Verplicht betalen v. achterstallige energie- & waterfactuur?

Saartje1989
Topic Starter

Verplicht betalen v. achterstallige energie- & waterfactuur?

#1 , 23 apr 2014 15:27

Beste,

Graag had ik wat advies in verband met een vervelende financiële situatie waar ik me nu in bevind.

Laat ik de situatie even schetsen: in de lente van 2011 ging ik samenwonen met mijn vriend David in een appartement in het gebouw dat eigendom is van het bedrijf van zijn ouders. We hoefden hier geen huur te betalen en we hadden ook geen huurovereenkomst. De verbruikskosten (gas, elektriciteit, water) zouden we wel moeten betalen, maar zij gaven geen facturen, ondanks dat we hier in de loop der jaren herhaaldelijk naar vroegen.

In september 2013 trok ik uit het appartement omdat de relatie stuk liep. David en ik komen nog steeds goed overeen en hadden dan ook goede afspraken gemaakt wat betreft het afhandelen van de financiële zaken. Ik heb bij hem momenteel nog een schuld van 610 euro die in maandelijkse schijven van 200 euro afbetaald wordt (ik ben hier zeer stipt in en hij waardeert dit ook) zodat in juli 2014 de schuld is afgelost.

Twee weken geleden stuurde hij me een e-mail waarin hij meldde dat de facturen van de verbruikskosten binnengekomen zijn. De totalen:
- Gas: 1685,16 euro
- Elektriciteit: 2209,23 euro
- Water 1090,32 euro
Gedeeld door twee komt dit neer op een kost van 2492,36 euro die ik nog zou moeten betalen.

We hebben hierover telefonisch gediscussieerd aangezien dit toch een grote onverwachte kost is. Hij had voorgesteld om de maandelijkse afbetalingen op te trekken naar 390 euro zodat ik er tegen het einde van het jaar vanaf zou zijn. Maar 200 euro per maand is mijn limiet, aangezien ik nu wel degelijk huur moet betalen in mijn huidige woning, en bovendien ga ik vanaf september 2014 hogere studies aanvatten (gewoon voltijds dagonderwijs) waardoor ik -buiten een eventuele studentenjob- dus geen inkomsten meer zal hebben.

In eerste instantie wilde ik het gewoon níét betalen, omdat ze er zo laat mee afkomen. Maar ik wil David uiteraard ook niet in de problemen brengen. En ik weet niet wat de gevolgen zijn als ik het niet betaal. Zijn ouders hebben advocaten bij hen in dienst en hij heeft me wat afgeschrikt door te zeggen dat ze die zonder problemen zullen inzetten als dat nodig blijkt. Zij willen bovendien alles afbetaald hebben tegen het einde van het jaar om hun boekhouding in orde te hebben.
Daarom stelde ik voor om alles in één keer af te betalen (en dus in mijn spaargeld te graven), maar dan vind ik een korting wel gepast. Dit waren de argumenten die ik aanhaalde: het is een groot bedrag dat al véél eerder gevraagd had moeten worden; tijdens de eerste helft van het samenwonen was ik werkzoekende en ontving ik een wachtuitkering van circa 390 euro per maand, deed ik zo goed als alles in het huishouden en betaalde ik wel nog steeds de helft van de rekeningen (boodschappen, internet, tv, enz.); vanaf november 2012 werkte ik voltijds en deed ik nog steeds het grootste deel van het huishouden. Ik stelde voor om het totaalbedrag van de verbruikskosten (4984,71 euro) niet 50-50 te betalen, maar in een verhouding van 40-60.
OFWEL
Ik betaal wél de helft van het volledige bedrag, maar dan kan ik pas starten vanaf augustus 2014 nadat mijn schuld van 610 euro aan David afbetaald is en dan is het in schijven van 100 euro per maand. Dat lijkt me het maximum dat ik kan betalen als student. Dan zou het afbetaald zijn in september 2016 (na 25 maanden). David had al aan de telefoon aangegeven dat hij de totale verbruikskosten wel wil betalen tegen hun deadline van het einde van het jaar, zodat ik dan de afbetaling aan hem kan spreiden over een langere termijn.

