notaris

de greve
Topic Starter
Berichten: 3

notaris

#1 , 19 jun 2007 22:08

ik heb een appartement gekocht in Middelkerke, op 4 juni werd de akte daarvan ten huize van een notaris ondertekend, nu 2 weken na datum heb ik een brief gekregen van de dienst belastingen waarin staat dat een klein beschrijf voor dat appartement niet mogelijk is en dat ik een bijkomende registratiebelasting van 8500 ? moet betalen + een boete van 875 ? (voor het achterhouden van informatie)

Het kadastraal inkomen van mijn appartement bedraagt 650 ? = minder dan 745 ? dus is een klein beschrijf mogelijk.

18 jaar geleden is mijn vader overleden en mijn moeder woont nog altijd in het huis, nu blijkt dat ik erfgenaam ben sinds het overlijden van mijn vader en ik een deel van het kadastraal inkomen van mijn ouderlijk huis moet betalen.

Het kadastraal inkomen van het appartement + dat van mijn ouderlijk huis maakt nu meer dan 750 ? en hierdoor moet ik dus 8500 ? + een boete van 875 ? bij betalen.

Moest de notaris niet op de hoogte zijn van deze wetgeving ?

Kan ik de boete verhalen op hem ?

Wie is hier verantwoordelijk voor ?

Wat zijn de rechten en plichten van een notaris ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 20 jun 2007 08:00

m.i. ligt de verantwoordelijkheid idd bij de notaris gezien deze moet onderzoeken of er idd "klein beschrijf" mogelijk was

vraag is , als ie niet vrijwillig betaalt, hoeveel het u gaat kosten aan advokatenkosten plus de hele rompslomp en of het u dat waard is.

het beste voor u lijkt me een klacht in te dienen bij het notarishuis
en te hopen dat die hem aanmanen te betalen
Laatst gewijzigd door koen999 op 20 jun 2007 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.

koen999
Berichten: 730

#3 , 20 jun 2007 08:06

De nieuwe notariswet bepaalt dat de Provinciale Kamers van notarissen bevoegd zijn om te bemiddelen of tussen te komen bij ernstige problemen.

U kan een brief richten aan de syndicus van de Provinciale Kamer:
Notarishuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 10 te 2018 Antwerpen;
Notarishuis Brussel, Bergstraat 30-32 te 1000 Brussel;
Notarishuis Limburg, Guffenslaan 25 te 3500 Hasselt;
Notarishuis Oost-Vlaanderen, Notarisstraat 1 te 9000 Gent
Notarishuis Vlaams-Brabant, Bondgenotenlaan 134 te 3000 Leuven
Notarishuis West-Vlaanderen, Spanjaardstraat 9 te 8000 Brugge.

Bovendien kunnen klachten van particulieren met betrekking tot de werking van notariskantoren, die geen betrekking hebben op de notari?le deontologie ook overgemaakt worden aan de Benoemingscommissies voor het Notariaat, Beenhouwersstraat 67 te 1000 Brussel.

Reclame

de greve
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 20 jun 2007 10:15

Beste Koen,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Kan u mij ook zeggen of de aansprakelijkheid van een notaris ergens in een officiele tekst staat ?

En zo ja waar kan ik deze vinden ?

Groetjes


Terug naar “Andere”