alleen achterblijven met zware lening

fonske
Topic Starter
Berichten: 2

alleen achterblijven met zware lening

#1 , 01 aug 2007 14:53

volgende situatie doet zich voor:

-mijn vriendin en ik kochten vorig jaar november een huis, waarbij wij de lening delen.
-door meningsverschillen gaat zij nu met ons zoontje apart wonen, waardoor ik achterblijf met een zware lening.
-verkopen wil ik niet want ik woon hier graag en wil eerst het huis nog verder opknappen.
- we hebben ook tontine, dus de bank heeft gezegd dat we best het huis niet verkopen binnen 3 jaar na aankoop.
- ik denk eraan een vriend officieel hier te laten wonen, met domicilering, om de kosten te delen.

graag had ik hieromtrend wat meer praktische info en nuttige tips verschaft gekregen

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 02 aug 2007 07:03

Ga langs bij een notaris. Bij zulke situaties komt teveel kijken om je niet terdege in te lichten.

Als jullie beiden aan de lening afbetaalden, vermoed ik dat ook de akte op beider naam verleden is?

In dat geval zullen er bovenop die zware lening nog kosten komen. Zo moet je opnieuw notariskosten betalen om het huis op jouw naam te laten beschrijven.

Ik vermoed dat je vriendin ook niet zomaar afstand zal doen van haar deel van de eigendom zonder dat je haar vergoedt voor het deel van de lening dat zij reeds heeft helpen afbetalen.

De tontine moet je ook nietig laten verklaren. Ik zie trouwens niet in wat het bestaan van een tontine te maken heeft met het al dan niet blijven wonen van 3 jaar. Dat heeft te maken met groot of klein 'beschrijf'. Ik vermoed dat je destijds verminderde registratierechten hebt betaald. Indien je dan geen 3 jaar in de woning gedomicilieerd bent, moet je het verschil tussen groot en klein beschrijf bijbetalen.

In ieder geval, een hoop dingen die geregeld moeten worden. Laat je goed informeren.

fonske
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 aug 2007 10:38

bedankt voor de info

Reclame

Terug naar “Andere”