hoge afrekening electriciteit


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 04 jun 2013 21:56

Wij geven de meterstanden ook door maar ze vragen toch om de twee jaar zelf een controle te doen.
Desnoods komen ze op afspraak.
Nu als mijn nachttarief plots een nul verbruik zou hebben.. zou ik dat op mijn rekening toch ook zien.

Hebt u trouwens ook steeds betaald voor de nachtmeter?
Maar als u vijf jaar geen betaling hebt gedaan op uw nachtmeter??
In elk geval blijkt de meter wel stuk te zijn en dit gezien de standen gedurende 5 jaar.

k.b.
Berichten: 876

#18 , 04 jun 2013 22:10

In elk geval blijkt de meter wel stuk te zijn en dit gezien de standen gedurende 5 jaar.
Is helemaal niet zeker hoor ... het kan gewoon de omschakeling zijn tussen de telwerken zodat het hele verbruik nu al meerdere jaren op het dagtelwerk komt ...

Deze omschakeling gebeurd aan de hand van een signaal dat men op het net zet ... bovenop de normale spanning ...
Als bvb de straat zonder stroom zit op het moment van omschakeling dan verschakel je niet van telwerk ...
Schakelen openbare verlichting gebeurd identiek ...

Maar een horecazaak ... waar men gedurende 5 jaar geen opnames doet ... bij "eigenaardige meterstanden" ...
eigenaardig ...

k.b.

Reclame

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#19 , 04 jun 2013 22:26

Wij geven de meterstanden ook door maar ze vragen toch om de twee jaar zelf een controle te doen.
Desnoods komen ze op afspraak.
Nu als mijn nachttarief plots een nul verbruik zou hebben.. zou ik dat op mijn rekening toch ook zien.

Hebt u trouwens ook steeds betaald voor de nachtmeter?
Maar als u vijf jaar geen betaling hebt gedaan op uw nachtmeter??
In elk geval blijkt de meter wel stuk te zijn en dit gezien de standen gedurende 5 jaar.

Ik betaal iedere maand 1700 euro inclusief btw voor gas en electriciteit samen, er is een onderverdeling 700 euro gas en 1000 euro electriciteit, dit bedrag betaal ik al enkele jaren met het verschil dat we 3 jaar geleden verhuisd zijn, maar door de stijging van de prijzen hebben we de maandelijkse betalingen niet aangepast

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#20 , 04 jun 2013 23:39

en dit heb ik ook nog gevonden.

artikel V2.1.1.1 paragraaf 1:

"De distributienetbeheerder is, voor het distributienet waarvoor hij als beheerder is aangesteld, als enige gemachtigd de meetinrichting ter beschikking te stellen, te plaatsen, aan te passen, te onderhouden, te vervangen, te verwijderen en uit te baten, behoudens andersluidende bepalingen in de voorschriften vermeld in de Aansluitingscode (Deel III) en behoudens in de gevallen bedoeld in §2. De
distributienetbeheerder is tevens verantwoordelijk voor het verzamelen, valideren, bewerken, ter beschikking stellen en archiveren van de meetgegevens."

Bovendien kan de netbeheerder verantwoordelijk gesteld worden voor alle kosten die voortvloeien uit een defect aan de meter, zie artikel V.2.7.6 en V.2.7.7:

"Als de controle, vermeld in Artikel V.2.7.5, uitwijst dat een significante fout veroorzaakt wordt door een fout, een defect of een onnauwkeurigheid in de meetinrichting of een onderdeel ervan, waarvoor de distributienetbeheerder verantwoordelijk is, zorgt de
distributienetbeheerder ervoor dat de fout wordt verholpen of de meter wordt vervangen binnen tien werkdagen, behoudens uitzonderlijke omstandigheden, gemotiveerd door de distributienetbeheerder.. "

"De distributienetbeheerder draagt de kosten verbonden aan de acties, vermeld in Artikel V.2.7.5 en Artikel V.2.7.6, als een significante fout kon worden vastgesteld. In het andere geval worden ze gedragen door de aanvrager."

Dit betekent uiteraard niet dat je de elektriciteit gratis krijgt, maar wel dat, tenzij de distributienetbeheerder het anders kan aantonen, de verantwoordelijkheid bij hen ligt.

De berekende kosten worden dan inderdaad via een schatting op basis van de historische gegevens gemaakt. Deze procedure staat ook ruwweg beschreven, in artikel V.3.6.1 (een defecte meter staat hier expliciet vermeld als geldige reden om de schatting uit te voeren). Ruwweg dient zoals Vandammes zei, de distributienetbeheerder te kijken hoeveel elektriciteit er in een aftakpunt vertrokken is, te compenseren voor verliezen, etc... zie artikel V3.6.3 en V3.6.4 paragraaf 1:

Op basis van de geschatte totale afname en het toegewezen lastprofiel bepaalt de distributienetbeheerder het berekende verbruiksprofiel.

