Beste,
Ik heb een 2 tal jaar geleden een bouwgrond gekocht van 7.5 are in Limburg. Op deze bouwgrond mag volgens het stedenbouwkundige attest de bouw van een één of meergezinswoning gebouwd worden met een maximum van 2 wooneenheden per kavel. Er mogen eventueel dus 2 appartementen per perceel gebouwd worden.
Ik heb de bedoeling om nu een ééngezinswoning te bouwen waar ik met man en kinderen kan wonen, maar binnen X-aantal jaar (wanneer de kinderen de deur uit zijn) deze woning te splitsen in 2 appartementen. Hiertoe dien ik nu reeds de leidingen op het verdiep te voorzien, extra buitendeuren,...
Op de gemeente krijg ik nu te horen dat als ik vandaag de woning als ééngezinswoning laat registreren, ik binnen X-aantal jaar een aanvraag moet doen, ter opsplitsing naar 2 appartementen. Ze kunnen me echter niet garanderen (ondanks de meerprijs van vooruitziend bouwen) dat ik deze woning ooit nog kan opsplitsen. Wanneer ik vandaag beslis 2 appartementen te bouwen, is er echter geen probleem maar indien deze niet bewoond is, zal een belasting voor leegstand geheven worden. Klopt dit alles of dien ik me best tot een andere persoon te wenden? Zijn er "achterpoortjes" waardoor dit wel mogelijk is?
Bedankt,
Ingrid