akkoord gaat met de beslissing van de gemeente, kan u de beroep aantekenen bij de provincie.

Terug naar “Andere”