hoge afrekening electriciteit

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

hoge afrekening electriciteit

#1 , 03 jun 2013 21:54

Vandaag kreeg ik een factuur in de bus en ik zou voor electriciteit 25 000 euro op jaarbasis hebben geconsumeerd. Nu moet ik er el bij vermelden dat we een horecazaak hebben. We hebben deze avond al een electricien laten komen die alle toestellen heeft gecontroleerd en er is geen enkel toestel dat verlies laat. Nu is hij erachter gekomen dat de nachtmeter totaal niet werkt, dus we betalen alles aan dagtarief, plus dat de electricien misschien denkt dat de meter niet meer optimaal werkt.
Nu mijn vraag, wie draait daar voor op en wat kunnen we doen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jun 2013 22:38

Indien de leverancier akkoord gaat met één of ander defect aan de meter , wordt een herrekening gedaan op basis van 'normaal' gebruik. Begin al met de factuur te betwisten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#3 , 03 jun 2013 22:40

ga ik zeker doen wanton

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 03 jun 2013 22:42

En u hebt zowel dag als nachttarief aangevraagd?
Wat zeggen de meterstanden van uw nachtmeter?
Beginstand en nu?

U zal moeten bewijzen dat deze defect is.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#5 , 03 jun 2013 22:50

ja wij hebben normaal zowel dag als nachttarief, wij zitten reeds 17 jaar in de zaak. Wij zijn er nu achter gekomen dat de nachtmeter niet werkt, omdat de meterstanden die op 03 mei zijn opgenomen door een werknemer van eandis, nog identiek zijn aan de meterstanden van vandaag.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 04 jun 2013 09:23

Eandis contacteren om de meter te laten nakijken (als de meter wel correct werkt moet u de interventie betalen, anders is dit gratis), en op basis van de vaststelling van de technieker bezwaar aantekenen. Eenvoudig bellen naar 078 35 35 00, met melding meter defect.

Eandis zal niet akkoord gaan met een herberekening enkel op basis van het verslag van een elektricien.

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 04 jun 2013 10:42

Maar wat was de meterstand bij aanvang bedrijf of zeker wat was de meterstand bij de vorige jaarlijkse meterstand en die van daarvoor.
Op die wijze staaft u uw stelling.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#8 , 04 jun 2013 18:01

de voorbije 5 jaar ging het over geschatte meterstanden, de laatste effectief opgenomen meterstanden dateren van 2008 en daar was de meterstand van het nachttarief identiek dezelfde als de meterstand nu.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 04 jun 2013 19:51

Dus sedert 2008 werkt de nachttariefmeter niet meer.
Hoe komt het dat het steeds geschatte waarden zijn? Je ontvangt toch jaarlijks de vraag van EANDIS om de meterstand door te geven. Het is pas als je dat NIET DOET, dat ze uw verbruik schatten. In dat geval ben je groteneels zelf verantwoordelijk voor de huidige toestand.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#10 , 04 jun 2013 20:21

Dus sedert 2008 werkt de nachttariefmeter niet meer.
Hoe komt het dat het steeds geschatte waarden zijn? Je ontvangt toch jaarlijks de vraag van EANDIS om de meterstand door te geven. Het is pas als je dat NIET DOET, dat ze uw verbruik schatten. In dat geval ben je groteneels zelf verantwoordelijk voor de huidige toestand.
Hetgeen je zegt klopt totaal niet hoor, ben deze namiddag langs een advocaat geweest en eandis is verantwoordelijk voor de meteropname.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 04 jun 2013 20:25

Klopt, maar bij afwezigheid of nog gesloten zaak laten ze het aan u over om de meterstanden te noteren.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#12 , 04 jun 2013 20:35

Klopt, maar bij afwezigheid of nog gesloten zaak laten ze het aan u over om de meterstanden te noteren.
maar daar gaat het niet over, door omstandigheden gaat het altijd over geschatte waarden, daarom moet ik niet akkoord gaan met de meter die kapot is, en trouwens zelfs na het sturen van de rekening is het hen niet opgevallen dat de meterstand van nachttarief hetzelfde was dan 5 jaar geleden.
De voorbije jaren heb ik altijd mijn meterstanden doorgegeven, maar die werden niet aanvaard, wegens "onmogelijk" daarom baseerde ze zich op geschatte waarden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 04 jun 2013 20:47

Klopt, maar bij afwezigheid of nog gesloten zaak laten ze het aan u over om de meterstanden te noteren.
maar daar gaat het niet over, door omstandigheden gaat het altijd over geschatte waarden, daarom moet ik niet akkoord gaan met de meter die kapot is, en trouwens zelfs na het sturen van de rekening is het hen niet opgevallen dat de meterstand van nachttarief hetzelfde was dan 5 jaar geleden.
De voorbije jaren heb ik altijd mijn meterstanden doorgegeven, maar die werden niet aanvaard, wegens "onmogelijk" daarom baseerde ze zich op geschatte waarden.
Mijn buikgevoel vertelt me dat er iets niet klopt in uw uitleg:
U zegt dat u jaarlijks uw metergegevens hebt doorgestuurd. Dan weet u toch al vijf jaar dat er iets mis was met uw nachttariefmeter?
Waarom komt u dan nu uit de lucht vallen?
Denk dat u uiterst zwak staat in deze zaak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#14 , 04 jun 2013 20:56

We zullen zien hé, volgens mijn advocaat sta ik wel degelijk sterk.

k.b.
Berichten: 876

#15 , 04 jun 2013 21:42

Even ter zijde ... om deze dromer toch met zijn voeten op de grond te brengen ...

Ik heb weet van een nieuw gebouwd ziekenhuis (ter vervanging van een oud ziekenhuis) ... en eandis heeft hier de fout gemaakt de hoogspanningsmeter op x1
te zetten ipv op x 10 .
De technische dienst wist dat men gebruik maakte van nieuwe technieken , energiezuinige lampen , ... maar ze een besparing had men niet voor mogelijk gehouden ...
8 jaar is eandis de meter komen opnemen ... en in dit laatste jaar was het een meteropnemer die dat vaststelde ...

En die hebben dat betaald hoor voor de laatste 5 jaar , minus een commerciele korting van hun stroomleverancier ...

Wat je verbruikt hebt zal je normaal betalen ... defecte meter of niet ...

Trouwens eandis zal op uw EAN nummer wel een historiek afdraaien met data en meterstanden met vermelding hoe men deze waarden heeft bekomen ...
schatting , meteropname door eandis , meteropgave door klant vie brief doorgegeven , via telefoon , ....

Als ik het dus goed begrijp beweer je 5 jaar op rij de juiste meterstanden doorgegeven te hebben en heeft Eandis deze als "te hoog" ervaren en zelf een schatting gemaakt die lager lag ...
heel ongebruikelijk ...

Benevens voor uw advocaat kan je volgens mij best ook sparen voor die 25.000 euro ...

k.b.

Terug naar “Andere”