vader naar een rustoord..leegstaand huis

ano2013
Topic Starter

vader naar een rustoord..leegstaand huis

#1 , 28 feb 2013 21:16

Graag ik hier even wat advies ingewonnen.
Mijn ouders zijn wettelijk gescheiden en mijn vader heeft eigen huis dat volledig werd afbetaald.
Er zijn 2 kinderen ik en mijn zus beiden meerderjarig.
Onlangs is mijn vader naar een rusthuis moeten gaan en zal echter nooit meer naar huis mogen.
Graag had ik zelf in de woning van mijn vader gaan wonen, maar ik weet echter niet of dit zomaar mag ?
Ook zou ik de woning eerst moeten renoveren vooraleer deze woonbaar zal zijn.
Ook vraag ik mij af wat er gebeurd indien mijn vader overlijd met het huis en de verdeling tussen mij en mijn zus ?

alvast bedankt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2013 21:22

Is er een bewindvoerder aangesteld?
Zoniet kan u samen met vader en zus een overeenkomst opstellen wat kan en wat niet kan tegen welke voorwaarden.

In het ander geval kan de bewindvoerder om de kosten van het rusthuis te betalen een huurder zoeken en huis verhuren in naam van uw vader.
Iedereen dus ook u kan huurder zijn.

Ook dan kan worden afgesproken wat u aan het huis kan/mag doen.

ano2013
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 21:25

Ik ben namelijk zelf aangesteld als bewindvoerder.
Mijn vader is echter niet meer in staat beslissingen te nemen.

Reclame

Franciscus

#4 , 28 feb 2013 21:34

Neen die kan en moet u dus als bewindvoerder nemen. Uw vader is wilsonbekwaam.
Edoch op het ogenblik dat hij overlijd zal u echter ook aan de erfgenamen rekenschap moeten geven van de in- en uitgaven.
Dus best met uw zus overeenkomen.
Trouwens als u overeenkomt kan u deze overeenkomst ook laten opnemen in een akte bij notaris.
Eventueel uw zus zo wie zo al betrekken bij het bewindvoerderschap zodat ze dag op dag ook inzake en medezeggenschap heeft over de beslissingen.

ano2013
Topic Starter

#5 , 28 feb 2013 21:37

Mijn zus is echter net 18 geworden en niet echt op de hoogte van financiele kwesties's.
Mijn vader is inderdaad wilsonbekwaam en kan hier dus geen verdere beslissingen meer in nemen.
Het probleem ligt hem echter bij het feit dat ik als ik de woning betrek en mijn vader komt te overlijden.
Moet ik wss ook mijn zus gaan uitkopen + ook erfrechten betalen.

Franciscus

#6 , 28 feb 2013 21:53

Indien twee kinderen zal de erfenis door beiden gedeeld worden.
Erfenis is roerende en onroerende eigendom samengeteld op ogenblik van overlijden.

freelance

#7 , 28 feb 2013 21:54

Tenzij er een testament bestaat die anders spreekt , zal de woning bij overlijden , naar u beiden gaan ( elk 50% ) .
Als u de woning voor uzelf wil , zult u op dat ogenblik idd. uw zus moeten uitkopen .
Als u ondertussen reeds zware kosten gedaan hebt , zal de woning dan geschat worden ( inclusief die kosten ) , en moet u 50% daarvan uitbetalen .
Blijft natuurlijk ook het feit dat u enkele jaren hebt kunnen genieten van de woning , iets waar uw zus geen compensatie voor heeft .
Beter zou zijn de woning ( na renovatie ) te verhuren aan een derde , en de inkomsten ( huur min renovatiekosten ) te delen .
Na overlijden kunt u dan nog beslissen wat er moet mee gebeuren .
Bij niet bewoning komen er leegstandsbelastingen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ano2013
Topic Starter

#8 , 02 mar 2013 08:05

word een testament steeds geregistreerd of hoe zoiets in zijn werk ?

Terug naar “Andere”