Ik heb hem vorige week dit voorstel doorgestuurd, maar hij wil niet lager gaan dan 45-55 %. Op de tweede optie reageerde hij zo: "Ik weet niet of je het beseft, maar op die manier gaat het nog 2 jaar duren." We willen er allebei wel graag snel van af, natuurlijk.

Mijn kennissen zeggen echter dat ik niet zomaar akkoord zou moeten gaan en dat ik op z'n minst eerst eens kan informeren naar de opties.
Enkele vragen waar ik nu mee zit:
1. Ben ik überhaupt verplicht om dit te betalen?
2. Wat kunnen de gevolgen zijn als ik dit niet betaal?
3. Heb ik het recht om vermindering te vragen van het totaalbedrag of voorstellen te doen wat betreft afbetalingstermijn? En zijn mijn argumenten gegrond?
4. Is dit een redelijk voorstel of kan ik er financieel nog voordeliger uitkomen?

Indien jullie nog meer informatie nodig hebben, vraag gerust. Alvast bedankt voor de moeite!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 apr 2014 15:40

Hij biedt u een afrekening aan in onderling overleg. Als u er samen niet uitkomt, gaat het naar de rechtbank. Dan duurt het langer en wordt het duurder voor beide partijen. Ik ga geen uitspraak doen over eerlijk of niet eerlijk, maar zijn voorstel lijkt mij wel redelijk

Sirkii

#3 , 23 apr 2014 19:53

5000 euro EGW op 2 jaar.... Was dit een penthouse met zwembad en jacuzzi en verspilzuchtige bewoners ...

Ben het dus niet eens met Leen (sorry ;-))

Appartement staat op de zaak van de ouders van uw vriend. Alle facturen zijn als kosten ingebracht in de zaak van de ouders van je vriend. Ex-vriend kon gezien z n afkomst dus redelijkerwijs veel meer bijdragen in het samenlevingsbudget dan jij. Met jouw (laag) inkomen zou je gehuurd hebben aan de goedkope kant van de markt met een veel lager EGW verbruik.

Je wil het fair spelen naar je vroegere partner maar laat m gewoon weten dat betalen stopt na die reeds afgesproken betalingen. Jij had niets getekend en hebt dus geen verplichtingen. Ben zelf geen jurist doch zou niet weten welke afdwingbare argumenten die advocaten zouden kunnen op tafel leggen. Vooraleerst zouden ze de EGW moeten factureren ... Doch facturen sturen zonder geschreven kontrakt kan niet. Terugbetalen zonder factuur van t bedrijf zeker niet doen: da s voor je ex-vriend kassa-kassa.

Zet effekes uw "rechtvaardigheidsgevoel" opzij en denk aan jezelf (die krapper bij kas zit dan je vroegere vriend). Zelfstandigen proberen altijd de citroen uit te persen (voor alle duidelijkheid; ik,heb veel respect voor ze en ze hebben gelijk dat ze dat proberen)

Nogmaals; ben geen jurist maar k zou GEEN regeling treffen : bedrijf van papa recupereerde de BTW (21%) en de belastingen (33% of zo). Hij kan (omdat hij je graag gezien heeft) de andere helft maar ophoesten.

;

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2014 20:10

Daarenboven heeft het bedrijf deze facturen waarschijnlijk ingebracht in de boekhouding en al afgetrokken als bedrijfskosten voor de voorbije jaren, en hierdoor dus ook minder belastingen betaald.
Laat hun dat allemaal eens gaan uitleggen aan de vrederechter. Twijfel eraan of ze dat wel zullen doen.

