Boete klein beschrijf bij verkoop, niet gedomicilieerd

Tom84
Topic Starter

Boete klein beschrijf bij verkoop, niet gedomicilieerd

#1 , 29 mar 2013 22:48

hey, ik zal even in het kort mijn verhaal doen.

1.5 jaar geleden heb ik met mijn toenmalige vriendin een huis gekocht (klein beschrijf). een half jaar later ben ik te weten gekomen dat mijn toenmalige vriendin mij bedroog met een andere man terwijl ik vollop met de verbouwingen bezig was.
Het huis staat nu zo'n jaartje te koop maar krijg geen serieuze kandidaat kopers omdat het huis niet afgewerkt is en dus op het moment niet bewoonbaar is.
We zijn niet gehuwd geweest en hebben beide nog niet onze domicilie op het adres gehad.

mijn vragen zijn de volgende:

1) Indien we een koper voor het huis zouden vinden dan moeten we dus een boete betalen van 5% omdat we dus niet aan de voorwaarden van klein beschrijf hebben voldaan? Geld dit ook voor ons omdat we beide er nog niet gewoond hebben?

2) Kan ik beroep doen op overmacht? Ook als we niet gehuwd zijn geweest en niet samenwonend zijn geweest? En zo ja, hoe te doen?

3) Er is misschien een kleine kans dat ik het huis toch nog zelf kan gaan houden. hoe zit het dan met de boete? krijg ik die niet en moet zij die dan wel gaan betalen, ook als ze niet gedomicilieerd is geweest op het adres? Zo ja moet zij dan die volledige 5% betalen?

Andere tips of dingen waar ik rekening mee moet houden zijn welkom.

Alvast bedankt voor een reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 04 mei 2013 00:34

de te weinig betaalde registratierechten zal je moeten betalen (van 5% naar 10%) bij verkoop.
Daar KAN nog een boete bovenop komen gelijk aan de achterstallige registratierechten ( 5%).

naernaut

#3 , 04 mei 2013 00:47

Onder welk stelsel kocht je het huis aan? aanwas?
bij het uitkopen van je ex kan je normaal aan 1 procent registratierechten aankopen er komen wel een registratiekost van 5% + ereloon bij voor jou
Een boete van de resterende 5% van haar deel van de registratiekosten dient ze te betalen, waarschijnlijk verhoogd met interesten en een deel van het abattement.
Zij zou wel recht hebben op een vermindering van registratiekosten bij de aankoop van de volgende woning, aangezien het voor haar een vervanging is van de gezinswoning.

Reclame

Terug naar “Andere”