Verkoop ouderlijk huis na faillisement

Peter VH
Topic Starter
Berichten: 2

Verkoop ouderlijk huis na faillisement

#1 , 04 jul 2007 06:18

Deze week hebben wij een brief ontvangen van de RSZ dat ze willen overgaan tot de openbare verkoop van ons moeder haar huis. Heeft betrekking op het faillisement van een broer van mij. Wij hebben echter geen contact meer met hem, verblijft ergens in Slovakije volgens de laatste berichten. Kan dit zo maar? Mijn moeder is 73 jaar en haar huisje is het enige wat ze nog heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2007 09:42

Vermoedelijk is uw broer mede-eigenaar gelet op het overlijden van vader.

Wat staat er in de brief? In principe moet de RSZ dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden. Zij zullen dan de verkoop van de woning vorderen. Maar...

Vermoedelijk heeft moeder het volledig vruchtgebruik van de woning. Er bestaat geen onverdeeldheid tussen vruchtgebruik en naakte eigendom. De RSZ heeft dus maar het recht om de verkoop van de naakte eigendom te vorderen, en moeder behoudt dan haar vruchtgebruik.

Let op. Veel advocaten weten dit niet. Staan dan wat de jammeren bij de rechter dat het toch zo erg is dat moeder op haar leeftijd moet verhuizen enz ... Dat is natuurlijk naast de kwestie. Ik heb het al meegemaakt dat de rechter dan maar ambtshalve bovenvermeld argument aanvoerde en aan de schuldeiser vroeg of die bereid was zijn vordering te herleiden tot enkel de verkoop van de naakte eigendom. De schuldeiser weigerde, vroeg toch de verkoop van de volle eigendom en de rechter heeft de vordering volledig afgewezen.

scorpioen

Peter VH
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 jul 2007 06:53

Alvast bedankt voor de info en sorry voor het late antwoord.

Hieronder beschrijving van de brief die we ontvangen hebben:
Wij schrijven u aan als mede eigenaar van het onroerend goed gelegen te Deinze. Bovenvermelde debiteur heeft schulden bij de Rijksdienst voor Sociale zekerheid.
Wij verzoeken u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met onze diensten teneinde deze zaak te bespreken, anders zullen wij genoodzaakt zijn de procedure UITONVERDEELDHEIDTREDING aan te vatten en over te gaan tot de verkoop van dit onroerend goed.

- dank voor reactie

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2007 19:02

Het is dus zoals ik dacht. De RSZ zal eerst een procedure moeten voeren voor de rechtbank.

Uw moeder kan in die procedure de argumenten aanhalen die ik reeds vermeldde.

Best is dat uw moeder op de brief van de RSZ antwoordt dat zij het vruchtgebruik heeft zodat de volle eigendom niet kan verkocht worden.

Voor het geval de RSZ haar niet zou willen geloven kan zij verwijzen naar
Antwerpen (1e k.) 2 januari 2001, A.J.T. 2001-02, 555:
"Aangezien de eigenaar op geen enkele wijze aan de rechten van de vruchtgebruiker afbreuk mag doen en er in casu enkel onverdeeldheid bestaat in verband met de naakte eigendom, kan enkel deze naakte eigendom openbaar worden verkocht en worden de rechten van de vruchtgebruiker niet geschonden."

scorpioen

Terug naar “Andere”