Waterschade huurappartement

JanVates
Topic Starter

Waterschade huurappartement

#1 , 18 feb 2013 14:41

Augustus 2011, 's nacht kom ik wakker door het geluid van water op de linoleum. Eerst enkel voor de deur van de WC, afwisselend druppelend of fijn straaltje, dan ook op de stenen vloer in de badkamer en op de linoleum in de open keuken die gewoon deel uitmaakt van de living.

Dan krijg ik ook sissende geluiden te horen, een geluid dat komt van de electrische schakelaar aan de WC. Het water kwam dus via de electrische leidingen in de schakelaar en via drie lichtpunten uit het plafond.

Er volgen nachtelijke toestanden met politie, brandweer en syndicus. Blijkt dat de bovenbuur haar kraantje in haar ingemaakte kast liet openstaan. Over de schuldvraag is er dus geen discussie mogelijk.

Ik neem contact op met de sociale verhuurmaatschappij die verschillende malen komen kijken. Er dus schade aan de muur van de living en de goedkope linoleum. Niks extreem, maar dus wel schade. December 2011 komt de verzekeringsman van de tegenpartij kijken (het is volgens hem allemaal niet zo erg) en ik krijg te horen dat het niet lang meer zal duren.

En dan... niks. Eind 2012 neem ik terug contact op. Nu komen ze deze maand terug kijken van de sociale verhuurmaatschappij.

We gaan richting twee jaar. Is dit een normale termijn?

Aangezien de schade aan de linoleum beperkt is ga ik er vanuit dat ze die niet vervangen maar wel iets gaan uitkeren. Dat zal me verder worst wezen, maar wat met de plaatsbeschrijving? Ik wil niet opdraaien voor de schade wanneer ik vertrek.

Schilderwerken: dat zal moeten gebeuren, enkel de living. Kan ik het voorstel maken om het zelf te doen en indien ja, welke vergoeding kan ik hiervoor vragen?

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 feb 2013 15:06

Wie heeft het linoleum geplaatst? Hij is degene die vergoed zal worden.

Wat betreft de plaatsbeschrijving vraagt u bij niet vervanging vriendelijk aan het verhuurkantoor een bijlage op te stellen waaruit de schade blijkt en deze als dusdanig bij het huurcontract te laten registreren.

JanVates
Topic Starter

#3 , 18 feb 2013 15:28

Een immobiliënkantoor is de eigenaar, maar daar heb ik nog nooit contact mee gehad en ik woon hier nu bijna 9 jaar. Bestond registratie al 9 jaar geleden? Er is wel een plaatsbeschrijving, vrij uitvoerig, maar dat was die van de vorige met een paar extra opmerkingen.

Voornaamste nu is:
- is 2 jaar een aanvaardbare termijn voor wat een simpel schadegeval is?
en
- wat kan ik aanrekenen als ik de werken zelf doe? Ik schilderde al zelf de rest van het appartement en wie ook de centen krijgt, sowieso is het de klusjesdienst van de sociale verhuurmaatschappij die de schilderwerken zou doen als ik ze niet mag doen.

Reclame

sofienemie

#4 , 19 feb 2013 20:05

hey,

ik zou 2 jaar niet pikken nee, normaal reken ik 3-5 maanden max ongeveer.
voor eigen werken mocht ik van mijn verzekeringsmaatschappij 15euro/uur rekenen.
maar je kan beter voor alles offerte laten maken om te herstellen en dit binnen brengen, dan kan je alsnog zelf herstellen.

groetjes!

JanVates
Topic Starter

#5 , 20 feb 2013 15:07

Ze zijn lansggeweest. Mijn dossier was ergens van tafel gevallen vandaar die twee jaar. Blijkbaar betaalde de verzekeringsmaatschappij al uit aan de eigenaar. De sociale verhuurmaatschappij pikt het nu weer op om de schilderwerken te regelen en eventueel nieuw laminaat.

Terug naar “Andere”