plaatsen van wielklemmen door privé personen

Heavy_buzz
Topic Starter
Berichten: 23

Re: plaatsen van wielklemmen door privé personen

#16 , 05 mar 2013 15:23

Een misdrijf onderstelt dat het een daad is die in het strafwetboek en aanverwante wetgeving is opgenomen.
Vandalisme staat niet in strafwetboek.
We hebben het dan over opzettelijke vernielingen of beschadigingen het materieel deel is de vernieling of beschadiging het geestelijk of immaterieel bestanddeel is het opzet. Het feit moet dus opzettelijk zijn en in een aantal gevallen wordt zelfs uitdrukkelijk de kwaadwilligheid verwacht.
Als u de link die ik hier al had gegeven had gevolgd had u gelezen dat het ook voor een privé persoon /organisatie perfect mogelijk is om via veldwetboek art 87 *8 en het aanbrengen van het intern huishoudelijk reglement aan de ingang (of bij aanwerving) een wielklem te plaatsen.
Tevens kan daar nog een bedrag als 'huur/schade' worden gevraagd.
Als u vindt dat het niet correct is dan zal u het verband tussen feit en schade en het niet optreden als goed huisvader moeten bewijzen.
U zal bvb dan moeten bewijzen dat de schade te wijten is aan het plaatsen van de wielklem en niet aan bvb het rijden tegen de borduur.
Dus als u er niet mee akkoord gaat kan u naar de rechter stappen en die zal dan wel een vonnis vellen.
PS de door mij gekende firma die wielklemmen plaatste op fout geparkeerde wagens is bij mijn weten nooit veroordeeld maar heeft steeds aan het langste einde getrokken. Parkeerbedrag was Bfr 1000 per dag vrijgave NA betaling.
Toch nog een paar kleine puntjes, en wees vooral niet in uw gat gebeten, zoals ze dat zeggen, het zijn maar opmerkingen.

1) Als ik als niet-jurist het woord vandalisme meld, zal dat door de juiste instanties wel 'vertaald' naar de woorden die in het wetboek zijn opgenomen. Maar het is leuk van u om te melden welke dure woorden en zinsbouw we moeten gebruiken rond en in de juridische wereld. Het is voor niemand een verplichting om het volledige wetboek vanbuiten te kennen, dus laten we vooral ons niet concentreren op het juiste woordgebruik, daar dat toch nooit mijn job zal worden.
2) Ik lees alle links die men mij voorsteld, al is het maar uit pure interesse, maar uw link naar het veldwetboek hier in deze thread moet ik nog vinden. Ik heb uw vorige reply's hier een paar keer ter dege doorlopen, alsook uw PB naar mij persoonlijk en ik moet zeggen, ik vind geen link terug. Nu kan het aan mij liggen, hetgeen op zich dan een schromelijk overzicht zou zijn, waarvoor mijn excuses. Het kan ook zijn dat u dit nooit gepost heeft hier, hetgeen zou bewijzen dat ofwel juristen ook gewone mensen zijn en zich eens kunnen vergissen, ofwel dat uw bewijsvoering spaak loopt en ik in dat geval vrijgesproken wordt wegens gebrek aan bewijs of procedurefout :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 05 mar 2013 15:49

Ik dacht dat ik of iemand anders de verwijzing naar een van deze topics gemaakt had.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... eldwetboek"

Nu men hoeft niet alle wetten te kennen maar sommige wetgevingen wordt men wel geacht gekend te zijn.
Zo zeker de strafwet of de wegcode .... ik zeg maar.

Tja en dan gaat u naar de politie in de overtuiging dat het een strafbaar feit is en dan wordt u daar medegedeeld dat het niet strafbaar is maar dan wilt u het niet geloven en doet de politie zijn werk weer niet.
Comité P krijgt dan weer een nutteloze aangifte die ze weer mogen klasseren na een doorgedreven onderzoek.

