tuinhuis plaatsen op méér dan 30 meter

marinyla
Topic Starter
Berichten: 1

tuinhuis plaatsen op méér dan 30 meter

#1 , 09 apr 2013 19:03

ik zou mijn tuinhuis willen plaatsen op méér dan 30 meter in mijn tuin. Mijn tuin is ongeveer 70 meter diep, daarmee zou ik het in ieder geval verder willen plaatsen dan 30 meter om mijn zicht te behouden. Om van een " vrijstelling " te genieten moet het op minder dan 30 meter van het woonhuis geplaatst worden. Zou ik dat mogen plaatsen op meer dan 30 meter ? Durf het moeilijk aan de gemeente gaan vragen uit angst dat het niet zou mogen ... Dan weten ze zowieso van mijn plan om het daar te plaatsen als het dan niet mag. Binnen de 30 meter plaatst ik het zowieso niet, dan plaatst ik het liever niet . Ik kan het toch moeilijk in het midden van mijn tuin plaatsen en al het zicht naar achter verliezen hierdoor ?Weet iemand of ik dit via de gemeente tocht zou kunnen verkrijgen dat ik het tuinhuis zou mogen plaatsen of iemand anders advies ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47
Berichten: 92

#2 , 10 apr 2013 22:54

Op gemeente toch gaan vragen, indien niets wordt aangegeven doen ze geen verder onderzoek hoor.
Daar kijken ze de verkavelingsvoorschriften na; indien die niet overeenkomen met uw plannen kan er een afwijking gevraagd worden (vrijblijvend). Dan weet je het zeker.

Probleem rijst als de eigendom ooit verkocht wordt en er een niet vergund gebouw staat (zoals info verstrekt enkele weken geleden dus zeer recent).
Een tuinhuis is afhankelijk van de grootte indien het dient aangegeven, soort dak, materiaal waarin dit wordt opgetrokken, enz (dit staat vermeld in verkavelingsakte en dit kijkt men na op de gemeente\stad als je vrijblijvend langsgaat).

Ga gewoon eens vrijblijvend vragen wat mag en niet mag en waar en hoe groot. Vragen staat vrij en kan (later, bij verkoop) veel miserie besparen.
Indien het er al staat kan je regularisatie vragen (met afwijking op verkavelingsakte) maar BEST vooraf eens polsen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 apr 2013 08:13

“Art.2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter...Art.2.2.De vrijstelling, vermeld in artikel 2.1, geldt alleen als de handelingen voldoen aan al de volgende voorwaarden :1° ze worden volledig uitgevoerd binnen een straal van 30 meter van een hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woning...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘Binnen de 30 meter plaatst ik het zowieso niet, dan plaatst ik het liever niet’

Om het tuinhuis buiten die 30 meter te bouwen is dus een bouwvergunning vereist.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”