JPV

#5 , 23 apr 2014 21:09

Concreet zou ik ook de volgende stappen ondernemen:
- zeg dat je principieel bereid bent je aandeel te betalen
- om te weten wat je moet betalen, moet je de facturen zien
- als de facturen op naam van het bedrijf staan, zeg je dat je wil betalen wat moet betaald worden, maar dat dan ook alles gefactureerd moet worden
- natuurlijk moet men op redelijkerwijs bewijzen wat de verbruikskosten waren

Saartje1989
Topic Starter

#6 , 24 apr 2014 10:29

Hee super! Bedankt voor de snelle reacties! :D Oké, effe reageren...
5000 euro EGW op 2 jaar.... Was dit een penthouse met zwembad en jacuzzi en verspilzuchtige bewoners ...
Ik heb er eigenlijk geen goed idee van wat zoal gangbaar is. Het was wel een slecht geïsoleerd appartement (mja, wel een appartement, dus boven en onder ook buren die stoken). Als ik snel even reken, zou het neerkomen op ong. 83 euro per maand (2,5 jaar) dus 166 euro/maand voor ons beide. Als maandelijkse kost klinkt dat redelijk, nee? :?
Appartement staat op de zaak van de ouders van uw vriend. Alle facturen zijn als kosten ingebracht in de zaak van de ouders van je vriend. Ex-vriend kon gezien z n afkomst dus redelijkerwijs veel meer bijdragen in het samenlevingsbudget dan jij. Met jouw (laag) inkomen zou je gehuurd hebben aan de goedkope kant van de markt met een veel lager EGW verbruik.
Daar heb je wel een punt. Of dan zou ik wel andere oplossingen gezocht hebben. Maar wat betreft je "hij kon gezien z n afkomst dus redelijkerwijs veel meer bijdragen in het samenlevingsbudget" => hij moest daar geen huur betalen en heeft ook nooit iets aan mij gevraagd van huur, dus dat zou je dan zijn bedrage kunnen noemen, nee?
Je wil het fair spelen naar je vroegere partner maar laat m gewoon weten dat betalen stopt na die reeds afgesproken betalingen. Jij had niets getekend en hebt dus geen verplichtingen. Ben zelf geen jurist doch zou niet weten welke afdwingbare argumenten die advocaten zouden kunnen op tafel leggen. Vooraleerst zouden ze de EGW moeten factureren ... Doch facturen sturen zonder geschreven kontrakt kan niet. Terugbetalen zonder factuur van t bedrijf zeker niet doen: da s voor je ex-vriend kassa-kassa.
Wel, advocaten kunnen toch blijven peuteren, dacht ik?
Facturen zonder geschreven contract kan niet? Staat dat ergens in één of andere wet of zo? Want dan hebben ze toch helemáál geen poot om op te staan?
Hm, inderdaad, ik ben behoorlijk naïef in dat soort zaken, dus ik zou er niet eens bij stilgestaan hebben dat ik best die facturen ook onder m'n neus krijg. (Nu ja, kassa-kassa voor hem, dat denk ik niet. Daar is hij veel te eerlijk voor. :) )
Nogmaals; ben geen jurist maar k zou GEEN regeling treffen : bedrijf van papa recupereerde de BTW (21%) en de belastingen (33% of zo). Hij kan (omdat hij je graag gezien heeft) de andere helft maar ophoesten.
De BTW is toch een nuloperatie? Ze krijgen dat wel terug, maar ze hebben dat toch ook aan de leveranciers moeten betalen?
Daarenboven heeft het bedrijf deze facturen waarschijnlijk ingebracht in de boekhouding en al afgetrokken als bedrijfskosten voor de voorbije jaren, en hierdoor dus ook minder belastingen betaald.
Laat hun dat allemaal eens gaan uitleggen aan de vrederechter. Twijfel eraan of ze dat wel zullen doen.
Dit is gelijkaardig, lijkt me, maar ik begrijp het niet volledig. Zouden ze dit de vorige jaren al gedaan hebben, of is het de bedoeling dat het allemaal dit jaar ingebracht wordt met een soort van terugwerkende kracht of zo? Waarom zouden ze dat zo niet aan de vrederechter kunnen uitleggen? (Sorry voor mijn moeilijkdoenerij, ik probeer me er gewoon meer in te verdiepen.)
Concreet zou ik ook de volgende stappen ondernemen:
- zeg dat je principieel bereid bent je aandeel te betalen
Maar daarom nog niet zeggen dát ik ook ga betalen, toch?
- om te weten wat je moet betalen, moet je de facturen zien
- als de facturen op naam van het bedrijf staan, zeg je dat je wil betalen wat moet betaald worden, maar dat dan ook alles gefactureerd moet worden
Dus als ze die 5000 euro kunnen factureren, moet ik die volledige 2500 euro betalen, vind jij? Of kan ik dan nog die regeling van 45-55% accepteren? Of gewoon niet betalen omdat Sirkii zegt dat je daarvoor een geschreven contract moet hebben?
- natuurlijk moet men op redelijkerwijs bewijzen wat de verbruikskosten waren
Hoe bewijzen ze dit dan? Da's toch gewoon met de meterstanden?

