achtergelaten meubelen en schade

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

achtergelaten meubelen en schade

#1 , 24 mei 2013 09:50

De huurders zijn vertrokken. Maar daarbij hebben ze wel heel wat rommel, kleren, meubels, tv, matras,... achter gelaten. Ook op de muren staan overal strepen, is er door de kinderen op geschreven of hebben ze doordrukstickers gehangen. Kortom de muren mogen een nieuw likje verf krijgen. Je wil het toilet,douche, bad en gootstenen niet zien... Dus een grondige schoonmaak zal ook nodig zijn.
Ik heb hen al herhaaldelijk gevraagd om alles te verwijderen en het in de oorspronkelijke staat te herstellen. Ze betwisten de plaatsbeschrijving omdat het digitale foto's zijn op dvd. Het lijkt me wel duidelijk dat een matras, kasten, kleren, ... niet bij de oorspronkelijke staat van de woning horen net als de collectie doordrukstickers van Belle en het beest. Ze willen dus niet de rest komen verwijderen, opruimen, herschilderen. De vrederechter gaf tijd tot volgende maandag om tot een overeenkomst te komen. Maar van de andere kant is het heel stil. Het zal dus tot een rechtzaak komen wegens geen verzoening.

Ik wil de woning zo vlug mogelijk verkopen en ben dus gegijzeld. De woning nu tonen aan bezoekers zou de prijs sterk drukken.

1. Mag ik een deadline stellen waarop ze alles moeten komen ophalen?

2. Mag ik na die deadline alles zelf verwijderen of kunnen ze me nadien aanklagen omdat ik hun meubels heb weg gedaan?

3. Mag ik de kosten voor het opruimen doorrekenen?

4. De ex huurders hebben geen geld dus zou ik liever zoveel mogelijk zelf doen maar mag ik dan kosten doorrekenen? Hoe bepaal ik deze kosten? Ik kan naar het containerpark rijden maar daar krijg je geen faktuur. De tijd die ik er moet insteken om op te ruimen, poetsen, schilderen,...

Alvast bedankt voor alle hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 24 mei 2013 10:50

Is er geen waarborg betaald of is die al teruggestort of volstaat die niet om de kosten te dekken?

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 24 mei 2013 11:11

Ze zeggen dat er een waarborg is maar 'k geloof het niet en die zal niet voldoende zijn om alles te betalen. Ze hebben nog maanden huurachterstand.

Reclame

werkstudent
Berichten: 52

#4 , 24 mei 2013 11:18

"ze zeggen dat er een waarborg is"? Normaal moet een huurwaarborg op een geblokkeerde rekening gestort worden bij het ingaan van het contract. Als verhuurder zou u dan ook behoren te weten of zo'n waarborg er effectief is, en niet van horen zeggen.
Indien de waarborg niet op een (geblokkeerde) rekening gestort is, vrees ik dat u die niet te zien zal krijgen.

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 24 mei 2013 11:23

Daarom reken ik er niet op dat er een waarborg is. Maar dat was dan ook niet de vraag :)

Veebee
Berichten: 565

#6 , 24 mei 2013 11:34

Was inderdaad niet de vraag, maar wel belangrijk in het ganse verhaal want als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat en voldoende hoog is om uw kosten te dekken voor afvoeren en opknappen, dan is dat mijns insziens de te volgen weg, zonder vrederechter want een kei kan je niet stropen en zolang de zaak aanhangig is bij de vrederechter, kan je ook niets doen aan je pand dus zet je jezelf vast voor een eventuele verkoop

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 24 mei 2013 11:44

Was inderdaad niet de vraag, maar wel belangrijk in het ganse verhaal want als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat en voldoende hoog is om uw kosten te dekken voor afvoeren en opknappen, dan is dat mijns insziens de te volgen weg, zonder vrederechter want een kei kan je niet stropen en zolang de zaak aanhangig is bij de vrederechter, kan je ook niets doen aan je pand dus zet je jezelf vast voor een eventuele verkoop
Klopt niet helemaal.

