Verantwoordelijkheden tussen inwonenden

ZoeD
Topic Starter

Verantwoordelijkheden tussen inwonenden

#1 , 27 mar 2013 14:39

Situatieschets:
Partner & ik hebben huis gekocht met hypothecaire lening (nog 25jaar af te betalen)
Huis heeft 2 slaapkamers
Er zijn NOG geen kinderen (hopelijk binnenkort wel)
Mijn vader wenst bij ons te komen inwonen (domicilie bij ons plaatsen)
Mijn vader is op brugpensioen

- mag hij wettelijk gezien bij ons komen wonen?
- moet er een bepaalde grootte van plaats voor hem voorzien worden?
- moet deze plaats aan bepaalde eisen voldoen?
- als mijn vader zijn domicilie bij ons plaatst ontstaan er dan verantwoordelijkheden tussen mijn vader - mijn partner en mezelf?
- wat als iemand van ons schulden maakt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 mar 2013 15:49

Je vader mag gerust bij je komen wonen én zich ook op jouw adres laten docmicilieren
Er zijn geen wettelijke normen over hoe en waar hij zal verblijven. Het is je persoonlijk recht famielie en vrienden te laten wonen bij jou op de manier zoals jullie dat samen afspreken. (het is eigen familie, geen student aan wie je een kamer verhuurt)

Je hebt als dochter altijd de wettelijke verplichting tot steun en bijstand tot je vader; maar die heb je ook als hij niet bij je woont.
Als er iemand schulden maakt, blijven die hoofdelijk van de persoon zelf. Wat er wel kan gebeuren is: dat als je vader dusdanig schulden maakt dat er een deurwaarder gestuurd wordt, dan kunnen de goederen en meubelen van de ganse woning aangeslagen worden om de schulden te delgen. Maar dat kan met een procedure uitgeklaard worden. Vrij zeldzame situatie en als je vader als een goed burger leeft en leefde, is dat niet erg waarschijnlijk.

freelance

#3 , 28 mar 2013 00:52

Vader dient er wel in werkelijkheid te wonen , zo niet komt hij in de problemen met de wet op de bevolkingsregisters .

Het domicilie is de plaats waar een persoon zijn hoofdverblijf heeft en waar hij geacht wordt aanwezig te zijn voor het uitoefenen van zijn rechten en het nakomen van zijn verplichtingen, hoewel hij er in feite misschien niet bestendig verblijft (W. Delva, Personen- en familierecht, Gent, Story-Scientia, 1978, dl. 2A, 20).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Andere”