Pachtrecht

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

Pachtrecht

#1 , 02 aug 2007 15:48

Hallo,

Ik weet niet of mijn posting hier thuishoort, zoniet mijn excuses.

Situatie:

Een boer maakt al jaren gebruik van mijn weide in onderlinge mondelinge overeenstemming.
Hij hoefde hiervoor nooit enige vergoeding te betalen noch in contanten noch in enige andere vorm.

Via een aangetekend schrijven be?indigde hij zelf deze overeenkomst en rekent hij ons nog "Prijzij" (navetten) aan.

Moeten wij die betalen?

Volgens het Pachtrecht gelden de bepalingen van het pachtrecht niet indien het goed gratis mag worden gebruikt.

Alvast bedankt,


Wadu007

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 aug 2007 12:23

?Art.1.De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op :1? de pacht van onroerende goederen die, hetzij vanaf de ingenottreding van de pachter, hetzij krachtens een overeenkomst van partijen in de loop van de pachttijd, hoofdzakelijk gebruikt worden in zijn landbouwbedrijf, met uitsluiting van de bosbouw...?(Pachtwet 4 november 1969).

?De overeenkomst waardoor het genot van een landbouweigendom wordt toegekend zonder vaststelling van een pachtprijs of tegen een onbeduidende prijs,is geen pachtovereenkomst?(Cass. 4 januari 1979,R.W. 1978-79,259).

Is er geen pachtovereenkomst dan is er ook geen toepassing van art.45 en 46 van de Pachtwet,inzake vergoedingen[="Prijzij" (navetten)].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”