Op basis van de geïnjecteerde elektriciteit op het distributienet die geregistreerd werd door een meetinrichting, de uitgewisselde elektriciteit met andere netten, de berekende verbruiksprofielen, de gemeten verbruiksprofielen en een schatting van de
distributienetverliezen wordt per distributienetbeheerder en per elementaire periode het residu berekend. Dat residu wordt pro rata toegekend aan de toegangshouders en hun respectieve evenwichtsverantwoordelijken.

k.b.
Berichten: 876

#21 , 05 jun 2013 13:31

En is uw meter binnen de 10 dagen vervangen ?

En wat als ze morgen zeggen dat alleen de "omschakeling" defect is maar dat het aantal gemeten kwh wel juist zijn ... ( en dus allemaal op het dagtelwerk staan)
En dat ze schatten dat je 45 % van deze energie in de daluren hebt verbruikt ...

Met wie voer je eigenlijk een strijd ? Met uw leverancier of met uw netwerkbeheerder ?


En die historische gegevens .... blijken ook al rampzalig ...

En dan die tekst over de schatting zelf ... met die verliezen ed ...
Mooi werkje als er in uw onmiddelijke omgeving wat PV installaties ed zijn ...

Ik heb het nog steeds moeilijk met het feit dat je steeds je meterstanden opgaf , dat men door omstandigheden niet kon komen kontroleren en dat men dan toch zelf neerwaarts zou schatten / factureren. Wat soort een horeca-zaak is dit eigenlijk ? dat men er gewoon niet kan binnenstappen om de meteropname te doen ...
De door U vooropgestelde bedragen komen toch overeen met "belangrijke elektriciteitsverbruiken"

Waren alle zegels van deze meters nog intact ?

k.b.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 05 jun 2013 16:07

Welk soort warmwaterboiler heb jij?
Kan van belang zijn.
Dergelijke boilers, die ook op nachtstroom werken, kunnen soms, via een schakeling in de zekeringskast, MANUEEL van nacht op dagtarief overgeschakeld worden. dit om een occasioneel tekort aan warm water op te vangen. Dat wordt het water in de boiler opgewarmd met dagtarief. Als je die schakeling niet ongedaan maakt, blijft uw boiler DAG EN NACHT op dagstroom werken.

k.b.
Berichten: 876

#23 , 06 jun 2013 15:30

Welk soort warmwaterboiler heb jij?
Kan van belang zijn.
Dergelijke boilers, die ook op nachtstroom werken, kunnen soms, via een schakeling in de zekeringskast, MANUEEL van nacht op dagtarief overgeschakeld worden. dit om een occasioneel tekort aan warm water op te vangen. Dat wordt het water in de boiler opgewarmd met dagtarief. Als je die schakeling niet ongedaan maakt, blijft uw boiler DAG EN NACHT op dagstroom werken.
Fout ...
Als die schakeling niet ongedaan wordt gemaakt dan laad je boiler op op het tarief van het oplaadmoment ... dus of dag of nacht ...

U verward waarschijnlijk met een elektriciteitsaansluiting met drie telwerken ...
- dagtarief + nachttarief (daluren) + uitsluitend nachttarief ...
Dit derde telwerk wordt dan meestal gebruikt voor woningen met accumulatieverwarming.

k.b.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 06 jun 2013 15:54

Ik bedoelde de 2de optie, dus met uitsluitend nachttarief.
Als je daar de schakeling niet terug op nacht zet, blijft hij opladen aan het tarief dat dan van tel is.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#25 , 06 jun 2013 18:30

de boiler is het ^probleem niet hoor, de nachtmeter is stuk, electricien is nog eens komen testen

De meter is nog niet vervangen, eandis is al wel op de hoogte , maar ze gingen binnen de dagen contact opnemen om een afspraak te maken , om te komen kijken

Essent heeft ondertussen zelf contact met ons opgenomen en ze gingen het mee opvolgen.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#26 , 05 sep 2013 14:56

vervolg van het verhaal

ondertussen advocaat onder de arm genomen en de meters zijn vervangen, factuur geprotesteerd.
nu worden mijn meterstanden voor een jaar opgenomen en wordt aan de hand van die meterstanden de berekening opnieuw gemaakt.
ondertussen zijn we al 2 maanden verder en ligt het verbruik toch veel lager dan de oude meters.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#27 , 28 jun 2017 14:36

Even een update, na meer dan 4 jaar is de zaak eindelijk afgehandeld en zijn we in ons gelijk gesteld.
Ik had het geluk dat ik kon aantonen dat mijn meterstanden verschillende jaren op rij niet werden aangenomen omdat ik al mijn gesprekken opneem . Maar zelfs dit was niet nodig, Eandis is verantwoordelijk voor de meter . Aangezien we een horecazaak hadden dir geopend was van 11u tot 23u achtte de rechter het vanzelfsprekend dat er op een periode van 5 jaar een werknemer van Eandis zich had kunnen aanbieden tijdens de openingsuren .

Terug naar “Andere”