Een vraagje even terzijde: een vriendin vertelde me dat energieleveranciers tot 3 jaar kunnen teruggaan voor het aanrekenen van energiekosten. Klopt dat eigenlijk? Dat lijkt me zo... Als zij door administratieve fouten of whatever hun facturen niet op tijd kunnen doorgeven, dan is dat toch hún probleem en niet dat van de huurder/gebruiker?

Terugkomend op het onderwerp: als ik het niet eens ben en niet wil betalen, welke stappen kan ik dan ondernemen? Ik hoor hier iets over rechtbank, advocaten, vrederechter, maar ik zou bijgod niet weten hoe ik daaraan moet beginnen, áls ik er al aan wil beginnen (want dat lijkt me niet evident).

Saartje1989
Topic Starter

#7 , 24 apr 2014 11:56

Ik kwam deze term tegen en ik wilde die even hier zetten zodat ik 'm nog zou terugvinden: bezetting ter bede. Dat zou betekenen dat je ergens woont/gebruik maakt van een gebouw zonder echt huurcontract. Klopt, toch?

Franciscus

#8 , 24 apr 2014 15:36

Zijn al die energiefacturen specifiek te bewijzen voor dat appartement.
Als particulier krijgt u de facturen op uw naam en betaald deze INCLUSIEF btw.
Als het appartement niet verhuurd wordt aan een particulier maar officieel op naam van een firma staat als 'bureau' betaald de firma de kosten maar brengt deze in en bTW en belastingen worden via firma geregeld.
Als men echter verhuurd zonder deze in te brengen als zijnde verhuurd en men vraagt nu de kosten aan u .... dan wordt dat plots zwart geld en BTW fraude ..... als ik me niet vergis.

LeenW

#9 , 24 apr 2014 16:15

Men mag perfect laten factureren op de firma, zolang deze kosten niet afgetrokken worden bij de btw. En dat gaat mevrouw nooit zeker kunnen weten want ze heeft geen toegang tot dat fiscaal dossier.

eylis

#10 , 24 apr 2014 16:47

puntje op de i van het advocaatje van de duivel: je hebt tijdens deze samenleving (2 jaar) zogoed als alle "kosten" mbt tot het onderhoud en huishouding van jullie samenwoonst voor jouw rekening genomen. Daar heeft je toemailige partner ook van genoten. Als je expartner de boekhouding dus evenwichtig zou verrekenen, zou hij dit voor jou ook in mindering moeten brengen. Een wekelijkse poetsvrouw betalen kost ook nogal, zelfs toen de dienstencheques niog goedkoper waren :-)

