Parkeren op erfdienstbaarheid

superpluis
Topic Starter

Parkeren op erfdienstbaarheid

#1 , 20 jun 2014 17:17

Beste,

Wij wonen in een residentiële wijk in een vrijstaande woning. Langs ons huis ligt een stuk bouwgrond waar een erfdienstbaarheid weg op ligt. De eigenaar van de grond moet doorgang verlenen aan het huis dat achter deze grond ligt. De weg loopt vlak tegen onze grond aan over een lengte van +- 80 meter.

Op zich hebben wij hier uiteraard geen probleem mee dat de mensen van het huis deze weg gebruiken. Echter de man des huize, is zelfstandig vrachtwagenchauffeur. En niet meteen het zachtaardige, communicatieve type. Hij moet op weekdagen, dagelijks met zijn vrachtwagen en gigantische oplegger, achterwaarts over de servitude manoeuvreren om zijn vrachtwagen aan zijn huis te kunnen parkeren. Petje af want dat is zeker geen gemakkelijke klus. Vroeger parkeerde hij gewoon op de straat, maar de overbuur vond het ook niet zo prettig (en veilig trouwens) om steeds tegen die grote vrachtwagen op te kijken. Sinds is er in onze wijk een parkeerverbod voor vrachtwagens.

Echter om vanaf de straat in te kunnen rijden, rijdt hij heel veel stuk. Zo manoeuvreert hij over de stoeprand van het tegenovergelegen stuk (dat ooit gewoon gras was), hij maakt hier een enorme vettige modderplek van, hij rijdt vaak tegen de bomen die langs de servitude staan (oude eik waar de schors al bijna helemaal van af is), de stenen die hij opgooit vanaf de servitude, zorgen ervoor dat er reeds verschillende putten en gaten in de straat zijn.... enfin niet echt een mooi zicht, maar aangezien dit eigenlijk onze zaken niet zijn, hebben we hier ook nooit commentaar over gegeven. Ook deint de weg enorm uit naar onze kant aangezien deze uiteraard niet is aangelegd voor zo'n gewicht.

Echter vanaf dat wij onze inrit heraangelegd hebben is het mis gegaan.(deze loopt tegen de servitude aan en is gescheiden door een kleine berm aan onze kant en een dunne draad met paaltjes die de achterbuur geplaatst heeft, nadat hij de bestaande afsluiting zelf had omgereden) met beige kiezels, konden we het niet meer echt appreciëren dat telkens hij aan kwam gereden met zijn camion over onze inrit reeds, die als gevolg al begon in te zakken en vol modder lag. Ik ben hem na enkele weken vriendelijk gaan vragen toen hij inreed of hij aub een beetje kon uitkijken. Hij lachte me echter uit en negeerde me verder.

De dag nadien kregen we een brief in de bus van zijn verzekeringsmaatschappij dat wij schade aan zijn 'draad en paaltjes' hadden berokkend en dat we 48u de tijd hadden om de schade te bekostigen.
Uiteraard zijn we direct naar zijn huis toegestapt, deed hij niet open, nam geen telefoon op enz.
Aangezien we totaal niets gedaan hadden (de schade die er aan was, was duidelijk gebeurd door zijn eigen vrachtwagen, de impact op de paaltjes, verf zijn zijn eigen vrachtwagen....)
Uiteraard hebben we nadien niets meer van deze zaak gehoord, maar in feite is dit zoals we begrepen hebben fraude binnen de verzekeringen...

Nu, sinds dit voorval:
- rijdt hij gelijk een zot de servitude op, onze tuin, huis, ramen hangen onder het stof als hij passeert en ik vrees voor onze poezen op een dag
- Parkeert hij ongeveer 4 keer per week zijn vrachtwagen met opligger gewoon langs ons huis, vooraan aan de straat. Hij vertrekt rond 4:30 's morgens met dat enorme gevaarte dus daar worden we telkens wakker van, zeker mijn dochtertje van bijna 1 jaar die aan de voorkant van het huis slaapt.
- Ook vind ik het verschrikkelijk om zo n gigantische camion bijna op onze inrit te hebben staan. we zijn hier in deze bosrijke omgeving komen wonen voor het groen en de mooie bomen. Als ik dit had gewild was ik even goed op een industrieterrein kunnen gaan wonen.

De buurman doet dit dus enkel om ons een hak te zetten.

Aangezien het ons stuk grond niet is, kan ik waarschijnlijk weinig doen.

Maar ik wil toch even vragen:
-Mag hij wel parkeren op de erfdienstbaarheid weg? (hij is de enige die er gebruik van maakt. Wij mogen er op van de eigenaar om onze haag te snoeien enz.)
- Mag een camion met opligger (ongekende inhoud) zomaar bij iemand zijn thuis geparkeerd staan?
- Mag je met eender welk type voertuig over een erfdienstbaarheid (er ligt gewoon wat puin op, dus niet verhard)
- Kunnen we iets doen tegen de overlast die hij bezorgt door de manier waarop hij de weg gebruikt met zijn auto (snelheid?)
- kunnen we iets doen tegen de overlast die hij bezorgt door ons snachts telkens te wakker te maken
- kunnen we iets doen tegen de schade en vuiligheid die hij aan het straatbeeld toebrengt.

