voorlopige inschrijving om reden van ruimtelijke orderning

areslagae
Topic Starter
Berichten: 14

voorlopige inschrijving om reden van ruimtelijke orderning

#1 , 01 mar 2013 15:27

Welke procedure wordt normaal gezien gevolgd wanneer bewoners voorlopig ingeschreven worden in de bevolkingsregisters omdat permanente bewoning van de hoofdverblijfplaats niet toegelaten is om reden van ruimtelijke ordening? Welke sancties, boetes, veroordelingen en/of straffen riskeren de bewoners?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 mar 2013 15:53

Het initiatief zal uitgaan van Ruimtelijke ordening , die de burgemeester kan aanbevelen om de bewoners ambtelijk te laten schrappen , wegens overtredingen op de ruimtelijke ordening .
Gaat dit over huurders of eigenaars .
En wat is de reden van ruimtelijke ordening .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

areslagae
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 01 mar 2013 16:14

Stel bijvoorbeeld dat een van de kinderen in het vakantiehuis van de ouders gaat wonen, met instemming van de ouders.
Reden van ruimtelijke ordening: Geen (permanente) bewoning toegestaan (wel vergund).

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 01 mar 2013 22:18

Vakantiehuis vergund als vakantiehuis . Kan perfect .
Wanneer men zou proberen om daar een domicilie op te zetten , zal gemeente onmiddelijk zien dat dit pand geen vergunning heeft voor permanente bewoning , en zal domicilie geweigerd worden . ( bevolkingsdienst is gelinkt aan ruimtelijke ordening ) .
Wanneer men daar permanent gaat wonen , zonder domiciliering , begaat men een overtreding op de wet bevolkingsregisters .


19 JULI 1991. - Wet betreffende [de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten] en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. <
Art. 7. De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd frank. (NOTA : lezen Euro in plaats van frank volgens art. 2 van W 2000-06-26/42)
De bepalingen van het eerste boek va
[/i]n het Strafwetboek, hoofdstuk VII en artikel 85 niet uitgezonderd, zijn op die overtredingen van toepassing

Opdeciemen = X 6
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

areslagae
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 02 mar 2013 09:11

Als ik het goed begrijp dan is de gemeente steeds verplicht om de bewoners in te schrijven. In plaats van de domicilie te weigeren zal de gemeente de bewoners "voorlopig inschrijven" waarna een procedure kan gestart worden om "een einde te maken aan de situatie". Zie onderstaande omzendbrief voor meer informatie. De omzendbrief beschrijft echter niet de "uitzettingsprocedure". Sommige gemeenten geven blijkbaar jaarlijks een boete, wat in de praktijk overeen komt met een soort "gedoogbeleid". Ik vrees dat de gevolgde procedure dus afhangt van gemeente tot gemeente ... In elk geval, toch bedankt voor de antwoorden.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/us ... 150306.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance
Berichten: 2615

#6 , 02 mar 2013 14:50

Afgaande op de rondzendbrief van P. Dewael zou het idd. zo zijn dat de gemeente verplicht is bewoners "voorlopig " in te schrijven .
Er bestaat ook nog Vlaamse regelgeving die verblijf in week-end huisjes regelt ( zij het als overgangsmaatregel tot 2011 ) .
In elk geval zijn er aan die wetgeving de afgelopen jaren ettelijke wijzigingen aangebracht ( o.a. naar aanleiding van de bekende "week-end verblijven " problematiek ).
Het is in praktijk ook zo dat de wetgeving een redelijke interpretatie toelaat aan de lokale besturen , over de manier waarop hier mee omgegaan wordt . ( gedoogbeleid ) .
Door de vele omzendbrieven is het idd. zeer moeilijk in te schatten hoe er in de praktijk wordt opgetreden .
Een procedure uitzetting is een algemene procedure , die in andere wetgeving besproken wordt .
Het komt er op neer dat er , na een vonnis , een gerechtsdeurwaarder kan overgaan tot uithuiszetting met dwang .

Cass. 23 oktober 2003 Arr. Cass. 2003, afl. 10, 1957; http://www.cass.be" onclick="window.open(this.href);return false; (19 november 2003); , NjW 2004, afl. 68, 485; , Pas. 2003, afl. 9-10, 1684; , R.W. 2003-04, afl. 31, 1222 ; T.B.P. 2004 (verkort), afl. 10, 653
“De rechterlijke macht wordt uitgeoefend door de hoven en rechtbanken.
De arresten en vonnissen worden in naam des Konings ten uitvoer gelegd.”
Vonnissen en akten kunnen alleen ten uitvoer worden gelegd op overlegging van de uitgifte of van de minuut, voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging dat de Koning bepaalt (artikel 1386 van het Gerechtelijk Wetboek).
Ingevolge artikel 790 van hetzelfde wetboek bevat de uitgifte van het vonnis of arrest op straffe van nietigheid een integraal afschrift van de rechterlijke beslissing, voorafgegaan door het opschrift en gevolgd door het formulier van tenuitvoerlegging.
Naar luid van de tekst van het formulier van tenuitvoerlegging houden de procureurs-generaal en procureurs des Konings bij de rechtbanken van eerste aanleg de hand aan de tenuitvoerlegging van de arresten en vonnissen en bieden alle bevelhebbers en officieren van de openbare macht daartoe de sterke hand wanneer dit wettelijk van hen gevorderd wordt (koninklijk besluit van 27 mei 1971 tot vaststelling van het formulier van tenuitvoerlegging van de arresten, vonnissen, beschikkingen, rechterlijke bevelen of akten die dadelijke tenuitvoerlegging meebrengen, Belgisch Staatsblad van 3 juli 1971).
Dit koninklijk besluit geeft aan de openbare macht niet meer bevoegdheid dan zij op grond van de wet heeft verkregen. Deze bevoegdheid wordt omschreven met name in de nieuwe gemeentewet (koninklijk besluit van 24 juni 1988 tot codificatie van de gemeentewet onder het opschrift “Nieuwe gemeentewet”, Belgisch Staatsblad van 3 september 1988, erratum Belgisch Staatsblad van 8 juni 1990), de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt en de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis.
Luidens artikel 15 van de Grondwet mag de openbare macht de woning slechts betreden in de gevallen waarin de wet haar dat toelaat.
Hieruit volgt dat de grondwettelijke onschendbaarheid van de woning de regel is en dat het betreden van de woning door de openbare macht uitzondering blijft. De wet mag niet zo worden uitgelegd dat aan de grondwettelijke regel afbreuk wordt gedaan.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”