JPV

#11 , 25 apr 2014 07:54

Ik kwam deze term tegen en ik wilde die even hier zetten zodat ik 'm nog zou terugvinden: bezetting ter bede. Dat zou betekenen dat je ergens woont/gebruik maakt van een gebouw zonder echt huurcontract. Klopt, toch?
klopt
Ik heb er eigenlijk geen goed idee van wat zoal gangbaar is. Het was wel een slecht geïsoleerd appartement (mja, wel een appartement, dus boven en onder ook buren die stoken). Als ik snel even reken, zou het neerkomen op ong. 83 euro per maand (2,5 jaar) dus 166 euro/maand voor ons beide. Als maandelijkse kost klinkt dat redelijk, nee? :?
voor een slecht geisoleerd appartement: ja. De BTW is toch een nuloperatie? [/quote]niet als je geen factuur krijgt. Dan moeten ze geen 21% doorstorten op wat jij zou betalen aan hen.
Maar daarom nog niet zeggen dát ik ook ga betalen, toch?
ik ging uit van je goeie wil, dat je de kosten die je écht gemaakt hebt, ook wenst te betalen. Je was daar toch gedomicilieerd, vermoed ik?
Dus als ze die 5000 euro kunnen factureren, moet ik die volledige 2500 euro betalen, vind jij?
als die 5k terecht is (de werkelijke kosten dekt) én de afspraak gemaakt was dat jij de helft daarvan ging betalen, dan moet je die juridisch gezien betalen, ook al komen ze daar maar 5 jaar later af met de facturen.
Juridisch moeten ze wel bewijzen dat er een afspraak gemaakt is, wat ze nu eigenlijk niet kunnen. Jij kan perfect claimen dat een 30/70 afspraak gemaakt werd. Of dat je gratis mocht inwonen in ruil voor het in stand houden van het appartement.
Hoe bewijzen ze dit dan? Da's toch gewoon met de meterstanden?
heb je de meterstanden toen je in de woning ging wonen? Slaan de meters enkel op het appartement, of wordt bvb de verlichting van het gebouw ook via die meters geregeld (wat soms gebeurt, maar als ze het appartement aan derden zouden verhuren, mag dat niet).
Een vraagje even terzijde: een vriendin vertelde me dat energieleveranciers tot 3 jaar kunnen teruggaan voor het aanrekenen van energiekosten.
standaard verjaren facturen slechts na 10 jaar. Geen idee of voor energieleveranciers een uitzondering is tot 3 jaar, maar sowieso krijg jij een factuur van een bedrijf, niet van de energieleverancier.
Terugkomend op het onderwerp: als ik het niet eens ben en niet wil betalen, welke stappen kan ik dan ondernemen? Ik hoor hier iets over rechtbank, advocaten, vrederechter, maar ik zou bijgod niet weten hoe ik daaraan moet beginnen, áls ik er al aan wil beginnen (want dat lijkt me niet evident).
als ZIJ geld van jou willen, moeten zij in principe naar de rechtbank. Ze zouden jou dan voor de vrederechter of de rechtbank van eerste aanleg moeten dagen (afhankelijk van het bedrag dat ze van jou willen) en een veroordeling claimen. Ze moeten dan wel bewijzen dat er met jou een afspraak was, als jij zou beweren dat er géén mondelinge afspraak was (of dat je bvb wél akkoord ging met 30/70 en die 30% reeds betaald hebt aan hen.

Saartje1989
Topic Starter

#12 , 07 mei 2014 10:58

Ik heb de facturen doorgekregen: het zijn de facturen die hun bedrijf van Electrabel en de Vlaamse Watermaatschappij heeft ontvangen. Dus geen factuur aan ons/mij gericht.

David begint er genoeg van te krijgen en zegt dat de mensen in zijn omgeving vinden dat hij zijn voorstel van een 45-55 verdeling niet eens had moeten aanbieden en dat ik gewoon onmiddellijk de helft moet ophoesten. Hij zegt dat hij zijn deel gaat betalen en dat ik maar moet zien wat ik doe, en hem het moet laten weten zodat hij ook weet waar hij aan toe is.

Ik ben geneigd om die 45% te storten met de mededeling dat het 45% is en het daarbij te laten.

Aangezien het geen rechtstreekse factuur is, staan daar ook geen betalingsgegevens voor mij op, dus ik zou het bedrag nog steeds gewoon op zijn rekening moeten storten. Ik wilde ook graag de factuurnummers vermelden (ik had gedacht dat het er twee zouden zijn), maar omdat het zo'n hele lijst facturen is (32 pagina's van Electrabel en 6 van de Watermaatschappij) lijkt me dat eerder onhandig.