Alle andere buren in de straat delen onze mening, echter niemand wil er nog tegen in gaan omdat hij het telkens verder drijft...

Alvast bedankt.
Vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 jun 2014 22:50

Het verschilt van gemeente tot gemeente, en het is eigenlijk een stuk bouwgrond in een woonwijk waarover een servitude ligt.Ik denk dat je je best infomreert bij je gemeente. Neem er best foto's van. (Waar de vrachtwagen geparkeerd staat, de schade aan de weg enz...)Het argument is waarschijnlijk de overlast dieveroorzaakt wordt. en dat is hiet wel het geval denk ik.

Turaki

#3 , 21 jun 2014 01:12

Het enige waar u volgens mij iets tegen kan doen, is de overlast. U moet deze wel laten vaststellen, en de politie zal niet meteen happig zijn om daarvoor langs te komen, temeer daar hij waarschijnlijk al weg zal zijn tegen dat ze aankomen.

U kan ook een deurwaarder inschakelen (op uw kosten), die dan 's ochtends een tijdje bij u binnen zal zitten luisteren en geluidsmetingen doen (zeker naar vragen), waarna hij een PV zal opstellen met daarin zijn vaststellingen. Daarmee kan u dan naar de rechtbank wegens overlast en burenhinder.

Reclame

superpluis
Topic Starter

#4 , 21 jun 2014 09:22

Bedankt voor jullie antwoord. De politie wil inderdaad niet langskomen. Zij zeggen dat ze hier niets kunnen tegen doen.
Alhoewel deze man hen geen onbekende is....

basejumper

#5 , 21 jun 2014 19:27

Indien er inderdaad schade werd berokkend aan uw inrit kan u zelf via uw verzekering klacht indienen. Eens kijken wat daar uit de bus komt. Indien er problemen zijn met buren kan u ook altijd even gaan praten met griffier vrederechter en bekijken of daar mogelijkheden tot bemiddeling zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Turaki

#6 , 21 jun 2014 22:50

Indien er inderdaad schade werd berokkend aan uw inrit kan u zelf via uw verzekering klacht indienen.
Bij de verzekering kan u geen klacht indienen. U kan dit wel melden, en waarschijnlijk zullen zij u aanraden bij de politie klacht in te dienen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jun 2014 21:48

Wat staat er juist in de erfdienstbaarheid.... en van wie is de bouwgrond?
Vermoedelijk zal parkeren OP een servitudeweg niet toegelaten zijn en mogelijk is ook de breedte van de servitudeweg begrenst.
Wat handig is een stalen I-profiel op de grens van uw perceel zetten -meter in de grond 30 cm erboven kan ook helpen.

superpluis
Topic Starter

#8 , 24 jun 2014 16:14

De grond is van een man die enkele straten verder woont. Hij zou ooit graag bouwen op deze grond, maar kan dit denk ik nog niet aangezien je niet voor een andere bebouwing in kan bouwen geloof ik. (hij zou dan voor het huis van de achterbuur met de vrachtwagen moeten bouwen)

De akte beschrijft enkel 'recht van doorgang' dus ik veronderstel inderdaad dat hij daar niet mag parkeren. En dat zouden we ook ergens willen laten bevestigen, zodat we 'iets' in handen hebben waardoor we hier een oplossing voor kunnen zoeken.

Maar bij wie kan je daarvoor terecht? De politie wil niet komen, zegt niets daaraan te kunnen doen (zij zijn al vaker voor allerhande zaken bij hem moeten aankloppen en weten dat er met hem niet echt te praten valt) De vrederechter vertelde ons dat als de buurman niet bereid is samen met ons naar de vrederechtbank te gaan dat we daar dan niet veel aan kunnen doen. En aangezien hij ons negeert, geen deur opdoet, telefoon aanneemt of zelfs nog maar opkijkt wanneer we hem aanspreken op de inrit, verwacht ik niet dat hij zal komen.

Maar dat van die breedte is inderdaad zo: 3m staat er op het plan. In werkelijk ondertussen 4.5m door alles wat hij al heeft platgereden...

mava105

#9 , 24 jun 2014 19:48

De grond is van een man die enkele straten verder woont. Hij zou ooit graag bouwen op deze grond, maar kan dit denk ik nog niet aangezien je niet voor een andere bebouwing in kan bouwen geloof ik. (hij zou dan voor het huis van de achterbuur met de vrachtwagen moeten bouwen)

...
En waarom zou dat niet mogen? Voor zover er 3 meter doorgang naar zijn grondstuk achteraan open blijft mag er vooraan gewoon gebouwd worden. Er zijn zo al duizenden woningen gebouwd in ons land.

mava105

#10 , 24 jun 2014 19:52

) De vrederechter vertelde ons dat als de buurman niet bereid is samen met ons naar de vrederechtbank te gaan dat we daar dan niet veel aan kunnen doen. ...
Dat zal dan wel voor een verzoeningspoging geweest zijn. Daar is tegenpartij niet verplicht op te komen dagen.
Als hij gewoon gedagvaard wordt voor de vrederechter moet hij wel komen opdagen, anders wordt hij veroordeeld bij verstek., Het zou maar mooi zijn als iedereen zomaar mocht beslissen om niet voor der rechtbank te komen opdagen als hij aan tegenpartij niet wil toegeven.

Terug naar “Andere”