Wat zijn mijn rechten?

Ganesha
Topic Starter
Berichten: 1

Wat zijn mijn rechten?

#1 , 30 jun 2007 11:52

Beste,

Ik woon sinds 2002 in een gelijkvloersappartement van een huis met 2 appartementen (3verdiepen)
dat eigendom was van mijn grootnonkel (nonkel van mijn moeder).

Mijn grootnonkel woonde sindsdien in bij mijn ouders. Zij hebben zelf voorgesteld (zelfs aangedrongen)
dat ik mijn huurappartement opgaf om hier in dit gelijkvloersappartement van het huis te komen wonen.

Mijn ouders hebben meerdere malen gezegd dat dit huis, van mij was (want als zij er niet meer zouden
zijn zou ik het erven), ze zeiden ook dat ik als de huurder boven mij er niet meer zou zijn ik over het
hele huis zou mogen beschikken, 1appartement mocht verhuren, laten bewonen door vrienden, het hele
huis mocht verkopen om iets nieuws aan te kopen?
Dit staat niet op papier, het huis staat niet op mijn naam.

Sinds 2006 is mijn grootnonkel overleden en hebben mijn moeder en stiefvader het huis van hem ge?rfd
(en 9% successierechten betaald).

Aangezien ik liever dit huis verkocht en een nieuwe woning wou aankopen, hebben we een aantal panden
bezocht, maar het kwam erop neer dat ik geen enkele inspraak kreeg in de nieuwe aankoop, en daarom
bleef ik liever in het gelijkvloersappartement wonen.

Sinds een maand is de huurder van het appartement boven mij overleden.

Mijn stiefvader zou graag het huis verkopen, maar ik ben nog niet van plan om dit appartement te verlaten.

Ik heb geen huurcontract of schriftelijke overeenkomst (en betaal geen huurgeld).
Enkel een mail waarbij ik mijn stiefvader en moeder heb geconfronteerd met het feit dat ze steeds hebben
gezegd dat dit mijn huis was en ik er mee mocht doen wat ik wou.

Op deze mail heb ik een antwoord gekregen waarin staat:
??Wat betreft het huis denk ik dat je ergens dromen voor werkelijkheid houdt. Er is nooit gezegd dat dat
huis uw huis ging zijn. We hebben je gezegd dat je er steeds kon in wonen en dat je als de andere bewoner
er niet meer was je ook de andere verdiepingen mocht gebruiken?.?

Daarna werden alle mails van mij naar hen geblockt en alle telefonisch contact genegeerd.

Mijn vraag:

1. Wat zijn mijn rechten als mijn ouders dit huis zouden verkopen?

2. Er zit al meer dan 5 jaar een lek in het dak van een aangebouwde WC (in mijn woongedeelte)
waarvan ze al een hele tijd zeggen het te zullen laten repareren, wat nog niet gebeurd is.
Aangezien er geen contact meer mogelijk is, zou ik dan de huisinspectie kunnen laten komen
Om zo hen te laten verplichten dit te herstellen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding