Ambtelijke schrapping?

Nordfront
Topic Starter

Ambtelijke schrapping?

#1 , 03 apr 2013 00:05

Ik zit met volgende situatie:

Ik heb zo een 3 jaar geleden een huisje gekocht. Echter zwaar mispakt aan de verbouwingen.
Het huisje staat ondertussen helemaal in ruwbouw. Afgekapte muren, groeven in de grond voor leidingen te leggen etc.

Mijn vriendin is nu een half jaar geleden een appartement particulier gaan huren in dezelfde gemeente.
Ik slaap nu regelmatig bij haar tijdens mijn verbouwingen.
Vandaag kreeg mijn vriendin plots bezoek van de wijkagent, die haar vroeg of ik bij haar woonde?
Waarop wij beidde aangeven dat ik in mijn bouw-huisje woon.
De wijkagent wist me te vertellen dat de gemeente opdracht had gegeven om op te zoeken waar ik woonde.
Als ik niet bij mijn vriendin woon (wat niet kan omdat haar uitkering dan te hard zakt), wist de wijkagent ons te vertellen dat ik ambtelijk geschrapt ga worden.

Mijn vragen zijn;
- Waar kan ik mij nu aan verwachten?
- Wat moet ik juist doen, bezitten om aan te tonen dat ik in mijn bouw-werf-huisje woon en dus eigenlijk alleen maar bij mijn vriendin logeer met regelmaat? (kwestie van comfort, douche, toilet etc tijdens de renovatie werken.)
- kortom, wat moet ik doen om in regel te blijven en hoe houd ik het tegen om ambtelijk geschrapt te worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 03 apr 2013 06:45

Als de woning een ruwbouw is, hoe kan er dan sprake zijn van 'regelmatig' in de andere zin? Ik vermoed dat er dan een fulltime verblijf is in het appartement van je vriendin?

art. 16 Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister:
De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.

Hoe verblijft u dan in de 'bouwwoning'? U gaat daar toch enkel om werkzaamheden uit te voeren?

Wat u wil is van geen belang. Als u effectief uw hoofdverblijfplaats heeft bij uw vriendin dan is het juridische gevolg dat daar uw hoofdverblijfplaats is. Dat haar uitkering zou verminderen is van geen belang.

Het college van burgemeester en schepenen kan inderdaad ambtelijk schrappen. Als u daar tegen in beroep wil gaan moet u zich richten naar de minister van Binnenlandse Zaken.

eylis

#3 , 03 apr 2013 08:56

ik denk dat je gerust aan de gemeente kan uitleggen dat de verbouwing van je huis onverwacht zwaarder en grondiger moet gebeuren dan oorspronkelijk ingeschat. Deel de verwachte tijdsduur mede dat de zware verbouwingen nog zullen duren. Breng foto's mee van de staat van je huis. Het kan nu eenmaal zijn dat je woning voor die tijdsduur gewoon niet bewoonbaar is. Dat overkomt vaker mensen. Het zou wel onnozel zijn dat je ambtelijk uitgeschreven zou worden voor - zeg maar - 10 maanden. en dat je je daarna wéér moet inschrijven op je gemeente.
Dat snappen ze bij de dienst bevolking vast wel .

Reclame

JPV

#4 , 03 apr 2013 09:00

hou er wel rekening mee dat dit voor de RVA en co niets uitmaakt: men kijkt daar naar je werkelijke verblijfplaats, niet naar de theoretische.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2013 21:42

'KAN' men er wonen?
Dus slapen, eten, douchen, toilet......
Minimale comfortregels van de Vlaamse wooncode.

De controle van de wijk- of kwartierinspecteur zal ook in uw woning gebeurd zijn of gebeuren.
Politie zal op x momenten van vroeg tot laat komen kijken of u daar bent. Indien ze u daar niet aantreffen kan men u schrappen.
Tevens ALS de staat van de woning zodanig is dat men er niet 'KAN' wonen vb geen elektriciteit, geen verwarming, geen ramen, geen water, geen trappen enz enz opsomming is niet limitatief dan kan u daar gewoon niet ingeschreven zijn. Dat u daar in een tent zou zitten is geen probleem zie maar naar een TV reeks enkele jaren geleden... in een tent slapen op een bouwwerf is uw zaak zolang u maar ergens ingeschreven bent (in dat geval)

Een AACB is nog wel wat meer dan enkel geen adres: uw officiële post, uw SIS -kaart enz enz zijn niet meer geldig.
U wordt als het ware als een niet-inwoner van België beschouwd. Voor de wet bent u een buitenlander.

freelance

#6 , 04 apr 2013 00:15

De wijkagent wist me te vertellen dat de gemeente opdracht had gegeven om op te zoeken waar ik woonde.
Als ik niet bij mijn vriendin woon (wat niet kan omdat haar uitkering dan te hard zakt), wist de wijkagent ons te vertellen dat ik ambtelijk geschrapt ga worden.
Als de wijkagent dit zegt , dan mag u aannemen dat dit zo zal gebeuren ( en de wijkagent zal een opdracht gekregen hebben van "hogerhand " , dus die moet zijn plicht doen ) .
Mogelijks kan de wijkagent u ook "ambtshalve " laten inschrijven bij uw vriendin , op basis van zijn vaststellingen ( waarbij ook navraag gedaan wordt bij de buren enz...) . ( maar indien u dit beiden ontkent , zal dit ook wel niet gebeuren ).
Wanneer dit niet zou gebeuren , en u wordt ambtshalve volledig geschrapt , hebt u het einde nog niet in zicht , wat de gevolgen betreft ( zie Franciscus ) .
Ook wat Franciscus zegt : " slapen in een tentje " MAG . ( maar dan moet wijkagent dit weer kunnen vaststellen ) .
Indien mogelijkheid om daar een caravan te zetten , en regelmatig in te verblijven is ook toegelaten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis

#7 , 04 apr 2013 09:41

dus leen de caravan/mobilhome van de buur, zet 'm in je tuin. Overnacht regelmatig in je caravan (het weer wordt inmiddels ook weer wat beter, mogen we hopen...), nodig de wijkagent uit in je gezellige stulpje zodat er geen discussie bestaat over waar je nu wel woont. En werk rustig je huis verder af.en dan is de dienst bevolking van de gemeente ook al lang tevreden dat ze je niet meer moeten uitschrijven en over een paar maanden toch weer moeten inschrijven...

Gebruiker21

#8 , 04 apr 2013 13:33

Als je ouders nog zouden werken (geen uitkering krijgen): vraag of je je domicilie tijdelijk bij hen mag zetten (en verblijf daar dan ook regelmatig). Heb je toch nog een comfortabel onderdak en gaat de uitkering van je vriendin niet naar beneden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#9 , 04 apr 2013 22:57

Is het de bedoeling dat uw vriendin bij u gaat wonen?
Dan heeft ze toch ook een lagere uitkering?

sloeberken

#10 , 09 dec 2013 00:26

Dit kan zware financiele gevolgen hebben en terug betaling van te veel genote uitkeringen, je kan zelfs veroordeeld worden voor fraude en valshied in geschriften.
Waarschijnlijk heeft iemand u gaan verraden. Wat gaat u vriendin doen als het huisje af is.
Je kan een referentie adres aanvragen op het adres van u vriendin.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#11 , 09 dec 2013 11:53

Referentieadres op basis van welke artikel?

archimedes

#12 , 14 mar 2014 12:46

opletten dat u straks geen leegstandsvergoeding moet betalen

Terug naar “Andere”