Wonen in yurt.

uco
Topic Starter
Berichten: 1

Wonen in yurt.

#1 , 02 aug 2013 15:22

Ok, stel dat ik ook hetzelfde zot idee heb om in een yurt te gaan wonen en ik wil dit legaal doen.

Heb dit forum eens overlopen en dus kan ik samenvatten:
- Landbouwgrond -> niet toegelaten (tenzij je landbouwer als hoofdberoep bent)
- Bosgrond -> niet toegelaten
- Recreatie grond -> enkel tijdelijk toegelaten
- Bouwgrond -> enkel toegelaten (1 yurt) als er een huis op staat
Daarnaast zijn er wel enkele gemeenten waar je kunt samenhokken met andere “woonwagenbewoners”. (wat ons niet interessant lijkt)

Verder heb ik vernomen dat je in een woonboot zonder vaste aanmeerplaats maximaal '2 maanden - 1 dag' mag aanmeren op erkende aanmeerplaatsen (domicilie op referentieadres).

Dus, als ik het goed heb, zijn er 3 opties:
1. Een bouwgrond kopen met een krot op (dat je negeert)
2. Twee recreatiegronden kopen en om de zekere termijn met hebben en houden verhuizen van de ene recreatiegrond naar de andere (wat is deze termijn?)
3. Een (woon)boot kopen, op het dek de yurt zetten en om de 59 dagen ergens anders aanmeren.
Klopt dat? Zijn er nog andere mogelijkheden? Zoals in een moeras (of is dit juridisch hetzelfde als landbouwgrond)?

De tweede optie lijkt me het interessantste, zodus, hoe lang mag je daar tijdelijk wonen alvorens je moet verhuizen? En wat is verhuizen, is alles opbreken en 10m opzij terug opzetten voldoende, of moet het een andere grond zijn?

Ik werk in Vilvoorde, m’n partner in Zaventem, als het in het Vlaamstalige gedeelte niet mag, mag het dan wel in Brussel? Of in Wallonië? (Nederland of Frankrijk is wat ver met de fiets)

Dank je wel.

Groetjes,
uco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
thiesbaert
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2017 15:37

hey uco,
jammer dat er niemand antwoord want ik ben iets soortgelijks van plan,
een recreatie terrein kopen om er op te gaan wonen. ik denk erover een piepklein goedkoop kamertje te huren bij een vriend voor de domicilie en feitelijk te verblijven in mijn chalet. alleen de illegaliteit steekt me wat tegen.
hebben jullie inmiddels een elegante oplossing gevonden?
mvg
thies

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 06 okt 2017 15:57

Misschien u vraag stellen op een bouwforum of iets dergelijks.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 06 okt 2017 19:38

Piepklein kamertje huren ....
Zou wel eens kunnen tegenvallen.

Terug naar “Andere”