Stukje tuin verkopen

anneke2
Topic Starter
Berichten: 1

Stukje tuin verkopen

#1 , 12 jul 2007 19:44

Ik ben op zoek naar de goedkoopste manier om het achterste gedeelte van mijn tuin te verkopen (circa 64m2) aan een buur. Zijn tuin grenst aan het stuk dat ik wil verkopen.
Zijn aanbod was om dit 'cash' te betalen, zonder tussenkomst van notaris. Ik vraag me af welke gevolgen dit zou kunnen hebben indien ik bv. binnen 10 jaar mijn woning verkoop.
Vermits ik 2 jaar geleden een volledig nieuwe akte heb betaald, zoek ik een manier om de onkosten te beperken.
Biedt een onderhandse verkoopovereenkomst mogelijkheden ?
(Ik dacht dat de notaris hier ook een authentieke akte moet van opmaken)
Iemand heeft me vertelt dat ik via landmeter en registratie op gemeente dit goedkoop zou kunnen afhandelen ?
Of bestaat de mogelijkheid om dit voor '200 jaar' te verhuren ? :-)

Alvast bedankt voor wat meer info !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 jul 2007 19:51

"Art.1.Alle akten onder de levenden...tot overdracht...van ONROERENDE zakelijke rechten(zoals eigendomsovergang)...worden in hun geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register,op het kantoor van bewaring der hypotheken...Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen DERDEN die zonder bedrog gecontracteerd hebben...Art.2.Alleen...authentieke akten en...voor notaris erkende onderhandse akten worden ter overschrijving aangenomen..."(Hypotheekwet 16 december 1851).

Verkoop bij onderhandse akte is geldig tussen PARTIJEN,zonder te ontsnappen aan de registratieplicht.

?Art.1.Erfpachtrecht is een zakelijk recht om het vol genot te hebben van een aan een ander toebehorend onroerend goed, onder gehoudenis om aan laatstgemelde, als een erkentenis van deszelfs eigendom, een jaarlijkse pacht te voldoen, hetzij in geld, hetzij in voortbrengselen of vruchten.De titel van aankomst van het erfpachtrecht moet in de openbare daartoe bestemde registers worden overgeschreven.Art.2.Erfpachtrecht mag, noch voor een langere tijd dan 99 jaren, noch voor een kortere tijd dan 27 jaren, worden gevestigd.?(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van erfpacht).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”