Hee super! Bedankt voor de snelle reacties!

Oké, effe reageren...
5000 euro EGW op 2 jaar.... Was dit een penthouse met zwembad en jacuzzi en verspilzuchtige bewoners ...
Ik heb er eigenlijk geen goed idee van wat zoal gangbaar is. Het was wel een slecht geïsoleerd appartement (mja, wel een appartement, dus boven en onder ook buren die stoken). Als ik snel even reken, zou het neerkomen op ong. 83 euro per maand (2,5 jaar) dus 166 euro/maand voor ons beide. Als maandelijkse kost klinkt dat redelijk, nee?
Appartement staat op de zaak van de ouders van uw vriend. Alle facturen zijn als kosten ingebracht in de zaak van de ouders van je vriend. Ex-vriend kon gezien z n afkomst dus redelijkerwijs veel meer bijdragen in het samenlevingsbudget dan jij. Met jouw (laag) inkomen zou je gehuurd hebben aan de goedkope kant van de markt met een veel lager EGW verbruik.
Daar heb je wel een punt. Of dan zou ik wel andere oplossingen gezocht hebben. Maar wat betreft je "hij kon gezien z n afkomst dus redelijkerwijs veel meer bijdragen in het samenlevingsbudget" => hij moest daar geen huur betalen en heeft ook nooit iets aan mij gevraagd van huur, dus dat zou je dan zijn bedrage kunnen noemen, nee?
Je wil het fair spelen naar je vroegere partner maar laat m gewoon weten dat betalen stopt na die reeds afgesproken betalingen. Jij had niets getekend en hebt dus geen verplichtingen. Ben zelf geen jurist doch zou niet weten welke afdwingbare argumenten die advocaten zouden kunnen op tafel leggen. Vooraleerst zouden ze de EGW moeten factureren ... Doch facturen sturen zonder geschreven kontrakt kan niet. Terugbetalen zonder factuur van t bedrijf zeker niet doen: da s voor je ex-vriend kassa-kassa.
Wel, advocaten kunnen toch blijven peuteren, dacht ik?
Facturen zonder geschreven contract kan niet? Staat dat ergens in één of andere wet of zo? Want dan hebben ze toch helemáál geen poot om op te staan?
Hm, inderdaad, ik ben behoorlijk naïef in dat soort zaken, dus ik zou er niet eens bij stilgestaan hebben dat ik best die facturen ook onder m'n neus krijg. (Nu ja, kassa-kassa voor hem, dat denk ik niet. Daar is hij veel te eerlijk voor.

)
Nogmaals; ben geen jurist maar k zou GEEN regeling treffen : bedrijf van papa recupereerde de BTW (21%) en de belastingen (33% of zo). Hij kan (omdat hij je graag gezien heeft) de andere helft maar ophoesten.
De BTW is toch een nuloperatie? Ze krijgen dat wel terug, maar ze hebben dat toch ook aan de leveranciers moeten betalen?
Daarenboven heeft het bedrijf deze facturen waarschijnlijk ingebracht in de boekhouding en al afgetrokken als bedrijfskosten voor de voorbije jaren, en hierdoor dus ook minder belastingen betaald.
Laat hun dat allemaal eens gaan uitleggen aan de vrederechter. Twijfel eraan of ze dat wel zullen doen.
Dit is gelijkaardig, lijkt me, maar ik begrijp het niet volledig. Zouden ze dit de vorige jaren al gedaan hebben, of is het de bedoeling dat het allemaal dit jaar ingebracht wordt met een soort van terugwerkende kracht of zo? Waarom zouden ze dat zo niet aan de vrederechter kunnen uitleggen? (Sorry voor mijn moeilijkdoenerij, ik probeer me er gewoon meer in te verdiepen.)
Concreet zou ik ook de volgende stappen ondernemen:
- zeg dat je principieel bereid bent je aandeel te betalen
Maar daarom nog niet zeggen dát ik ook ga betalen, toch?
- om te weten wat je moet betalen, moet je de facturen zien
- als de facturen op naam van het bedrijf staan, zeg je dat je wil betalen wat moet betaald worden, maar dat dan ook alles gefactureerd moet worden
Dus als ze die 5000 euro kunnen factureren, moet ik die volledige 2500 euro betalen, vind jij? Of kan ik dan nog die regeling van 45-55% accepteren? Of gewoon niet betalen omdat Sirkii zegt dat je daarvoor een geschreven contract moet hebben?
- natuurlijk moet men op redelijkerwijs bewijzen wat de verbruikskosten waren
Hoe bewijzen ze dit dan? Da's toch gewoon met de meterstanden?
Een vraagje even terzijde: een vriendin vertelde me dat energieleveranciers tot 3 jaar kunnen teruggaan voor het aanrekenen van energiekosten. Klopt dat eigenlijk? Dat lijkt me zo... Als zij door administratieve fouten of whatever hun facturen niet op tijd kunnen doorgeven, dan is dat toch hún probleem en niet dat van de huurder/gebruiker?
Terugkomend op het onderwerp: als ik het niet eens ben en niet wil betalen, welke stappen kan ik dan ondernemen? Ik hoor hier iets over rechtbank, advocaten, vrederechter, maar ik zou
bijgod niet weten hoe ik daaraan moet beginnen, áls ik er al aan wil beginnen (want dat lijkt me niet evident).