landbouwbedrijf verkoop

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

landbouwbedrijf verkoop

#1 , 06 aug 2007 21:52

Als pachter en ook mede eigenaar van de ouderlijke hoeve, zou ik het woongedeelte willen betrekken of kopen.Er is geen schriftelijke pachtovereenkomst.Daar het om een tweede boerderij gaat,wordt momenteel enkel de landbouwgronden en de bedrijfsgebouwen gebruikt.De oudrlijke hoeve is wel nog bewoond door de vader,doch een gedeelte staat reeds verschillende jaren leeg.Heb ik het recht om als pachter ,mede eigenaar ,dit vrije gedeelte van de woning te betrekken?Dank voor antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2007 13:22

Heeft vader niet het vruchtgebruik en u enkel naakte eigendom?

In dat geval is de toestemming van vader noodzakelijk.

scorpioen

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 07 aug 2007 18:39

moet enkel vader de toestemming geven of ook de andere mede eigenaars(lees broers en zussen)?Volgens mij heeft vader het vruchtgebruik en zijn wij(de kinderen) medeeigenaar van de naakte eigendom

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2007 20:48

Alleen vader als hij het volledige vruchtgebruk heeft.

scorpioen

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 07 aug 2007 20:50

Dank u wel voor de info

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 13 aug 2007 22:03

Als ik het goed voor heb,dan kan vader alleen beslissen ivm de verhuur van de hoeve.Kan hij ook alleen beslissen bij een eventuele verkoop of moet hij dan toestemming vragen aan de mede eigenaars?

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 13 aug 2007 22:36

voor verkoop moeten alle eigenaars mee beslissen en tekenen.
Maar daar het om een erfaandeel gaat raad ik je aan om eerst eens langs een notaris of 3 te gaan om inlichten over de gevolgen van de verkoop op de toekomstige erfenis behoorlijk te laten uitleggen.
Je zou door nu te kopen weleens voor rare verrassingen kunnen komen te staan in de toekomst.

Dus eerst naar de notaris inlichtingen inwinnen over het erfrecht van de hoeve.

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 14 aug 2007 08:15

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en de info

mamamia
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 16 aug 2007 20:16

Als ik nu niet de hoeve kan kopen ,hoe zit het dan als vader komt te sterven.Ik ben pachter van het bedrijf,blijft mijn pacht dan bestaan of stopt die met het overlijden.Naar mijn mening heb ik wel geen voorkooprecht ten opzichte van de andere erfgenamen.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 16 aug 2007 22:39

Dan blijven je pachtrechten gewoon doorgaan.
Maar je kan ook aan je familie vragen om voorverkooprecht te krijgen van hen.

Terug naar “Andere”