Als je dit volgens de puntjes van de i wilt doen daag je de huurders middels een verzoekschrift art. 1344bis/e.v. Ger.W. voor de vrederechter.

In het verzoekschrift vraag je de vrederechter bij gebrek aan een overeenkomst in onderlinge overeenstemming dat hij bij tussenvonnis de aanstelling van een plaatsbeschrijver stelt en u de toestemming verleent om, na diens vaststellingen, met de renovatie en reparatiewerken aan het pand te mogen beginnen.
Als u in uw verzoek argumenteert dat ongeacht de uitkomst dit voor beide partijen de minst financieel belastende werkwijze is aangezien het u toelaat zonder verder financieel verlies, verhaalbaar op de tegenpartij, door leegstand en hangende procedures het pand terug conform en bewoonbaar te maken zal deze het bijzonder moeilijk hebben om hier niet aan tegemoet te komen.
Bijkomend kan u argumenteren dat u op deze wijze, mocht de vrederechter termijnen voor het geding vastleggen, in staat bent om accurate kostenramingen van de schade tijdens het geding reeds in te brengen, hetgeen een mogelijk tweede geding met betwisting van deze kosten zal voorkomen.

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 24 mei 2013 11:53

'k zit dus toch voor een tijdje vast en hoeveel gaan de kosten zijn om de vaststelling te doen door een plaatsbeschrijver? 'k Heb gehoord dat dit ook al vlug 500 euro is en als ik die kosten dan toch niet terug zie...

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 24 mei 2013 15:32

Prijs hangt af van de tijd die de plaatsbeschrijver dient te besteden voor het opmaken van zijn vaststellingen en verslag. Dat kan wat kosten.

Op het einde van de rit zal het netjes en systematisch oplossen u echter minder kosten dan het met mogelijke juridische repercussies anders oplossen.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 24 mei 2013 15:38

En zijn ze voor de huurachterstand in gebreke gesteld?

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#11 , 24 mei 2013 15:38

Dat geloof ik wel maar ik zit met een contract met een immo kantoor die natuurlijk ook wil beginnen met de verkoop en door de huurders blijf ik vast zitten. We willen ook bouwen dus dat hangt ook af van de verkoop...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 24 mei 2013 15:51

Niet echt gerelateerd, maar ik dacht dat er zonder ofwel een onderlinge overeenkomst (beide partijen die hun toestemming geven) of een veroordeling door de rechtbank, er niet aan het geld op de geblokkeerde rekening kan geraakt worden?

Of vergis ik me hier in?

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 24 mei 2013 16:57

dat klopt.

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 25 mei 2013 14:33

Maar wat is filiep zijn positie in dit verhaal?
Verhuurder .... dan weet hij toch of er een waarborg /plaatsbeschrijving zijn bij aanvang.
Toekomstige nieuwe eigenaar.... dan dient de waarborg via oude eigenaar te worden bezorgt benevens alle andere documenten inzake het verworven pand...
Plaatsbeschrijving op DVD ..... in tweevoud en geregistreerd??
??

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#15 , 27 mei 2013 08:46

Ik ben verhuurder. De plaatsbeschrijving is in tweevoud gemaakt en het staat ook in het contract dat het op dvd is in 2 exemplaren.

Waarborg is een heel verhaal. De huurders kwamen van Limburg naar West Vlaanderen en de afspraak was om de waarborg te regelen als ze de bankzaken overgezet hadden zodat het hier kon geregeld worden. Dan werd onze zoon geboren en was de waarborg niet direct het eerste waar ik aan dacht. Ok mijn fout. Dan waren ze weg.

Maar los van de waarborg (die de schade en achterstallige huur niet zou dekken). Blijf ik met het probleem zitten dat ze vertrokken zijn en de woning hebben achtergelaten met vanalles in (tv, kasten, kleren, matras, afval,...).

Ik ben zeker dat ik kan bewijzen dat de foto's die ik heb van enkele dagen voor de verhuring zijn, daar zit ik niet mee in.

Maar wat met de meubelen? Mag ik die zomaar weg doen?

Terug naar “Andere”