#5 , 25 feb 2013 21:41
Tenzij de kinderen de eveneens de Spaanse nationaliteit hebben zou ik met dergelijke investeringen uit Spanje wegblijven.
Als buitenlandse eigenaar zijn in meerdere regio's je rechten op je vastgoed praktisch onbestaande. Zo is het in de meerderheid van de kuststreken perfect mogelijk dat een Spaanse projectontwikkelaar een onteigeningsdossier voor een project indient voor jouw grond zonder dat je hierin gehoord wordt en de schadevergoeding voor de onteigening bepaald wordt door wat dezelfde projectontwikkelaar beschouwt als een "billijke vergoeding"... (wedden dat jullie definitie van billijk niet overeen komt?)
Om nog maar te zwijgen van al de woningen die met goedkeuring van de lokale goegemeente (lees met behulp van wat smeergeld) enige decennia geleden werden neergepoot op terreinen die landbouwgebied of beschermd natuurgebied zijn of nog beter, die toebehoren aan iemand anders dan de verkoper uit het verleden...
Dit is een natuurlijk gevolg van de Spaanse vastgoedwetgeving die sinds de code Napoleon niet meer is aangepast en gemaakt is op de maat van nationalistisch schoeisel.
Ik heb gehoord dat er tegenwoordig, ongetwijfeld naar aanleiding van de crisis, weer een aantal "makelaars" in Vlaanderen rondleuren met Spaans vastgoed als ultieme belegging of als remedie voor erfenissen, scheidingen, belastingen, tandpijn, rugpijn of een betere stoelgang... (Nieuwsgierig wanneer de part time-flat verkopers weer eens aan de bel gaan beginnen te hangen).
Persoonlijk vind ik dit één van de landen waar ik als buitenlander nooit vastgoed zou aanschaffen tenzij ik ik lid ben van de georganiseerde misdaad en het bij de lokale overheid en vastgoedmakelaars al dun door de broek begint te sijpelen als ze zelfs maar in de richting van mijn oprit moeten kijken...
EDIT:
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat er ondertussen een eerste aanpassing is in de vastgoedwetgeving wat betreft hypotheken. Tot op heden was het mogelijk dat de lening verstrekkende bank bij wanbetaling je uit je pand liet zetten, de eigendomstitel van het pand blokkeerde en vervolgens weigerde om deze titel over te nemen. Wat dus effectief inhield dat het je als eigenaar niet alleen onmogelijk werd gemaakt het pand van de hand te doen om de lening aan te zuiveren doch tevens je het gebruik van het pand te ontzeggen en je toch nog afbetalingen en creditrente op de achterstallige betalingen en het openstaande bedrag aan te rekenen...
Over andere fundamentele wijzigen wordt reeds eveneens 25 jaar gesproken doch verder is men nog niet geraakt. Dit laatste werd er enkel in ijltempo doorgejaagd (2 jaar...) omdat het aantal zelfmoorden onder de eigen bevolking bij uitzettingen te hoog begon op te lopen (50-tal).