Dus is het goed dat deze site bestaat. :D
Indien uw wiel dus beschadigd is in de door u geschetste situatie zal het eerder een burgerlijk dan een strafrechtelijk probleem zijn.
Trouwens indien zelfs bij een optreden van politie en gevorderde takeldienst schade wordt berokkend is het ook een burgerlijke zaak en geen strafrechtelijke 8_)

En uiteraard ben ik niet in mij gat gebeten ...ben heeeeel wat meer gewoon
Als een beschermer standaard is en kan geplaatst worden of als er geen kan geplaatst worden dan zal uw voertuig getakeld worden en nogmaals volgens de regels van de kunst als een goed huisvader.

Om eventjes goed huisvader te plaatsen. Opeen gegeven ogenblik is er een brand in een appartementsgebouw.
Aantal auto's staan fout geparkeerd op het privaat terrein voor het gebouw.
Brandweer en een eveneens aanwezig takelbedrijf moeten zo vlug mogelijk die wagens daar wegkrijgen.
Door brandweer worden ruiten ingeslagen, stuursloten afgebroken. Takelbedrijf sleurde al de wagens op de gazon.
Dit over de bloembedden, enkele kleine boompjes enz ... dus heel grote ravage.
Eigenaars van de wagens hebben aangifte gedaan van schade tegen de brandweer, takelbedrijf en politie.
Raad eens wie uiteindelijk de bloemen heeft mogen betalen?

Heavy_buzz
Topic Starter
Berichten: 23

#18 , 05 mar 2013 16:56

Ik dacht dat ik of iemand anders de verwijzing naar een van deze topics gemaakt had.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... eldwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu men hoeft niet alle wetten te kennen maar sommige wetgevingen wordt men wel geacht gekend te zijn.
Zo zeker de strafwet of de wegcode .... ik zeg maar.

Tja en dan gaat u naar de politie in de overtuiging dat het een strafbaar feit is en dan wordt u daar medegedeeld dat het niet strafbaar is maar dan wilt u het niet geloven en doet de politie zijn werk weer niet.
Comité P krijgt dan weer een nutteloze aangifte die ze weer mogen klasseren na een doorgedreven onderzoek.

Dus is het goed dat deze site bestaat. :D
Indien uw wiel dus beschadigd is in de door u geschetste situatie zal het eerder een burgerlijk dan een strafrechtelijk probleem zijn.
Trouwens indien zelfs bij een optreden van politie en gevorderde takeldienst schade wordt berokkend is het ook een burgerlijke zaak en geen strafrechtelijke 8_)

En uiteraard ben ik niet in mij gat gebeten ...ben heeeeel wat meer gewoon
Als een beschermer standaard is en kan geplaatst worden of als er geen kan geplaatst worden dan zal uw voertuig getakeld worden en nogmaals volgens de regels van de kunst als een goed huisvader.

Om eventjes goed huisvader te plaatsen. Opeen gegeven ogenblik is er een brand in een appartementsgebouw.
Aantal auto's staan fout geparkeerd op het privaat terrein voor het gebouw.
Brandweer en een eveneens aanwezig takelbedrijf moeten zo vlug mogelijk die wagens daar wegkrijgen.
Door brandweer worden ruiten ingeslagen, stuursloten afgebroken. Takelbedrijf sleurde al de wagens op de gazon.
Dit over de bloembedden, enkele kleine boompjes enz ... dus heel grote ravage.
Eigenaars van de wagens hebben aangifte gedaan van schade tegen de brandweer, takelbedrijf en politie.
Raad eens wie uiteindelijk de bloemen heeft mogen betalen?
Ik heb zeker niks tegen deze site (al vind ik dat ze bepaalde dingen wat meer mogen nuanceren en laten staan als uitleg met zekere meerwaarde ipv zomaar te deleten, maar da's een punt voor moderatoren dan) en ik vind uw inbreng en antwoorden zelfs heel leerrijk. Zo krijg ik meer en meer inzicht in hoe justitie, parketten, advocatuur en dergelijke instanties redeneren.
Al ben ik, zoals eerder aangegeven, soms wat teleurgesteld in de eerlijkheid van de wet, maar da's natuurlijk een persoonlijke mening.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 05 mar 2013 20:31

Wetten worden gemaakt door de vertegenwoordigers des volks... dus daar gaan klagen ... 8_)
Justitie, parketten en advocaten proberen die toe te passen naar best vermogen.

Terug naar “Andere”