regularisatie veranda

Domi
Topic Starter
Berichten: 3

regularisatie veranda

#1 , 15 jan 2006 20:55

9 jaar geleden kochten wij een huis met een veranda (afmetingen 11m bij 3m50), waarvan nu blijkt dat die niet vergund is. Voor alle duidelijkheid de veranda werd door de vorige eigenaar geplaatst en is niet gelegen in speciaal natuurgebied. In de verkoopakte stond dat het volledige huis vergund was.
Vraag : nu willen wij ons huis verkopen. Moeten wij alsnog een vergunning voor regularisatie aanvragen of is dit verjaard?
indien wij een vergunning moeten aanvragen, moeten wij dit dan via een architect doen?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Domi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 jan 2006 08:39

Ik ga er van uit dat het huis in Vlaanderen staat.

Art.149.?1.Naast de straf kan de rechtbank bevelen de plaats in de oorspronkelijke toestand te herstellen en/of...aanpassingswerken uit te voeren en/of een geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde...Voor misdrijven waarvan de eigenaar kan aantonen dat ze werden gepleegd voor 1 mei 2000,kan in principe steeds het middel van de meerwaarde worden aangewend,...(Decreet Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

INDIEN de veranda vergunbaar zou zijn,dan kan u te allen tijde de regularisatie van de bouwovertreding aanvragen.

eveline_v
Berichten: 5
Locatie: Kempen

#3 , 28 aug 2006 15:41

ik heb hier nog een bijkomend en gelijkaardig vraagje bij:
wij kochten in juli 2006 een huis. aan ons huis staat een veranda, die staat niet op het bouwplan, en in de verkoopsakte wordt niet gesproken over vergunningen. Deze veranda stond er al toen de vorige eigenaar de woning in 1995 kocht.
Nu willen wij de veranda afbreken en op dezelfde plaats een iets stevigere achterbouw optrekken. Hiervoor gaan we langs de gemeente om een bouwvergunning aan te vragen. Nu is mijn vraag of we iets moeten zeggen over de veranda die er nu staat... moet die eerst geregulariseerd worden? of is dat overbodig?

groeten,
Eveline

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 29 aug 2006 01:37

ik heb hier nog een bijkomend en gelijkaardig vraagje bij:
wij kochten in juli 2006 een huis. aan ons huis staat een veranda, die staat niet op het bouwplan, en in de verkoopsakte wordt niet gesproken over vergunningen. Deze veranda stond er al toen de vorige eigenaar de woning in 1995 kocht.
Nu willen wij de veranda afbreken en op dezelfde plaats een iets stevigere achterbouw optrekken. Hiervoor gaan we langs de gemeente om een bouwvergunning aan te vragen. Nu is mijn vraag of we iets moeten zeggen over de veranda die er nu staat... moet die eerst geregulariseerd worden? of is dat overbodig?

groeten,
Eveline
Om geen slapende honden wakker te maken, zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aangeven!

Terug naar “Andere”