Mijn vader is eigenaar van een servitudeweg die toegang geeft tot 2 percelen van zijn broers.
De ene broer overleed enkele jaren geleden. Zijn schoonzoon is zelfstandige en heeft op het perceel van mijn oom een opslagplaats. Deze wordt zowat dagelijks gebruikt.
Ineens begon de schoonzoon er een probleem van te maken dat mijn vader aan de kant van de servitudeweg hout opstapelde (hoewel er altijd al hout gelegen heeft, alleen werd dit nu verder aangevuld)
Volgens de schoonzoon ligt het hout in de weg, hoewel hij er nog steeds met zijn aanhangwagen makkelijk voorbij kan (tenslotte ligt er al jarenlang hout en is er aan de breedte die het hout inneemt niets veranderd, het hout ligt nu gewoon hoger opgestapeld + werd in de lengte aangevuld)
Gezien er jarenlange geen probleem van gemaakt werd en de schoonzoon nu ineens dwars begint te doen (mocht mijn nonkel het weten, hij draait zich om in zijn graf...) vroeg ik me af wat wij zouden kunnen ondernemen, wetende dat:
- hij onlangs met een kraan de weg is opgereden om achteraan op "zijn" perceel (=eigenlijk van mijn tante) werken uit te voeren en hiermee de servitudeweg (grasweg) behoorlijk beschadigd heeft (heb hiervan ook foto's gemaakt)
- met het zwaar vervoer een afvoerleiding van een eigendom van mijn vader heeft kapot gereden (kunnen wij bewijzen dat dit door hem veroorzaakt werd?)
- hij een gasleiding heeft gelegd op de servitudeweg (heeft mijn vader ook nooit een probleem van gemaakt, maar als hij moeilijk gaat doen...)
- zijn opslagplaats een deel op grond van de buurman is gebouwd (buurman heeft daar indertijd geen probleem van gemaakt, intussen is het huis wel verkocht en komen er nieuwe buren die dit waarschijnlijk niet eens weten)
- hij een camera heeft aangebracht op zijn opslagplaats waarmee de servitudeweg gefilmd wordt.
- ik vermoed dat het perceel waar de opslagplaats op staat op naam van mijn tante staat: moet mijn vader de schoonzoon dan toegang verlenen?
- mag de opslagplaats zomaar voor commerciële doeleinden gebruikt worden?
Ik heb hier een aantal onderwerpen over de servitudeweg gelezen en heb de indruk dat je dat maar beter niet in het bezit hebt.
Als eigenaar kan je er niet veel mee...
Schoonzoon dreigt ermee naar de vrederechter te stappen, vandaar had ik graag jullie advies vernomen.