iemand die bij me inwoond buiten krijgen

jerre26
Topic Starter

iemand die bij me inwoond buiten krijgen

#1 , 21 mei 2013 19:10

ik zit met het probleem dat mijn vader bij mij woont (mijn eigendom dus )zijn adres en zakenadres staat dus op mijn eigendom maar hij betaald al 2 jaar +- geen huur meer
er is geen huurcontract het was mondeling afgesproken . dus ik ga een aangetekende brief sturen dat hij nog 3 maanden heeft om te verhuizen wat redelijk is vind ik persoonlijk ,maar vrees ervoor dat hij weg zal gaan
het enige dat hij nu nog betaald is el en internet
9 op de 10 wordt dit dus vrede gerecht

hoe schatten jullie mijn kansen in ?
moet ik een advokaat nemen ?
wat kan mij dit kosten ?
hoe kan ik mij verdedigen op het vrede gerecht ?

sorry ben er echt een groentje in
iedereen bedankt op voorhand

groetjes jerre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2013 19:20

Om te beginnen.
Is er een huurcontract voor uw vader en voor zijn zaak?
Indien geen huurcontracten is er ook geen huur te betalen.
Als uw vader in het verleden betaalde werd dan het woord huur op de betalingsopdracht gezet?

Indien geen huurcontract(en) en geen verwijzing naar huur is het wat uw vader betreft een bezetting ten bede wat juridisch iets totaal anders is dan huren.

Wacht eventjes met een aangetekende brief te sturen tot u hier wat meer info hebt gekregen.
Ik moet hier echter afsluiten, bureau wordt gesloten... :D

jerre26
Topic Starter

#3 , 21 mei 2013 20:04

neen geen huurcontracten

en eum ik kan niet zo ver terug gaan om te zien of er iets bij stond van referentie maar ik vrees van niet

Reclame

jerre26
Topic Starter

#4 , 22 mei 2013 22:07

wat moet ik nu doen ?????

Turaki

#5 , 22 mei 2013 22:25

Als geen verwijzing naar huur, is er sprake van bezetting ter bede. Dit maakt het veel makkelijker om iemand buiten te zetten.

Dus eerst AS met termijn voor vertrek, daarna vrederechter voor uitzetting door deurwaarder. U zal wel alle kosten hiervoor moeten voorschieten, maar kan deze terugvorderen van uw vader.

Franciscus

#6 , 22 mei 2013 23:59

Wat is die zaak eenpersoons zaak of een vennootschapsvorm zoals bvba,nv, .......enz
Kan u in kruispuntbank nazien via ondernemingsnummer of er wel een firma op uw adres in ingeschreven?

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 23 mei 2013 08:38

Zie vooraf inzake ‘bezetting ter bede’ : http://www.modelovereenkomsten.be/overe ... .php?id=50" onclick="window.open(this.href);return false;

‘dus ik ga een aangetekende brief sturen dat hij nog 3 maanden heeft om te verhuizen’

Geeft hij geen afdoende en tijdig gevolg aan uw aanmaning,daag hem dan voor de vrederechter.
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).Ook bezetting ter bede kan hieronder vallen.
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in PRINCIPE zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jerre26
Topic Starter

#8 , 23 mei 2013 18:54

franciscus neen het is een eenpersoonszaak

allemaal al vast bedankt

jerre26
Topic Starter

#9 , 23 mei 2013 18:55

eum iemand enig idee wat het vredegerecht +- kost ?
en wat als hij een advocaat neemt ?

Franciscus

#10 , 23 mei 2013 19:19

Dan nog op kruispuntbank opzoeken en tegelijktijdig ook de wijziging van adres eenpersoonszaak vragen.
Anders wordt uw vader uitgezet maar blijft de zaak op uw adres staan.

jerre26
Topic Starter

#11 , 23 mei 2013 22:55

hoe maar als ik in mijn aangetekende zet dat zowel zijn adres als zijn zaken adres weg moet is dat dan ook niet ok ?

want kan ik dat wel aanvragen in zijn plaats ?

Franciscus

#12 , 23 mei 2013 23:11

U stelt zo wie zo in het AS dat zowel vader als persoon als de zaak uit huis moeten.

Volgende stap is de vrederechter die zal dan zowel voor vader als voor zaak kunnen beslissen .... mogelijk eerst verzoening dat wordt bekrachtigd en dan bij geen akkoord een vonnis.
Indien niet voor beide gevraagd dan kan u adres zaak niet laten verwijderen.

Met het vonnis en beslissing kan u dan via kwartierinspecteur PV laten opstellen om zaak van uw adres te schrappen indien vader dit weigert. Deze procedure loopt dan verder via het parket.
Naar ondernemingsloket gaan om met vonnis adres te laten wijzigen.

Adres van zaak op uw adres wil zeggen dat deurwaarders voor de zaak nog steeds beslag kan leggen....

Goede voorbereiding is al meer dan het halve werk.

naernaut

#13 , 24 mei 2013 06:35

Vrederechter zal eerst een verzoeningspoging doen, gratis. Als deze faalt word pas proces gestart
Hier zie je hoe proceskosten ineenzitten, de verschillende kostenposten en vooropgestelde bedragen staan er bij, kunnen verschillen naargelang welk vredegerecht u gebruikt
http://vghspl1.drupalgardens.com/content/kosten-0" onclick="window.open(this.href);return false;

De kosten van een dagvaarding omvatten :
enerzijds het ereloon van de gerechtsdeurwaarder
anderzijds de kosten welke de gerechtsdeurwaarder zelf dient te betalen om de dagvaarding voor de rechtbank te brengen.
De kostprijs van beide elementen is wettelijk bepaald zodat de gerechtsdeurwaarder hiervan niet kan afwijken.
Sinds 01.01.12 is de gerechtsdeurwaarder BTW-plichtig geworden, zodat op bovenvermelde kosten nog eens 21% BTW dient te worden gerekend.
Conform art 523 Ger.Wb. dienen gerechtsdeurwaarders bij het opstellen van al hun akten het bedrag van de rechten te vermelden en het totaal van de kosten ervan te detailleren.
De kost van een dagvaarding kan geschat worden op :
+/- 150,00 voor bedragen minder dan 500,00 euro
+/- 250,00 voor bedragen tussen de 500 en 2.500,00 euro
+/- 300,00 voor bedragen meer dan 2.500,00 euro

Turaki

#14 , 24 mei 2013 09:12

Vrederechter zal eerst een verzoeningspoging doen, gratis. Als deze faalt word pas proces gestart
Verzoening moet aangevraagd worden, en is niet verplicht. Je kan meteen een proces starten, hoewel het een goede indruk wekt als je toch eerst voor de verzoening gaat.

Vandebos

#15 , 24 mei 2013 11:34

Ik heb hierbij wel een vraag.

Kan een verzoekschrift tot opheffing bezetting ter bede middels een verzoekschrift art 1344 Ger.W. op de rol worden geplaatst (Het is immers manifest geen huur.) of dient dit te gebeuren middels een klassiek verzoekschrift Art. 730 Ger.W. (verzoening) of Art. 1034 Ger.W. (geding ten gronde)?

Dat lijkt me voor TS belangrijk om weten voor de dagvaardingskosten oa. termijnen.

Terug naar “Andere”