Servitudeweg

eimenna
Topic Starter

Servitudeweg

#1 , 22 mar 2014 22:00

Mijn vader is eigenaar van een servitudeweg die toegang geeft tot 2 percelen van zijn broers.
De ene broer overleed enkele jaren geleden. Zijn schoonzoon is zelfstandige en heeft op het perceel van mijn oom een opslagplaats. Deze wordt zowat dagelijks gebruikt.
Ineens begon de schoonzoon er een probleem van te maken dat mijn vader aan de kant van de servitudeweg hout opstapelde (hoewel er altijd al hout gelegen heeft, alleen werd dit nu verder aangevuld)
Volgens de schoonzoon ligt het hout in de weg, hoewel hij er nog steeds met zijn aanhangwagen makkelijk voorbij kan (tenslotte ligt er al jarenlang hout en is er aan de breedte die het hout inneemt niets veranderd, het hout ligt nu gewoon hoger opgestapeld + werd in de lengte aangevuld)
Gezien er jarenlange geen probleem van gemaakt werd en de schoonzoon nu ineens dwars begint te doen (mocht mijn nonkel het weten, hij draait zich om in zijn graf...) vroeg ik me af wat wij zouden kunnen ondernemen, wetende dat:
- hij onlangs met een kraan de weg is opgereden om achteraan op "zijn" perceel (=eigenlijk van mijn tante) werken uit te voeren en hiermee de servitudeweg (grasweg) behoorlijk beschadigd heeft (heb hiervan ook foto's gemaakt)
- met het zwaar vervoer een afvoerleiding van een eigendom van mijn vader heeft kapot gereden (kunnen wij bewijzen dat dit door hem veroorzaakt werd?)
- hij een gasleiding heeft gelegd op de servitudeweg (heeft mijn vader ook nooit een probleem van gemaakt, maar als hij moeilijk gaat doen...)
- zijn opslagplaats een deel op grond van de buurman is gebouwd (buurman heeft daar indertijd geen probleem van gemaakt, intussen is het huis wel verkocht en komen er nieuwe buren die dit waarschijnlijk niet eens weten)
- hij een camera heeft aangebracht op zijn opslagplaats waarmee de servitudeweg gefilmd wordt.
- ik vermoed dat het perceel waar de opslagplaats op staat op naam van mijn tante staat: moet mijn vader de schoonzoon dan toegang verlenen?
- mag de opslagplaats zomaar voor commerciële doeleinden gebruikt worden?

Ik heb hier een aantal onderwerpen over de servitudeweg gelezen en heb de indruk dat je dat maar beter niet in het bezit hebt.
Als eigenaar kan je er niet veel mee...

Schoonzoon dreigt ermee naar de vrederechter te stappen, vandaar had ik graag jullie advies vernomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2014 10:37

Alles draait om wat er juist in de notariële akte staat.
Soms is er een omschrijving gegeven van wie met wat en hoe die weg mag gebruiken.

chantika

#3 , 23 mar 2014 10:50

Als in die notariële akte staat dat je die weg mag gebruiken voor hout op te slaan dan mag je dat ook.

Reclame

tira00

#4 , 23 mar 2014 11:50

Ook dikke misërie gehad met een lijdend erf dat vond dat ik geen gebruik mocht maken van een erfdienstbaarheid, omdat de grond van mijn moeder is. Hier zullen wel mensen zijn die het beter kunnen uitleggen, maar dit is wat ik eruit begrepen heb, in gewone mensentaal. (kan fout zijn maar dan hoop ik dat iemand mij hier terecht wijst, zodat ik er nog meer van leer)

Art 686 van het burgerlijk wetboek zegt dat een erfdienstbaarheid van doorgang altijd gevestigd is op een erf en niet op een persoon. Degene die de grond in gebruik heeft kan dus alle aanspraak maken op de voordelen vd erfdienstbaarheid.
Art 697 zegt dan weer dat degene aan wie erfdienstbaarheid(schoonzoon) verschuldigd is, het recht heeft om alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.

De breedte van het recht van doorgang staat beschreven in een notariele akte. Bij ons staat die alleen in de akte van het lijdend erf, in onze akte staat niks.
Die breedte moet je vader minimum vrijhouden, maakt niet uit of hij er jarenlang mocht hout opstapelen.
Hij mag het gras zoveel kapot rijden als ie wil, je vader heeft daar niets over te zeggen. Bovendien had je vader kunnen voorzien dat er zware landbouwvoertuigen overheen moesten rijden, waarom legt ie er dan een afvoerleiding onder?

Het gebruik van landbouwgrond, ik ga er vanuit het perceel landbouwgrond is, kan met de jaren veranderen: het ene moment rijd er een boertje met fiets en zijs over de doorgang, maar als hij zijn grond verkoopt mag er een brede tractor over om de grond te bewerken. Mits het in een koopakte staat dat er een recht van doorgang is, natuurlijk.

Er is ook nog ergens een art. dat de gebruiker vd erfdienstbaarheid met alle materiaal door mag, wat ie nodig heeft voor het normale onderhoud van zijn erf. Wat normaal is zal een rechter beslissen. De landbouwmachines zijn tegenwoordig breder dan vroeger en een rechter zal daar zeker rekening bij houden. Ook al wordt de grond gebruikt als hobby. Die mijnheer is een zelfstandige, hij moet dus door voor zijn werk. Zal altijd gelijk krijgen van een rechter.

Een erfdienstbaarheid van doorgang op je eigendom is niet makkelijk. Het komt er op neer dat het lijdend erf, je vader, bitter weinig te zeggen heeft bij "normaal" gebruik.

Je kan wel eens proberen op te zoeken of die loods daar wel mag staan. Hoe de grond beschreven staat op het kadaster en wat je mag doen en niet doen op die grond.

Terug naar “Andere”