Ik blijf dit... raar vinden. Dat hele "we regelen het wel onder ons"-gedoe. En ik wil er tot op zekere hoogte in meegaan, maar ik vertrouw het ook niet helemaal. Vooral die moeder niet. Da's zo'n type dat jou een cadeau geeft en je er dan later vaak aan herinnert zodat je zeker nooit vergeet dat JIJ dat cadeau van haar gekregen hebt. En in sommige gevallen moet je het teruggeven. (Ik had bv. een sprei gehaakt van katoengaren dat ik van haar gekregen had en toen David en ik uit elkaar gingen, moest ik die teruggeven zodat zij er verder aan kon doen.) Zij kan ook moeilijk dingen loslaten. Ze beschuldigde me ervan dat ik haar zoon afpakte en toen wij dan terug naar huis gingen, is zij ons achtervolgd en heeft ze geprobeerd om de deur in te beuken omdat hij haar niet meer wilde binnenlaten. Ze bezeerde haar schouder en liet ons achter met een grote barst in de deur en een licht getraumatiseerde Saar (die drie maanden niet meer durfde buiten te komen). Voordien kwam ze ook te pas en te onpas ons appartement binnen met de huissleutel tot we genoeg met haar gediscussieerd hadden om haar te laten beseffen dat dat eigenlijk not done is. Brr, de herinnering alleen al.

Anyway, welke garantie heb ik dat als ik die 45% aan David betaal, dat daarmee de kous af is en dat ik nooit meer iets met die moeder en dat bedrijf te maken hoef te hebben?

Ik ga ondertussen eens bekijken hoeveel het bedrag volgens de facturen is. Zouden ze de 21% btw daar al afgetrokken hebben? Want als het dan toch "onder ons" moet, dan moeten ze die ook niet aanrekenen, hé. Misschien David daar ook eens op wijzen, want misschien weet hij dat ook niet en zit hij ook teveel te betalen. Ook kijken of de periode wel klopt, want ze rekenen voor 36 maanden aan terwijl ik er 29 maanden gewoond heb.

Milo72

#13 , 07 mei 2014 11:39

er ontbreekt nog een deeltje info: de fakturen staan op naam van de firma ... maar wat is het vermelde verbruiksadres ? Is dat het adres van de firma (als geheel, inclusief het appartement, zoals ik vermoed) of is dit specifiek voor het appartement ?

Naar mijn bescheiden mening: sit back, relax, en doe niks :-) Zeker als je't niet betrouwt, en als blijkt dat ze je der proberen op te leggen (periode 36 maand ?)
Mijns inziens hebben ze geen poot om op te staan om van jou ook maar iets te eisen... Laat hen daar maar verder mee gaan als ze dat willen (wat ze waarschijnlijk niet eens zullen doen...).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus

#14 , 07 mei 2014 16:19

Om hun boekhouding in orde te hebben ...een boekhouding dient ELK jaar in orde te zijn dat wil dus zeggen dat de firma alles al lang betaald heeft dus dat argument gaat zo wie zo niet op.
U kan zo wie zo de facturen ter inzage opeisen zeker als er al gedreigd wordt met een rechtszaak.
Dan moeten op die facturen ook de gegevens van de meters staan en moet eveneens die meter EXCLUSIEF dat appartement als klant ( verbruiker hebben).
Kan is meer dan bestaande dat vb de elektriciteit gang mee op appartement staat ..
(Heb zelf meegemaakt dat elektriciteit gang, het garagecomplex achter de zaak, de verlichting buiten en de elektriciteit verwarmingsketel voor het ganse gebouw op de zaak stonden .... alleen was de "zaak" 10 jaar ervoor failliet gegaan en door curator verkocht. Familie ex-zaakvoerder was eigenaar van de het ganse gebouw ook van 'de zaak' die nu verhuurd werd.
Ik geef maar aan dat er dus perfect kan 'gefoefeld' worden- Zaak kwam aan het licht :lol: toen nieuwe zaakvoerders ganse winkel vernieuwde en er dus plots geen licht meer was in gang -verwarming- buitenverlichting en garageboxen).

Terug naar “Andere”