Afsluiting plaatsen tussen twee tuinen / nog geen buren.

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afsluiting plaatsen tussen twee tuinen / nog geen buren.

#1 , 04 mar 2013 08:46

We hebben een grond met nieuwbouwwoning gekocht. De woning is bijna klaar en binnen een paar maanden zouden we verhuizen. Nu zouden we graag aan afsluiting (draad of houten panelen) zetten tussen onze tuin en de tuin van de buren. Probleem is dat de woning naast ons nog te koop staat (eigenaar is dezelfde bouwfirma dan die van ons huis), dus we kunnen nog niet echt met onze buren overleggen ivm die afsluiting.

Waar mogen wij onze afsluiting plaatsen? Tussen onze woning en de woning van de buren staat een tuinmuur tot ongeveer 3 meter in de tuin (deze staat op de scheiding en maakt eigenlijk deel uit van beide woningen). Mogen wij onze afsluiting op deze tuinmuur laten aansluiten en indien ja, mogen we die laten aansluiten op het midden van de tuinmuur, of enkel langs onze kant van de muur (die muur is toch snel 30 cm breed, dus over een lengte van 10 meter gaat het al snel over 1,5 m²)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox

#2 , 04 mar 2013 09:08

Waarom overlegt u niet gewoon met de bouwfirma? Ik denk dat het voor hen ook een meerwaarde is als de grond al een omheining zou hebben.

freelance

#3 , 04 mar 2013 14:03

De bestaande muur is een gemene muur .
Uw nieuwe afsluiting moet voldoen aan eventuele plaatselijke bouwverordeningen ( navragen stedenbouw gemeente ) .
U mag een afsluiting zetten ofwel
* Net naast de grens . Deze is dan volledig van u .( en toekomstige buren mogen er nooit gebruik van maken ) .
* op de grens , mits akkoord van de nabuur , en de nabuur ook in de kosten deelt . ( dan is het terug een gemene afscheiding met rechten en plichten voor beiden ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter

#4 , 04 mar 2013 16:50

Freelance, bedankt voor het antwoord. Dus als ik een draad zet die gelijk loopt met mijn "rand" van de muur, staat deze net naast de scheiding, en zou dit geen probleem mogen zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freelance

#5 , 04 mar 2013 20:20

Dus als ik een draad zet die gelijk loopt met mijn "rand" van de muur, staat deze net naast de scheiding,
In dat geval geeft u nog minstens 10 cm prijs aan de buur . ( Bekaert palen zijn hooguit 6 cm -- betonpalen natuurlijk breder - houten palen meestal 7 cm) .
Als de muur 30 cm is , dan is er 15 cm van u . ( midden van de muur is de echte grens ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21
Topic Starter

#6 , 05 mar 2013 07:44

OK, nog geen idee of ik met bekaertdraad ga werken of houten panelen, maar ik weet in ieder geval waar me aan te houden. Met wat geluk is de woning naast ons binnen een paar weken verkocht en kan ik overleggen met de nieuwe eigenaar, in het andere geval wordt het dus een omheining net naast de scheiding...

Terug naar “Andere”