Ondergrondse parking in appartementsgebouw.

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

Ondergrondse parking in appartementsgebouw.

#1 , 07 dec 2013 10:33

Mag ik in een ondergrondse parking (15-20 wagens) mijn staanplaats voor mijn wagen ombouwen tot een hok met houten wanden? Ik stel deze vraag in verband met de brandveiligheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 dec 2013 11:48

Ik neem aan dat het over een mede-eigendom gaat? Wat staat er in de basisakte?
Vraag zal zeker gesteld moeten worden op een AV aan de andere mede-eigenaars.
Gewoonlijk mag het niet, want als iedereen zo'n kot zou neerzetten, hebben we weer een typische Belgische situatie van koterijen. Hoe denk je dat te verlichten? Met stroom van de gemeenschap? Tenzij je een eigen stroomvoorziening aanlegt van uit uw appartement.

mozareke
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 07 dec 2013 13:03

Mava, het gaat niet over mede eigenaars, maar over de houten wanden in een ondergrondse garage. Mag dit? Ik heb mijn vraag al aan de brandweer gericht, maar daar wist men niet direct op mijn vraag te antwoorden. Bestaat hier een reglementering over, en waar kan ik die vinden? Het enige wat ik over ondergrondse parkings heb gevonden is dat de vloer, plafond en wanden van onbrandbaar materiaal moeten zijn. Maar over houten koten die men later in een ondergrondse parking zet vind ik niets.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 07 dec 2013 13:54

- u dient de basisakte van het gebouw na te kijken om te verifiëren of deze dit toelaat.
- u dient, indien van toepassing, in de basisakte na te kijken of de staanplaats voor wat anders mag gebruikt worden. (Ik merk op dat u het heeft over een hok en niet een garage), tevens mag er in dergelijk hok geen gebruik gemaakt worden van bv de gemeenschappelijke stroom en/of water (het aantal ateliers dat weer moet worden afgebroken na een geding is niet klein...)
- aangezien u werken wenst uit te voeren die een invloed kunnen hebben op gemeenschappelijke delen (draaicirkels met een afgesloten deel zijn anders dan bij gewone staanplaatsen, idem voor de straat naar de uitgang.).

- indien deze twee punten geen bezwaar vormen zal u dienen ervoor te zorgen dat u materiaal gebruikt dat de brandveiligheid van het gebouw niet in gevaar brengt. Het gaat dan hier niet enkel over de brandweer doch tevens de brandverzekering die bepaalde eisen kan stellen.

Kort gezegd, bij gebrek aan bezwaar van de mede-eigendom hou je het slim en gebruik je brandveilige materialen (Aluminium gebinte, vuurvaste platen, ... ) en sla je er geen brandgevaarlijke producten in op (verven, gas, branders, brandhout, papier, etc, etc)

Hans van der Linde
Berichten: 11

#5 , 31 jan 2017 12:52

Hoe is dit afgelopen? Wij zitten in precies dezelfde situatie: een parkeergarage voor 17 auto's, waarvan wij 2 plaatsen bezitten. In onze basisakte staat: "het is de eigenaars van een autostaanplaats toegestaan om deze om te vormen tot een garagebox indien dit bouwtechnisch mogelijk is en mits akkoord van de eigenaars van de aanpalende autostaanplaatsen"
Wij hebben sinds zo'n 4 jaar een houten bergplaats op één van onze staanplaatsen gezet. Nu zijn er mede-eigenaars die de vraag stellen of dit wel brandveilig is en willen de tussenkomst/goedkeuring van de brandweer. Volgens onze blokverzekering is controle van de brandweer niet noodzakelijk. Die hebben hun goedkeuring al gegeven bij de bouwtoelating en dat volstaat. Naar mijn mening is een benzine-auto trouwens vele malen gevaarlijker dan ons houten kot wat brandrisico betreft. Bovendien zijn er talloze mede-eigenaars die vuilbakken en ander brandbaar materiaal op hun (privatieve) autostaanplaats hebben staan, wat niet toegestaan is volgens ons Huishoudelijk Reglement en zelfs gemeenschappelijke delen in beslag nemen met hun kasten.

Ik heb nergens wettelijke voorwaarden kunnen vinden voor de brandveiligheid van privé parkeergarages. Wat is trouwens het verschil tussen iemand die 2 garages onder zijn privéwoning heeft en wij die 17 staanplaatsen hebben onder 13 appartementen?

Weet iemand hier meer van?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 31 jan 2017 12:55

Brandveiligheid is m.i. niet relevant hier. Wat wel relevant is volgens de basisakte, is het akkoord van de eigenaars van de aanpalende autostaanplaatsen. Als ze u daarvoor vragen om goedkeuring van de brandweer te kunnen voorleggen, dient u dat te doen als u uw plannen wil doorzetten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 31 jan 2017 13:07

De AV mag steeds beslissen om het gebouw en dus ook de garage te laten controleren op brandveiligheid door de brandweer.
Wat als brandveilig werd beschouwd in het interbellum is dat meestal niet meer de dag van vandaag.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”